
پانا اجتماعی
کوتاهی در ارائه لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها
کوتاهی در ارائه لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها

تهران (پانا) - رئیس کمیته ایمن سازی در حمل و نقل شورای شهر تهران گفت مطابق بند 11 ماده پنجاه و پنج برنامه 5 سال سوم، شهرداری تهران موظف شد تا در راستای کاهش و کنترل انتشار آلایندههای محیطی هوا ناشی از ایستگاههای اتوبوسرانی درون شهری و پایانههای اتوبوسرانی برون شهری مستقر در محدوده شهر تهران، لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها را طی 6 ماهه اول برنامه جهت تصویب به شورا ارائه دهد.
شهربانو امانی در دویست و پنجاه و دومین جلسه شورا با اشاره به موضوع آلودگی هوا و نقش آن در تشدید علائم کرونا ویروس گفت: بر اساس مقالات علمی منتشر شده، مواجهه طولانی مدت با آلایندههای هوا در فضای باز باعث ایجاد التهاب مُزمِن ریه میشود که ممکن است باعث افزایش شدت علائم ناشی از ابتلا به ویروس کرونا شود.
وی ادامه داد: نتایج ارتباط آلودگی هوا با کرونا نشان داده است که افزایش یک میکروگرم بر متر مکعب در ذرات pm 2.5 با افزایش ۷ درصدی مرگ ناشی از کرونا همراه خواهد بود. در مقالات مشابه، این مقدار، به ۸ و ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
امانی افزود: مطالعهای دیگر نیز که به کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است، نشان میدهد "در مناطقی که آلودگی از لحاظ ذرات معلق بیشتر بوده است، تعداد مرگ و بستری ناشی از کووید ۱۹ نیز بیشتر مشاهده شده است." هر چند این نتایج تاکنون توسط سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است، اما نباید نسبت به این موضوع بیتفاوت بود، به همین دلیل باید به تمامی مشکلات ناشی از آلودگی هوا، تشدید بیماری کرونا نیز اضافه کرد.
لذا در همین راستا مواردی را به استحضار میرساند:
1- همانطور که شهردار محترم تهران در نامهای به رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، کمک به توسعه حملونقل عمومی یکی از اقدامات ضروری در این شرایط است. مجددا از دولت محترم انتظار داریم به این موضوع مهم که با جان تمامی شهروندان تهرانی سر و کار دارد، توجه ویژهای داشته باشد و نسبت به انجام وظایف خود در این خصوص اقدام نماید.
2- پایانههای اتوبوسرانی با وجود اینکه نقش بسزایی در عملکرد جریان ترافیک دارند، اما عدم مدیریت و بهرهبرداری نادرست از آن موجب ایجاد یک منبع آلودگی جدید و به خطرافتادن جان رانندگان، مسافران، کارکنان پایانهها و در نهایت کاربریهای اطراف پایانهها و شهروندان میشود. به همین دلیل یکی از مکانهای مهم جهت سنجش آلودگی هوا محسوب میشوند.
بخشی از سهم آلاینده ذرات معلق مربوط به پایانههای اتوبوسرانی است و شهرداری میتواند با اتخاذ تدابیری، موجب کاهش این آلاینده شود.
امانی خاطر نشان ساخت: مطابق بند 11 ماده پنجاه و پنج برنامه 5 سال سوم، شهرداری تهران موظف شد تا در راستای کاهش و کنترل انتشار آلایندههای محیطی هوا ناشی از ایستگاههای اتوبوسرانی درون شهری و پایانههای اتوبوسرانی برون شهری مستقر در محدوده شهر تهران، لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها را طی 6 ماهه اول برنامه جهت تصویب به شورا ارائه نماید. متاسفانه با گذشت حدود دو سال، تاکنون این لایحه به شورا ارسال نشده است. ضرورت دارد نسبت به تسریع در ارسال لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها اقدام شود. خواهشمند است در اجرای ماده هفتاد و سوم (73) قانون شوراها مراتب را به شهردار محترم تهران به عنوان تذکر ابلاغ فرمایید.
-
بررسی واگذاری طرحهای توسعه ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهر تهران
-
انتقاد حقشناس از بیتوجهی شهرداری تهران برای اجرای مصوبات شورای شهر
-
نظری: خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملی گریبان بسیاری از آثار تاریخی را گرفته است
-
شوراهای شهر کشور به ماشین امضاء تبدیل میشوند
-
رسولی: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران فاقد وجاهت قانونی است
-
بیتوجهی به حق نظارت مالی شورای شهر تهران در حین خرج در به کارگیری افراد بدون تایید شورا
-
پایتخت نیازمندنهضت رنگآمیزی؛ تغییر ریل و پارادایم برای مسوولان شهرداری دشوار است
-
قدردانی اعضای شورای شهر تهران از معلم خیر خوزستانی
-
لزوم مشارکت دولت در تامین ناوگان حمل و نقل شهری
-
تعیین حسابرسان منتخب شورای شهر تهران
- 1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- 2- نظرات حاوی مطالب توهینآمیز یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمیشود.
- 3- نظرات پس از تایید منتشر میشود.