بیست و دومین مانور سراسری زلزله در شبکه شاد همزمان با سراسر کشور برگزار شد

تبریز (پانا) - بیست و دومین مانور سراسری زلزله و ایمنی ویژه دانش آموزان و اعضای خانواده در آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور امروز شنبه هشتم آذرماه در بستر شبکه شاد برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
بیست و دومین مانور سراسری زلزله در شبکه شاد همزمان با سراسر کشور برگزار شد

همه ساله مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس استان همزمان با کشور درآذرماه به همت سازمان دانش آموزی و با مشارکت مدیریت بحران استان، صدا و سیما، مرکز فوریت‌های پزشکی، جمعیت هلال احمر و خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری به منظور ارتقای آمادگی عمومی برای مواجهه با اثرات زلزله برگزار می‌شود.

مانور زلزله و ایمنی در مدارس با رویکرد "مدرسه ایمن - جامعه تاب آور"

تاکنون بیست‌ویک مانور زلزله و ایمنی در مدارس استان همزمان با سراسر کشور برگزار شده است که از سال از سال 1394 تغییراتی در برنامه مانور مدارس صورت پذیرفت تا علاوه بر دانش آموزان و مسئولان مدارس، مردم نیز در این فرایند مشارکت داده شوند.

در رویکرد جدید که با عنوان "مدرسه ایمن - جامعه تاب آور" شناخته می شود، ضمن ارائه آموزش های لازم به دانش آموزان مطابق با روال جاری، تمهیداتی اندیشیده شده است که سطح آگاهی و آمادگی ساکنین محله های مجاور مدارس ایمن نیز ارتقاء یابد و از ظرفیت این مدارس به عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران در واحدهای همسایگی در سطح هر محله استفاده شود.

تغییرات و تمهیدات لازم برای اجرای مانور زلزله در سال جاری

در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس های آموزشی به صورت مجازی، امکان اجرای برنامه مذکور و مانور سراسری به شکل یکپارچه میسر نبود.

لذا تغییراتی درنحوه برگزاری مانور سال جاری پیش بینی شد تا دانش آموزان همراه با خانواده های خود بتوانند اطلاعات لازم را در خصوص ایمنی در برابر زلزله کسب کنند.

البته مانور امسال فقط تا مرحله خروج از منزل برگزار شد و سایر برنامه های مرتبط با طرح "مدرسه ایمن - جامعه تاب آور" اجرایی نشد.

فراگیری نحوه صحیح پناهگیری در منزل و اطلاعات لازم در خصوص مقاوم سازی اجزای غیرسازه ای

بیست و دومین مانور سراسری زلزله و ایمنی امروز 8 آذرماه هم‌زمان با پخش آژیر زلزله و ایمنی از رادیو سراسری برگزار شد.

براساس راهنمای اجرای بیست و دومین مانور سراسری زلزله و ایمنی در منازل که ویژه دانش آموزان و اعضای خانواده تدوین شده است و در سامانه ارتباطی پیشتازان (ساپ) در شبکه شاد به آدرس @parvareshi4 قابل دریافت است، دانش آموزان با مطالعه این راهنما و ارائه آن به اعضای خانواده، ضمن فراگیری نحوه صحیح پناهگیری در منزل، اطلاعات لازم را در خصوص مقاوم سازی اجزای غیرسازه ای کسب کرده و به اعضای خانواده خود منتقل داده تا تمهیدات لازم در حد مقدور برای کاهش ریسکهای موجود در منازل صورت پذیرد.

مهلت ارسال فیلم اجرای مانور در منزل تا ۱۳ آذرماه

مانور امسال در دو محور موضوعی محتوای آموزشی و فیلم اجرای مانور برگزار شد که مهلت ارسال آثار در بخش اول یعنی محتوای آموزشی در قالب فیلم آموزشی، موشن گرافی، اینفوگرافی، اسلاید، پوستر و نقاشی تا ۵ آذرماه بود و آثار متعددی در این بخش از طریق مدارس به نواحی و مناطق و سپس به سازمان دانش آموزی استان و پس از داوری به دبیرخانه مانور ارسال شد.

بخش دوم ارسال آثار مربوط به اجرای مانور است که صبح امروز شنبه ۸ آذرماه از طریق به صدا در آمدن آژیر مانور زلزله از رادیو سراسری در منازل اجرایی شد و دانش آموزان می بایست به محض شنیدن صدای آژیر نسبت به پناهگیری صحیح و خروج اضطراری در منزل اقدام و از این عملیات خود فیلم تهیه کرده و با حداکثر حجم ۱۰ مگا بایت از طریق شبکه شاد به دبیرخانه مانور ارسال کنند.

مهلت ارسال آثار در بخش دوم یعنی اجرای مانور تا ۱۳ آذرماه است.

سازمان دانش آموزی آذربایجان شرقی در اجرای بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس که سال گذشته برگزار شد، رتبه اول کشوری را کسب کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار