مشارکت ۳ درصدی زنان: اهدای خون یک کار مردانه نیست

سازمان انتقال خون و امور بانوان استانداری مازندران تفاهم‌نامه امضا کردند

ساری (پانا) - هر فرد سالمی در گروه سنی 18 تا 65 سال با حداقل وزن 50 کیلوگرم می‌تواند خون اهدا کند، اما مشارکت 3 درصدی زنان کشور در اهدای خون، نشان از تمایل پایین این قشر برای خون‌دهی دارد که یک سر در باورهای نادرست دارد و یک سر در ناآگاهی نسبت به اهمیت امراهدای خون.

کد مطلب: ۱۱۴۲۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت ۳ درصدی زنان: اهدای خون یک کار مردانه نیست

۱۰۰ هزار و ۵۸۱ نفر در هشت ماه اخیر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مازندران مراجعه کردند که 81 هزار و 755 نفر آنان خون اهدا کردند. از این تعداد 78 هزار و 755 نفر مرد و 2 هزار و 633 نفر زن بوده‌اند. همین آمار نشان از مشارکت پایین زنان مازندران در امر اهدای خون دارد. اما چرا؟

هر فرد سالم چه زن چه مرد در گروه سنی 18 تا 65 سال با حداقل وزن 50 کیلوگرم می‌تواند در هر نوبت به حجم 450 سی‌سی خون اهدا کند. دفعات خون‌دهی در مردان هر 12 هفته یک‌بار و به عبارتی سالی 4 بار و در زنان هر 16 هفته یک‌بار یعنی سالی 3 بار است.

20 میلیون زن در کشور واجد شرایط اهدای خون هستند که تنها 3 درصد آنان در این کار مشارکت دارند. گرچه استان‌هایی مانند ایلام، مرکزی و لرستان میزان مشارکت را به 10 درصد رسانده‌اند، اما در مازندران این رقم همچنان همان میانگین کشوری است.

امروز سازمان انتقال خون مازندران و اداره کل امور زنان و خانواده استانداری تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند تا مشارکت زنان استان را در اهدای خون از طریق ترویج فرهنگ اهدای خون و ارتقای سطح دانش زنان نسبت به این امر، افزایش دهند.

زنان اگر آگاه شوند، جامعه پیرامونی خود را نیز آگاه خواهند کردند

سمیه قاسمی طوسی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در نشست امضای این تفاهم‌نامه تأکید کرد که اصل بر جلب توجه زنان به موضوع و اهمیت اهدای خون است. او گفت: «اگر زنان از مرجع مطمئن و متقن، نسبت به موضوعی آگاهی یابند، جامعه پیرامونی خود را نیز آگاه می‌سازند و فرهنگ‌سازی می‌‌کنند؛ چه زنان خانه‌دار چه زنان کارمند.»

او بر حضور رسانه‌های عمومی برای اطلاع‌رسانی درست در این زمینه تأکید کرد و علت مشارکت پایین زنان را باورهای عامیه نادرست دانست.

طوسی گفت: «انتظار داریم که زنان استان در این طرح مشارکت داشته باشند و سازمان انتقال خون نیز در مکان‌هایی که لازم است، واحدهای سیار خود را حاضر کند.»

او پیگیری و تعاملات بین دستگاهی پس از امضای هر تفاهم‌نامه‌ای را عامل به ثمر رسیدن آن برشمرد و بر آمادگی اداره کل امور بانوان و خانواده در این خصوص صحه گذاشت.

نیاز خون زنان در مراکز درمانی با مردان مساوی است، اما مشارکت مردان در اهدای خون 97 درصد بیشتر است

ذوالفقار تقوی مدیرکل انتقال خون مازندران مستمر بودن اهدای خون را همچون امر اهدای خون مهم برشمرد زیرا نمی‌توان خون را مانند کالا در انبار ذخیره کرد و طول عمر آن محدود است؛ ضمن آنکه نیاز مراکز درمانی و بیماران خاص به خون و فرآورده‌های آن مستمر است.

او گفت: «نیاز خون زنان در مراکز درمانی و بیماران خاص با مردان مساوی است اما میزان مشارکت آنان در اهدای خون ۹۷ درصد کمتر از مردان است.»

تقوی یادآوری کرد که مازندران حدود ۱۴ هزار بیمار خاص و ۴۸ مرکز درمانی دارد که اگر روزی خون و فرآورده‌هایش برای آن‌ها تأمین نشود، قریب به اتفاقشان متوقف می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون مازندران تأکید کرد که این سازمان آمادگی دارد تا تیم خون‌گیری را به مکان‌هایی که با جمعیت ۳۰ نفره داوطلب آماده اهدای خون هستند، اعزام کند.

تقوی با اشاره به فعالیت برخی پایگاه‌هایی انتقال خون با جداسازی بخش اهدای خون زنان و مردان در مازندران، اعلام‌کرد که ۱۰ پایگاه دیگر نیز به اتاق‌های ایزوله جدا برای زنان مجهز خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار