حسن وارسته نویسنده پایتخت: دلم می‌خواست خودم بهبود را بازی کنم

تهران (پانا) - حسن وارسته از نویسندگان اصلی سریال «پایتخت» که خلق شخصیت‌هایی همچون فهیمه، رحمت و بهبود را بر عهده داشته، گفت از میان این شخصیت‌ها به‌قدری بهبود را دوست داشتم که دلم می‌خواست خودم بازی‌اش کنم.

کد مطلب: ۱۱۴۳۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
حسن وارسته نویسنده پایتخت: دلم می‌خواست خودم بهبود را بازی کنم

به‌گزارش روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، حسن وارسته یکی از نویسندگان سریال در حال پخش «پایتخت» از شبکه آی فیلم، درباره ساخت این سریال، که در حال پخش از کانال فارسی است، با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.
یکی از مهمترین نویسندگان این مجموعه حسن وارسته بوده است که در نگارش فیلمنامه‌های فصل دوم و سوم و چهارم با این مجموعه همکاری کرده است. از جمله کارهای مهم او در این مجموعه خلق شخصیت‌های بهبود و رحمت و فهیمه بوده است.
وارسته گفت: فیلمنامه پایتخت در یک اتاق فکر و با مشارکت نویسندگان شکل می‌گرفت و نمی‌توان گفت فلان سکانس توسط فلان نویسنده و فلان صحنه توسط نویسنده دیگر نوشته شده، گرچه نگارش‌های انفرادی هم وجود داشت؛ مثلا در پایتخت ۲ که من دعوت به کار شده بودم تقریبا یک‌دوم فیلمنامه تا قسمت پلمب‌شدن رستوران را تنهایی جلو بردم که بعد با تولید هم‌زمان شدیم که من از محسن تنابنده خواستم نویسنده‌ای در کنارم باشد که همفکری کنیم. در واقع در نگارش های فردی هم باز مشورت و همفکری آقای تنابنده و دیگر دوستان وجود داشت؛ از جمله کورش نریمانی که در فصل دوم در کنار ما قرار گرفت که از زمانی که کامیون به تهران می‌رسد و ماجرای جایزه صداوسیما پیش می آید، با ما همفکری کرد.
وی با اشاره به اینکه در پایتخت، «شاه پیرنگ» به معنای متعارفش نداشتند، توضیح داد: ما یک اتفاق مرکزی را مبنا قرار می‌دادیم برای اینکه مثلا قرار است نقی گنبد و گلدسته‌ای را از شمال به جنوب ببرد. حالا با هم فکر می‌کردیم که چه اتفاقاتی را می‌توان برای این سفر طراحی کرد که جذاب باشد. در واقع ما یک موقعیت را در نظر می‌گرفتیم و طراحی می‌کردیم و با همفکری به پردازش و شاخ و برگ‌دادن آن می‌پرداختیم. در این مدل معمولا از دل قصه قبلی، قصه بعدی خلق می‌شود.
این نویسنده با اشاره به اینکه در ترسیم بسیاری از موقعیت‌ها به تجربه‌های زیسته نویسندگان ارجاع شده است، اظهار کرد: ما در پایتخت بر مبنای موقعیت پیش می‌رفتیم و هر موقعیتی، مقتضیات دراماتیک خود را ایجاب می‌کرد. مثلا در پایتخت۲ در قسمت پلمب شدن رستوران یکی از بستگانم که پلیس بود، برای من تعریف کرده بود که مغازه‌ای را پلمب کردیم و متوجه نوزادی که در آن قرار داشت، نشدیم. ما از همین موقعیت و اتفاق در سکانس پلمب رستوران استفاده کردیم.
وارسته ادامه داد: بسیاری از موقعیت‌های پایتخت، خاطرات مشترکی است که مردم آن را در زندگی خود تجربه کرده‌اند. ما سعی کردیم همین خاطرات مشترک را دراماتیزه کرده و به تصویر بکشیم. حتی شخصیت های قصه، هر کدام نماد آدم هایی است که ما در پیرامون خود می بینیم و شاید خودمان یکی از آنها باشیم. شخصیت ها و کاراکترهای پایتخت فارغ از اینکه به کدام منطقه از ایران و خرده فرهنگ ها و سنت های آن تعلق دارند، توانسته خصلت های ملی را هم در خود گنجانده و بازنمایی کند و به همین دلیل مخاطب ایرانی با هر قومیت و اهل هر استانی بودن، توانسته ردپای خود و اطرافیانش را در آن پیدا کند.
این نویسنده مطرح کشورمان، «پایتخت» را یک کمدی اجتماعی دانست و با بیان اینکه قصه‌ها با مراجعه به واقعیت‌های اجتماعی و زندگی روزمره مردم شکل گرفت و این موقعیت‌های گوناگون را در پایتخت به درام و طنز بدل کردیم، به خاطره‌ای پرداخت: یادم هست سر پایتخت ۳ که هنوز خشایار الوند به ما ملحق نشده بود، ما درگیر این بودیم که قسمت اول را از کجا شروع کنیم. من با تنابنده سر فیلم لامپ صد در دلیجان بودیم که در آنجا فیلمی دستم رسید که مربوط به یک عروسی در یکی از اقوام ایرانی بود که در حال رقص و پایکوبی بودند که از داربست می‌افتند. همان موقع من از طریق سرچ دراینترنت یک جشن عروسی در خارج از کشور را هم دیدم که چنین اتفاقی در آن رخ داده بود و یکهو سقف تالار عروسی پایین می‌آید. همین اتفاق را از طریق گفت و گوی با هم به موقعیتی کمیک در قسمت های اول پایتخت۳ تبدیل کردیم. برای قسمت های بعد، خشایار ایده ورزش کشتی را مطرح کرد که با توجه به اینکه مازندران مهد کشتی ایران است، نقی را در شمایل یک پیشکسوت کشتی تعریف کنیم.
وی ابراز کرد: فصل ۲ را دوست دارم چراکه در آن یک سری شخصیت‌ها خلق شدند که در آن سهم داشتم؛ مثل رحمت و بهبود و فهیمه. همچنین جاده ای بودن قصه پایتخت۲ هم جذابیت های خاصی برای من داشت که دوستش دارم. گرچه معتقدم هیجانی که در فینال نتیجه گیری فصل۳ وجود دارد در فصل۲ نیست. با این حال فصل دوم آغاز همکاری من با مجموعه پایتخت است و برای من خاطره انگیز است. ضمنا فکر می کنم ذائقه جدیدی درکمدی در فصل ۲ ایجاد شد که قبلا تجربه نکرده بودیم؛ اما در نهایت به نظرم پایتخت ۳ کمدی‌ترین فصل پایتخت است. ضمن اینکه در فصل ۳ شخصیت‌ها شکل گرفته بودند و جایگاه خود را پیدا کرده بودند.
وارسته با بیان اینکه چون در خلق شخصیت‌های بهبود و رحمت و فهیمه نقش داشتم، این سه شخصیت را خیلی دوست دارم، خاطرنشان کرد: بهبود برای من جذابیت بیشتری دارد به ویژه بهبود در پایتخت ۳. زمانی که بهبود را برای پایتخت۲ می‌نوشتم به تنابنده گفتم من این شخصیت را خیلی دوست دارم که ایشان گفت خودت آن را بازی کن. بعد جلوتر که رفتیم آنقدر این شخصیت شیرین شده بود که محسن گفت: نه! باید برای این نقش یک بازیگر حرفه‌ای بیاورم. درست هم می گفت با اینکه من با انگیزه بازی کردن در این نقش، بهبود را نوشتم اما نمی‌توانستم به توانمندی مهران احمدی این نقش را بازی کنم؛ ولی به هر حال بهبود از آن شخصیت‌هایی بود که دلم می‌خواست بازی‌اش کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار