سلطانی‌فر: گذشت وزیر ورزش در تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال باید در تاریخ ثبت شد

تهران (پانا) - معاون توسعه ورزش قهرمانی ‌حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره تصویب اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
سلطانی‌فر: گذشت وزیر ورزش در تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال باید در تاریخ ثبت شد

مهدی علی‌نژاد در گفتگو‌با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان فرایند تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال در مجمع عمومی این فدراسیون را طولانی توصیف کرد که از خردادماه سال پیش آغاز شده بود و می بایست با قواعد بین المللی تنظیم و مطابقت پیدا می کرد .

معاون توسعه ورزش قهرمانی و ‌حرفه ای در این باره توضیح داد که آذرماه سال پیش آقای مهدی تاج استعفا داد و هیات رییسه تصمیم گرفت اواسط اسفندماه انتخابات را برگزار کند به این ترتیب همه شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شده بود.

او ادامه داد: در فاصله دو‌ هفته به انتخابات ، فیفا برگزاری انتخابات را منوط به اصلاح اساسنامه کرد، این در حالی بود که این فرایند از خردادماه سال گذشته شروع شده بود ، گروهی از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نقطه نظراتشان را بیان کرده بودند که پس از مدتی مسکوت گذاشته شد.

علی نژاد با اشاره به اهمیت فدراسیون فوتبال برای ورزش کشور بیان کرد: در همین راستا در قالب همکاری نزدیک با این فدراسیون، تلاش شد فیفا برای برگزاری انتخابات متقاعد شود تا فدراسیون جدید، اصلاح اساسنامه را در دستور کار قرار دهد، اما فیفا نپذیرفت و انتخابات ملغی شد .

وی در ادامه توضیح داد : از همان ابتدای اصلاح اساسنامه، چند موضوع مدنظر فیفا بود که مورد تاکید فدراسیون ‌و وزارت هم قرار داشت ، بنابراین تلاش شد، موارد اصلاح شود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای توضیح داد:در این راستا تصمیم گرفته شد،شرایطی ایجاد شودکه کمیته های انظباطی ، حسابرسی و... توسط مجمع تایید نهایی شوند.

او تصریح کرد: مورد دیگر، ایجاد شرایط مناسب برای کاندیداهای بیشتر برای پست های ریاست و‌ هیات رییسه بود به این ترتیب اعلام حمایت برای ریاست را از ۱۰ تاییدیه به 5 تاییدیه تقلیل داده شد یا از 5 تاییدیه برای کاندیدای اعضای هیات رییسه به دو اعلام حمایت رسید، بنابراین فرایندی ایجاد گردید که صلاحیت تعداد بیشتری برای کاندیدا شدن تایید شود .

علی نژاد ادامه داد: در عین حال حضور در تیم های ملی فوتبال به عنوان بازیکن و مربی هم معادل قرار دادیم تا زمینه حضور بیشتر اهالی فوتبال در انتخابات فراهم شود .

وی به نکات مد نظر فیفا و ورزش ایران در خصوص تاکید فدراسیون جهانی فوتبال، مبنی بر صاحب رای نبودن وزیر ورزش و معاون وزیر ورزش اشاره کرد و گفت :عموما دولت ها این مورد را نمی پذیرند، وقتی به سابقه تاریخی این موضوع نگاه می کنیم ، مسوولان اسبق سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش همیشه علاقمند بودند که نقش خود را در اداره فدراسیون فوتبال حفظ کنند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای افزود : اما این بار، نظر دکتر سلطانی فر این بود که پافشاری به حضور وزیر و معاون به عنوان صاحب رای، می تواند منجر به عدم تایید اساسنامه و ایجاد کمیته انتقالی و حتی تعلیق فدراسیون شود.

وی تاکید کرد: با توجه به فهم بین المللی وزیر ورزش و جوانان ، ایشان نظر فیفا را به خاطر حفظ منافع ملی پدیرفت که نقش وزارت ورزش در اداره فوتبال به عنوان عضو صاحب رای، کمتر شود .

او در ادامه با بیان اینکه این تصمیم دکتر سلطانی فر باید در تاریخ فوتبال ثبت شود اظهار داشت : ایشان برخلاف بسیاری از مسووولان ورزش در گذشته ، نقش خود را به خاطر منافع مردم و فوتبال کمرنگ و از منافع خود گذشت.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای یکی دیگر از مناقشات فیفا در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال را تاکید بر غیر دولتی بودن این موسسه دانست و توضیح داد : براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، فدراسیون ها نهاد عمومی غیر دولتی هستند، بدیهی است مقررات بین المللی تا جایی قابل پذیرش است که مغایرتی با قوانین داخلی نداشته باشد، از طرفی دکتر سلطانی فر جایی که لازم بود از خودگذشتگی کرد .

او این نکته را متذکر شد که دکتر سلطانی فر و فدراسیون فوتبال تاکید داشتند که کاری بر خلاف قوانین کشور انجام نخواهند داد . به این ترتیب مذاکرات سخت و فشرده اما مفید با کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا انجام شد تا بالاخره این جلسات به فهم مشترک رسید.

او گفت : به این ترتیب با تعریفی که انجام شد، فدراسیون فوتبال، موسسه ای با شخصیت حقوقی مستقل است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می کند و در واقع نهاد عمومی غیر دولتی است.

علی نژاد همچنین توضیح داد : فیفا نیز فرصت داد که یکسال بعد از انتخابات ، لایحه ای در دولت مطرح شود و سپس به مجلس به تقدیم شود که فدراسیون فوتبال در قانون به یک موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی تبدیل شود.

او تاکید کرد : هدف وزارت ورزش و جوانان، دولت و در نهایت با همکاری نمایندگان مجلس این است که برای منافع فوتبال تصمیم درست اتخاذ شود در واقع آنجا که بحث قانون بود فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش مشترکا ایستادگی کردند تا این اساسنامه سندی برای توسعه فوتبال ایران باشد .

مهدی علینژاد در ادامه یکی از شاخصه های اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال را افزایش تعداد نفرات اعضای مجمع اعلام کرد و گفت: اعضای مجمع از ٧٥ به ٨٩ نفر رسید و آنهایی که اضافه شدند مستقیم به عنوان بازیکن ، مربی و داور در فوتبال حضور دارند و فرصت جدیدی در اختیار اهالی فوتبال قرار گرفت.

معاون وزیر ورزش و جوانان توضیح داد: تهیه کنندگان اساسنامه زمینه مشارکت فوتبالی ها را فراهم کردند. این مترقی ترین رفتاری بود که وزیر وزارتخانه و فدراسیون می توانست انجام دهد .

او ادامه داد : امروز مجمع فدراسیون فوتبال شاهد یک روز تاریخی بود، اساسنامه به تایید مجمع رسید و مطمئن هستم که این اساسنامه سال های سال مَی تواند برای فوتبال منشأ خیر و برکت باشد .

دکتر علی نژاد تصریح کرد : حالا نوبت اهالی فوتبال است که دقت کنند چه نامزدهای را برای انتخابات برمی گزینند وبه چه کسانی رای میدهند و آنها باید آینده فوتبال را بسازند و بعد هم باید در مقابل آن ارا پاسخگو باشند .

علی نژاد مراحل و فرایند اصلاح اساسنامه را حاصل کار تیمی دانست و با تشکر از همه کسانی که در آن نقش داشتند گفت : این تیم مذاکره کننده، کارش را برای اصلاح اساسنامه خیلی حرفه ای انجام داد و قطعا این اقدام در تاریخ ورزش و فوتبال کشور باقی خواهد ماند.

او تصریح کرد: تشکیلات فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در کنار هم با همکاری و کمک فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا دستاورد تاریخی را به ارمغان آوردند .
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای گفت : قریب به ٩ ماه انتقادهای بسیاری به فدراسیون فوتبال شد سپس وزارت ورزش مورد نقد قرار گرفت که در واقع فدراسیون و وزارت ورزش مظلوم واقع شدند .

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت : با وجود اینکه فدراسیون فوتبال با سرپرست مدیریت می شود با اصلاح اساسنامه وتایید مجمع علی رغم کارشکنی هایی که انجام شد، این دوران به عنوان دورانی درخشان و تایید اساسنامه به سندی برای توسعه فوتبال تبدیل شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار