حجت‌الاسلام و المسلمین علی عسگری*

شهید مدرس نماد فقاهت و نمایندگی ملت

تهران (پانا) - نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نوشت مهمترین ویژه‌گی‌های شهید مدرس که می‌تواند برای همه ما درس‌آموز باشد عبارت است از حریت و آزادگی، دین‌باوری و التزام دینی، سیاستمداری هوشمندانه و پرهیز از نفع‌طلبی، قانونگرایی، مقابله با جدایی دین از سیاست، ساده‌زیستی توأم با شرافت و بزرگی و در یک کلمه خادمی دین و ملت.

کد مطلب: ۱۱۴۳۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
شهید مدرس نماد فقاهت و نمایندگی ملت

دهم آذر به یاد آیت‌الله شهید مدرس و نقش تعیین‌کننده او در مجلس مشروطه به عنوان روز مجلس نامگذاری شده است. او فقیه خودساخته‌ای بود که مجاهدت، ایثار و شجاعتش در دوران استبداد پهلوی اول در سنگر مجلس؛ زبان زد خاص و عام شد.

عظمت روحی و رادمردیش به عنوان نماینده و خادم ملت، سرمشق عالمان دین و سیاست محسوب گشت. به طوریکه حتی امام راحل (ره) از جمله کسانی است که مجذوب شخصیتش قرار گرفته و رفتار فکری، سیاسی و عملی این شهید مظلوم و مقتدر را برای خودش درس‌آموز معرفی کرده است.

آن یار سفر کرده می‌گوید: مدرس یک ملای دیندار بود. چندین دوره زمامداری مجلس را داشت و از هر کس بهتر، استفاده از همه چیز برای او مهیاتر بود. بعد از مردن چه گذاشت، جز شرافت و بزرگی؟ ما می‌گوییم: مدرس‌ها باید در رأس هیأت تقنینیه و قوای مجریه و قضایی واقع شود تا کشور از این حالت فلاکت بیرون بیاید.

همچنین؛ در شهریور 1363 خطاب به تولیت وقت آستان قدس رضوی (مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی) با تاکید به بازسازى آرامگاه آن فقید شهید، اعلام کرد: در زمانی که قلم‌ها شکسته و زبان‌ها بسته و گلوها فشرده بود؛ او از اظهار حق و ابطال باطل دریغ نمی‌کرد.

روی همین جهت است که باید گفت: مدرس نماد روشن فقاهت و نمایندگی ملت بود و مشهور است که می‌گفت: سیاست ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین سیاست ما است.

در وضع فعلی مهمترین ویژه‌گی‌های وی که می‌تواند برای همه ما درس‌آموز باشد عبارت است از: حریت و آزادگی، دین‌باوری و التزام دینی، سیاستمداری هوشمندانه و پرهیز از نفع‌طلبی، قانونگرایی، مقابله با جدایی دین از سیاست، ساده‌زیستی توأم با شرافت و بزرگی و در یک کلمه خادمی دین و ملت.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

*نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و نماینده وزیر آموزش و پرورش در امور دانشگاه فرهنگیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار