مدیر سازمان دانش آموزی منطقه ۱عنوان کرد :

با تهدید کرونا از فرصت برگزاری مانور زلزله با مشارکت خانواده ها استفاده کردیم

تهران (پانا) - زهرا سیف، مدیر سازمان دانش آموزی منطقه یک از اجرای وسیع مانور زلزله در منطقه یک خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
با تهدید کرونا از فرصت برگزاری مانور زلزله با مشارکت خانواده ها  استفاده کردیم
زهرا سیف، مدیر سازمان دانش آموزی منطقه یک در گفت و گو با پانا گفت: به طور کلی‎به دلیل قرار گرفتن کشور ایران در منطقه زلزله خیز ارتقای آمادگی در برابر زلزله دارای اهمیت ویژه ای است. و این مهم در منطقه یک که روی گسل شمال تهران که به طول ۷۵ کیلومتر از سوهانک و لشکرک آغاز شده و مناطق نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه روی این گسل قرار دارند؛ اهمیت بیشتری پیدا می کند.
وی افزود: هر سال سازمان دانش آموزی منطقه یک با همکاری ادارات، سازمان ها، نهادهای مرتبط و کارشناسی بهداشت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اقدام به برگزاری مانور های بسیار گسترده در مدارس منطقه می کرد؛ ولی در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس‌های آموزشی به‌صورت مجازی، امکان اجرای برنامه مذکور و مانور سراسری به شکل یکپارچه میسر نبود. لذا تغییراتی در نحوه برگزاری این مانور انجام شد تا ضمن آموزش هاى مجازى دانش آموزان همراه با خانواده‌های خود اطلاعات لازم را در خصوص ایمنی در برابر زلزله کسب کنند.
سیف در ادامه تصریح کرد: ‎دانش آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل از جمله گروههای جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند. در این بین آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی این عزیزان در برابر زلزله امری ضروری است بر این اساس برنامه آموزشی ارائه شده جهت دانش آموزان و اعضای خانواده، که ضمن فراگیری نحوه صحیح پناه گیری در منزل می‌توانند اطلاعات لازم را در خصوص مقاوم‌سازی اجزای غیر سازه‌ای را نیز کسب کنند و به اعضای خانواده خود منتقل کنند.
ود افزود: امسال با توجه به شرایط موجود و تهدید ویروس کرونا فرصت مناسبی ایجاد شد که خانواده ها نیز در این مانور مشارکت داشته باشند. پدران و مادران علاوه بر مهارت های کلی در مانور باید با مهارتهایی در زمینه زنده یابی و آواربرداری مقدماتی آشنا باشند تا خدای نکرده با اشتباهی کوچک در بیرون کشیدن یک کودک از زیر آوار موجب قطع نخاع او نشوند.
وی با توجه به اهمیت تمرین و اجرای مانور افزود: در مانورها دانش آموزان در شرایط حادثه قرار می گیرند و همین امر باعث می شود که شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش به صورت تئوری آموزش دیده اند تمرین کنند و این تجربه را در طول زندگی و در هنگام زلزله مورد استفاده قرار دهند.
مدیر سازمان دانش آموزی منطقه یک خاطر نشان کرد: دانش آموزان می توانند با اتکا به این آموزش ها و آموخته ها با آرامش و اطمینان خاطر با حادثه روبرو شوند و همین آرامش نسبی روانی می تواند تا حد بسیار زیادی از تلفات و آسیب های روحی و روانی در هنگام و بعد از زلزله بکاهد.
سیف در ادامه گفت: به منظور ارتقاى آمادگى عمومى مواجهه با اثرات زلزله و با توجه به شرایط کرونایی و تعطیلی مدارس بیست و دومین مانور سراسری زلزله و ایمنی ویژه دانش آموزان و اعضای خانواده روز شنبه - هشتم آذر٩٩ به صورت گسترده با به صدا در آمدن آژیر زلزله در بستر شبکه شاد برگزار شد.
وی تصریح کرد: هم‌زمان با پخش آژیر زلزله و ایمنی از رادیو سراسری، دانش آموزان منطقه یک در منازل همراه با اعضای خانواده اقدام به پناهگیری و خروج از منزل کردند و از فرایند اجرای مانور های خود در قالب فیلم، موشن گرافی ، اینفو گرافی اسلاید، پوستر و نقاشی تهیه و ارسال کردند.
در پایان مدیر سازمان دانش آموزی منطقه یک با توجه به شرایط موجود گفت: جدی گرفتن، هدفمند بودن، تداوم و استمرار مانور های زلزله و افزایش کیفی و کمی آنها به ویژه در مناطق و نقاط زلزله خیز می تواند به عنوان یک موضوع مهم در برنامه های آموزشی قرار گیرد و بدون شک توجه به آن، با درنظر گرفتن امکانات طبیعی و غیر طبیعی منطقه مانور در ارتقا آموزش همگانی وکاهش تلفات انسانی بسیار موثر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار