رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی ایدز اعلام کرد:

آثار سوء کووید 19 بر خدمات جاری سلامت به ویژه در خدمات افراد مبتلا به HIV

تهران (پانا) -رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آثار سوء کووید 19 بر خدمات جاری سلامت به ویژه در خدمات افراد HIV گفت یکی از تبعات اقتصادی کووید19 بر روی HIV کاهش ذخایر تشخیصی و دارویی در کشور به خصوص کشورهای فقیر است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
آثار سوء کووید 19 بر خدمات جاری سلامت به ویژه در خدمات افراد مبتلا به HIV

به گزارش وبدا، دکتر محمدمهدی گویا در همایش مجازی به مناسبت روز جهانی ایدز، با بیان اینکه هنوز 1.5 درصد مبتلایان به این بیماری از ابتلای خود آگاه نیستند، اظهار کرد: حداقل 1.3 درصد مبتلایان بخصوص کودکان و نوجوانان در طول پاندمی کووید 19 در مقاطعی پیشگیری و درمان خود را رها کرده اند.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۲ درصد مبتلایان جدید از میان جمعیت های کلیدی بوده اند، افزود: حتی قبل از پاندمی کووید19 هم پیشرفت ها در زمینه این بیماری دچار رکود شده بود و اهداف 90-90-90 (بخصوص 90 درصد اول) پیشرفت چندانی نداشته است و آن نیز دچار رکود شده است.

دکتر گویا همچنین به عوارض سلامتی، اقتصادی و اجتماعی درازمدت کووید 19 در افراد مبتلا به عفونت HIV اشاره کرد و افزود: گروه های آسیب پذیر در معرض آسیب بیشتری قرار گرفته اند. آثار سوء اقتصادی و اجتماعی کووید ۱۹ بیشتر از همه، افراد آسیب پذیر و جمعیت های کلیدی را هدف قرار داده است و لازم است آن ها را دریابیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: کووید19 بر روی خدمات جاری سلامت به خصوص افراد مبتلا به HIV (کاهش دسترسی به خدمات، از هم گسیخته شدن خدمات مراقبت و درمان) آثار سوء داشته است. با توجه به تداوم موج های جدید کووید19، اگر HIV و TB (سل) در طی پاندمی به درستی مدیریت نشود، مرگ های ناشی از این دو بیماری دو برابر می شود.

دکتر گویا گفت: در بسیاری از مناطق جهان خدمات اساسی پیشگیری از HIV مثل PMTCT و کاهش آسیب به شدت کاهش یافته است. تعداد کودکان مبتلا افزایش یافته است و انجام تست با محدودیت جدی مواجه شده است. خدماتMental health در بعضی مناطق جهان متوقف شده است. در مجموع سقوط کیفیت خدمات یک واقعیت است که باید آن را جدی گرفت.

وی تاکید کرد: همه گیری کووید19 فعلا ادامه داشته و آثار سوء اقتصادی و اجتماعی آن افزایش می یابد. ما نیاز داریم برای محافظت اقتصادی و اجتماعی از جمعیت های کلیدی در طی این پاندمی ابتکارات جدیدی در پیش بگیریم.

دکتر گویا ادامه داد: یکی از تبعات اقتصادی کووید19 بر روی HIV کاهش ذخایر تشخیصی و دارویی در کشور به خصوص کشورهای فقیر است و این پیامد آثار مخرب فراوانی در پی خواهد داشت. مطالعات مدلسازی نشان داده که شش ماه کمبود ذخایر دارویی HIV میزان مرگ و میر ناشی از عفونت را در بعضی کشورها به دو برابر می رساند.

وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته علیرغم پیامدهای بسیار سنگین کووید19 بر روی بسیاری از برنامه های سلامت، اجازه ندهد هیچگونه وقفه ای در برنامه ها به خصوص برنامه بسیار مهمی مثل TB-HIV، مالاریا و سایر بیماری ها رخ دهد.

وی با تاکید بر لزوم جهش در پاسخ دهی به موارد بیماری، گفت: اجازه نخواهیم داد هیچ گونه وقفه ای در برنامه پاسخ ما به HIV رخ دهد. سرمایه گذاری خود را برای پاسخ به HIV افزایش خواهیم داد. همچنین ابتکارات جدید پیشگیری، تشخیص و درمان را مورد استفاده قرار خواهیم داد. برای خدمات درمانیMulti months dispensing حق انتخاب را به PLHIV خواهیم داد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: همچنین کودکان، زنان، نوجوانان، خانم های باردار و جمعیت های کلیدی اولین اولویت های ما هستند. ابتکارات جدید را در آموزش و اطلاع رسانی و پیشگیری و درمان به کار خواهیم گرفت و همکاری های خود را با سایر سازماهای دولتی، غیردولتی و NGOها و جامعه مدنی گسترش خواهیم داد. هر روز بیشتر از دیروز بر روی پیشگیری سرمایه گذاری می کنیم؛ چراکه عضو ائتلاف پیشگیری جهانی هستیم و تلاش می کنیم برای دیگران الگو باشیم. در این مسیر از داروهای جدید پیشگیری استفاده می کنیم، داروهای طولانی اثری که بررسی ها نشان داده اند تا 9 برابر در کاهش ابتلا به خصوص در زنان موثر بوده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار