روایتی از زندگی 10 مبتلا به ایدز

تهران (پانا) - مهدی حسینی، مستندساز با اشاره مجموعه کتاب «داستان نیست» می‌گوید در این کتاب که به تازگی رونمایی شده است زندگی 10 بیمار اچ.آی.وی به تصویر کشیده شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
روایتی از زندگی 10 مبتلا به ایدز

هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و در سال ۲۰۲۰، توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است. همچنان حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلیدهای اصلی مواجه به اپیدمی‌هایی از قبیل کووید ۱۹ و اچ آی وی است. با توجه به این موارد، موضوع روز جهانی ایدز امسال «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» نامگذاری شده است.

امروزه به مدد پیشرفت در علم و تکنولوژی و آگاه‌سازی در جهان، ایدز دیگر خطرناک و کشنده تصور نمی‌شود اما بنا به گفته کارشناسان ایدز همچنان در برخی کشورها از جمله ایران، تابو است. در حالی که ترس از تابوی ابتلا به ایدز موجب می‌شود تا افراد برای تشخیص این بیماری مراجعه نکنند. هر چند در طول سال‌های گذشته تلاش شده تا با اقدامات فرهنگی و اجتماعی مختلف نسبت به کاهش تابوی ایدز اقداماتی شود اما همچنان کافی نیست و نیاز به اقدامات بیشتری است. مهدی حسینی، مستندساز و عکاس خبری اقدام شایان توجهی در زمینه تابوشکنی بیماری ایدز انجام داده است و زندگی 10 نفر از بیماران مبتلا به اچ.آی.وی را تحت عنوان مجموعه «داستان نیست» به تصویر کشیده است. این مستندساز درباره پروژه «داستان نیست» به پانا گفت: «حدود ۶ تا 7 سال پیش، پروژه‌ای درباره بیماری اعتیاد را دنبال می‌کردم که محور آن اعتیاد بود. هنگام مطالعات و تحقیقات اولیه با افرادی آشنا شدم که از طریق تزریق مشترک به بیماری ایدز مبتلا شده بودند. با ارتباط گرفتن بیشتر با این افراد به این نتیجه رسیدم که این بیماری متفاوت‌تر از اعتیاد است. آن زمان بود که تصمیم گرفتم بر روی بیماری ایدز به صورت جداگانه کار کنم.»

این مستندساز ادامه داد: «تحقیقات و پژوهش‌های لازم در زمینه بیماری ایدز آغاز شد و سپس ارتباط گیری با مبتلایان به ایدز در دستور کار قرار گرفت. اوایل قرار نبود که کار بر روی بیماری ایدز به کتاب ختم شود ضمن اینکه من هم در ابتدا نسبت به این بیماری اطلاعات و آگاهی نداشتم و از آنجا که آگاه‌سازی به درستی صورت نگرفته است اکنون هم در این زمینه ضعف اطلاع‌رسانی وجود دارد.»

وی افزود: «وقتی با مبتلایان به بیماری اچ.آی.وی ارتباط برقرار کردم، ارتباطات عمیقی شکل گرفت و تعداد نفرات بیشتر شد. از افرادی که در این حوزه فعالیت داشتند نیز کمک گرفتم و این همکاری باعث شد تا زندگی 1۰ نفر از این افراد روایت شود. البته با 20 نفر صحبت کرده بودم اما فقط 10 نفر از آنها رضایت داشتند تصاویرشان منتشر شود و در این فرایند از آنها رضایت کتبی گرفته شد.»

حسینی خاطرنشان کرد: «افرادی که در این مجموعه روایت شده‌اند با شهامت، گمنامی خود را کنار گذاشتند و به من اعتماد کردند که مقابل دوربین من قرار بگیرند تا بتوانم این مستند را بسازم. ماهیت این کتاب رنگی دیده شده است چون معتقدم این افراد نیز همچون سایر افرادی که دارای بیماری هستند، زندگی می‌کنند و اچ.آی.وی هم یک بیماری است که داخل بدن وجود دارد و هیچ گونه مشکلی برای دیگران ندارد. اما متاسفانه آنقدر در مورد این بیماری صحبت نشده است همچنان یک تابو است و شناختی درباره آن وجود ندارد.»

این عکاس خبری تصریح کرد: «مجموعه داستان نیست، یک کار تیم ورک بوده است و موسسات و باشگاه‌های فعال در زمینه بیماری ایدز پشت این کار بودند اما آنچه که در این کتاب اهمیت دارد، رسالتی است که در طول پروژه به کار گرفته شده است ولی مورد حمایت قرار نگرفت.»

وی با انتقاد از حمایت نشدن از مستندهایی همچون کتاب «داستان نیست» گفت: «در این سالها به سراغ تمام مسئولانی که به نوعی می توانستند از پروژه حمایت کنند، رفتم اما حمایتی نشد که در نهایت با توجه به هزینه‌های بالای چاپ، تصمیم گرفته شد نسخه دیجیتال کتاب «داستان نیست» در آستانه روز جهانی ایدز منتشر شود.»

حسینی با تاکید بر اینکه هدف از تهیه این کتاب آگاهی بخشی به جامعه درباره بیماری ایدز بوده است، گفت: «معتقدم ۱۰ نفری که شهامت داشتند و در برابر دوربین من قرار گرفتند لایق بهترین قدردانی‌ها هستند.»

وی با اشاره به نامگذاری کتاب داستان نیست نیز توضیح داد: «نام این مجموعه را آقای سلیمانی مدیر هنری کتاب انتخاب کردند. آقای سلیمانی مدیر هنری بیشتر کتاب‌های جنگ دفاع مقدس بوده است که نام این کتاب را هم انتخاب کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار