توصیه‌های کرونایی؛ مصرف میوه و سبزیجات ایمنی بدن را تقویت می‌کند

تهران (پانا) - کارشناسان تغذیه و ایمنی بدن معتقدند در ایام بحران کرونا به جای مصرف مکمل‌های گران، سبزی و میوه‌های فصل پاییز و زمستان عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این بیماری است.

کد مطلب: ۱۱۴۲۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های کرونایی؛ مصرف میوه و سبزیجات ایمنی بدن را تقویت می‌کند

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۷ هزار و ۴۸۶ جان خود را از دست داده‌اند.

با توجه به شیوع کرونا و ترس مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، خیلی از افراد بدون داشتن آگاهی‌های لازم اقدام به خرید و مصرف انواع مکمل‌های مولتی ویتامین از داروخانه می‌کنند. مکمل‌هایی که نه تنها برای خیلی از افراد سودی نخواهد داشت بلکه موجب بروز مشکلات عدیده‌ای همچون مسمومیت با ویتامین‌های A، ،E ، آهن و ... می‌شود.

در عین حال باید توجه داشت که مکمل‌ها باید توسط کارشناسان، متخصصین تغذیه و پزشکان با توجه به شرایط فرد تجویز شود. همچنین افراد باید بدانند که به جای پرداخت هزینه‌های زیاد برای خرید مکمل‌های مختلف ویتامین و مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی از میوه‌ها و سبزیجات این فصول سرد، که ارزش غذایی بالایی دارند و سرشار از ویتامین و مواد معدنی و فیبر فراوان هستند، استفاده کنند.

- کدو حلوایی که از سبزیجات نشاسته‌ای است سرشار از مواد مغذی برای حفظ سلامتی است. کدو منبع خوبی از فیبر، ویتامین A، C و برخی از ویتامین‌های گروه B است و نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی و تقویت عملکرد ریه دارد.

- هویج، مرکبات تیره، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ سبز و خرمالو نیز دارای ویتامین A، C هستند.

- شلغم و برگ‌های آن منبع بسیار خوبی از ویتامین C هستند که با افزایش بیش از حد سطح این ویتامین در بدن، سلول‌ها از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌شوند و سیستم ایمنی نیز تقویت می‌شود. این ماده مغذی همچنین جذب آهن را بهبود می‌بخشد و به تنظیم کلسترول خون کمک می‌کند.

بنابر توصیه پزشکان تمامی افراد سالم به خصوص افراد مبتلا به کرونا حتما هر روز از سبزیجات این فصل مثل کدو حلوایی، شلغم، لبو، هویج و انواع کلم مصرف کنند.

همچنین بر اساس دستورالعمل مبارزه با بیماری کرونا نکات عمومی که باید در آموزش‌ها و ارائه خدمات مد نظر قرار گیرد به شرح زیر است:

- برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، دست‌های خود را مرتب و درست حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ۷۰ درجه، دست‌ها را ضدعفونی کنید

- ضدعفونی کردن دست‌ها پس از هر بار تماس با سطوح آلوده یا غیرمطمئن ضروری است

- سطوح آشپزخانه و محل کار را مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.

- دست ندهید و روبوسی نکنید

- بیرون از منزل به صورت خود دست نزنید

- هرگز به چشم، بینی و دهان خود دست نزنید

- از دیگران ۲ متر فاصله بگیرید

- در بیرون از منزل حتما از ماسک استفاده کنید

- دستمال کاغذی استفاده شده را به سطل زباله درپوش دار بیندازید

اگرچه علایم سرماخوردگی هم در کرونا دیده می‌شود ولی علایم اصلی کرونا سرفه، تب و تنگی نفس هستند. در صورت وجود تنگی نفس یا علایم شبه آنفلوآنزا همراه با سرفه و تب، با زدن ماسکی که صورت و بینی را می‌پوشاند به مراکز ۱۶ ساعته یا مراکز مشخص کرونا و در صورت عدم دسترسی به نزدیک‌ترین بیمارستان در شهر خود مراجعه کنید.

شماره تماس‌های ۴۰۳۰ و ۱۹۰، آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره پیشگیری و درمان کرونا است. در صورت وجود هر گونه سوال، با تماس با این مراکز از اقدامات صحیح آگاه خواهید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار