بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

دام بازیگران ضد نظم برای ایران

دلیل ترور دانشمند کشورمان محسن فخری‌زاده چه بود؟ / واکنش جمهوری اسلامی ایران به ترور دکتر محسن فخری‌زاده چگونه باید باشد؟/اسراییل به دنبال راه‌اندازی جنگی تمام‌عیار است

تهران (پانا) - علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل تاکید کرد اسرائیلی‌ها با ترور محسن فخری‌زاده به دنبال این هستند که روابط راخدشه‌دار کنند به طوری که فضا آنقدر تیره و تار شود که آمریکا (دولت بایدن) میل به مذاکره با ایران نداشته باشد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
دام بازیگران ضد نظم برای ایران

علی بیگدلی درباره ترور دانشمند کشورمان محسن فخری‌زاده به پانا گفت: «آنچه که قطعیت پیدا کرده و مقامات اسرائیلی تایید کرده‌اند، این حادثه، کار اسرائیل بوده است. غیر از اینکه روند چنین سیاستی را قبلا اسرائیلی‌ها ادامه داده‌اند اما در این آخرین روزهای حکومت ترامپ و دوستی صمیمانه‌ای که بین پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) و نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) وجود دارد، با توجه به اینکه آقای جو بایدن اعلام کرده است که من با ایران می‌خواهم مذاکره هسته‌ای انجام دهم، تا جایی که می‌توانند می‌خواهند از این فضا استفاده کنند و آخرین زهرهای‌شان را هم به ایران بریزند.»

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: «از طرف دیگر با ایجاد چنین فضایی می‌خواهند این رابطه بندی که بین ایران و آمریکا مانده است و آن قولی که بایدن داده که برجام برمی‌گردد، می‌خواهند آنقدر فضا را برای آمریکا مسموم کنند که میل آمریکا به مذاکره با ایران از بین برود.»

بایدن اصل مذاکره با ایران را فدای اسرائیل نمی‌کند

بیگدلی اظهار کرد: «اسرائیلی‌ها رسما اعلام کرده‌اند که ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکا (دولت بایدن) با ایران مذاکره کند و بنابراین این مساله هم می‌تواند مورد توجه و اهمیت باشد که روابط ایران با آمریکا را خدشه‌دار کنند و فضا آنقدر تیره و تار شود که آمریکا میل به مذاکره با ایران نداشته باشد. من تصور نمی‌کنم که این اقدامات منجر به این شود که بایدن اصل مذاکره با ایران را فدای اسرائیلی‌ها کند. اصلا نباید این چنین باشد.»

این استاد دانشگاه اضافه کرد: «مطرح می‌شود که شاید این اتفاق با همکاری عربستان سعودی به دلیل دیدار اخیر نتانیاهو با بن سلمان، برنامه‌ریزی و انجام شده باشد، و اینکه از عربستان و بحرین کسب نظر شده باشد. ممکن است هماهنگی‌هایی انجام شده باشد چون اکنون روابط نزدیک و صمیمانه‌ای دارند ولی آنچه که بیشتر اهمیت دارد این است که این فضای خالی، این 50 روزی که دولت ترامپ باقی مانده است، قولی که جو بایدن داده که اختلافات را با ایران برطرف کند و وارد مذاکرات جدید هسته‌ای با ایران شود، ممکن است بر این قضایا اثر بگذارد.»

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجه تاکید کرد: «سیاست بایدن متفاوت است، وی به دنبال این است که در این فضای به هم ریخته خاورمیانه یک نقش مثبت را ایفا کند. اساسا دموکرات‌ها به سیاست خارجی خود اهمیت می‌دهند و نگاهشان به بیرون آمریکا است. بنابراین شاید می‌خواهند در این سیاست بایدن خلل ایجاد کنند که ّبعید است موفق شوند.»

علی بیگدلی به واکنش ایران هم اشاره کرد و گفت: «این اقدامات را اسرائیل انجام می‌دهد که ایران را وادار به اقدامات عجولانه و تلافه‌جویانه کند، می‌خواهند جنگی تمام عیار راه بندازند. باید کاملا عاقلانه برخورد شود و به اشتباه در دام بازی اسرائیل قرار نگیریم.»

این مورخ و پژوهشگر معاصر گفت: «اجازه دهیم اگر مذاکرات با آمریکا به هیچ نتیجه‌ای نرسید و اگر دیدیم انتظارات بیش از حد معمول است، آن زمان می‌توانیم دست به اقداماتی بزنیم، ولی اکنون که اوضاع به نفع ما پیش می‌رود و نگرانی و انجام اقدامات مخالفان ایران هم به همین خاطر است، نباید موقعیت را از دست بدهیم.»

وی افزود: «اسرائیل همه تلاش خود را خواهد کرد تا مانع مذاکرات بین ایران و آمریکا شود. این دامی است که جلوی پای ما پهن می‌کنند که ما را به جنگ بکشانند. این حادثه محکوم است اما باید دقت کنیم که چگونه کشور را در این برهه حساس میخواهیم به پیش ببریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار