مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی خبرداد:

برگزاری بیست ودومین مانورسراسری زلزله درمنازل

بیرجند(پانا)- سیدابوالحسن میرجلیلی مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت امسال بیست و دومین مانور سراسری زلزله روزشنبه 8 آذر ماه 99 با پخش آژیر زلزله از رادیو سراسری به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد

سیدابوالحسن میرجلیلی مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت:این مانور هر سال در 8 آذر به عنوان بزرگترین فعالیت آموزش همگانی کشور در حیطه ایمنی مدارس در برابر زلزله، با مشارکت مدیریت بحران استانداری ، فرمانداریها ، اداره کل آموزش وپرورش ، صدا و سیما ، جمعیت هلال احمرو سازمان دانش آموزی برنامه‌ریزی و اجرا می شود .
وی افزود:استان خراسان جنوبی روی گسل زلزله قرار دارد و هر ساله شاهد زلزله های متعددی در استان هستیم سوابق تاریخی استان نیز بیانگر وقوع زلزله های مهیبی در طبس ، بیرجند، درمیان، قاین، زیرکوه، خضری و دشت بیاض و زهان بوده است لذا ضرورت دارد در این استان که از خطر پذیری بالایی برخوردار است سطح دانش و آگاهی
دانش آموزان و خانواده های آنها در خصوص زلزله ارتقاء یابد.
میرجلیلی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس های آموزشی به صورت مجازی،امکان اجرای برنامه مذکور و مانور سراسری به شکل یکپارچه میسر نیست، لذا تغییراتی در نحوه برگزاری مانورسال جاری پیش بینی شده است تا دانش آموزان همراه با خانواده های خود بتوانند اطلاعات لازم را در خصوص ایمنی در برابر زلزله کسب کنند.

وی ادامه داد: مدارس شهرستان ها و مناطقی که از لحاظ شرایط کرونایی در وضعیت زرد وسفید هستند و دانش آموزان در مدرسه حضور می یابند، می توانند طبق دستور العمل سال گذشته نسبت به اجرای مانور در سطح مدرسه اقدام کنند.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: نحوه برگزاری این مانور بر اساس مطالعات پژوهشکده بین المللی زلزله می باشد ومحتوی برگزاری آن در سامانه این پژوهشکده که یک پژوهشکده بین المللی است انجام می شود .
سیدابوالحسن میرجلیلی گفت:در سالهای گذشته مانور مدرسه ایمن و جامعه تاب آور ، بصورت محله محور انجام می شد امسال به دلیل شرایط کرونا فرصت خوبی برای خانواده است تا ضمن مطالعه محتوای آموزشی مانور که از طریق آموزش و پرورش ارسال شده است والدین و دانشآموزان در منزل یک مانور را برگزار نمایند و با اجزای سازه ای و غیر سازه ای ساختمان که در برابر زلزله آسیبپذیر هستند آشنا و نحوه پناهگیری را آموزش ببینند قطعا هر چه تکرار شود این مانورها می تواند در شرایط زلزله در تصمیم گیری ها کمک موثری کند.
وی گفت: اثر بخشی این مانور هم در بعد اقدامات پیشگیرانه و اجرای سازه های مقاوم در برابر زلزله خواهد بود وهم میزان آمادگی ها را ارتقاء می بخشد و در زمان بحران آسیب پذیری را کمتر خواهد کرد .
میرجلیلی در پایان یاد آورشد: همه دستگاه ها تلاش می کنند تادانش آموزان با فراگیری محتوای برگزاری مانور، بتوانند در مقابل زلزله احتمالی از آمادگی لازم برخوردار شوند؛ براساس برنامه تدوین شده، دانش آموزان با مطالعه این راهنما و ارائه آن به اعضایخانواده، ضمن فراگیری نحوه صحیح پناه گیری در منزل، می توانند اطلاعات لازم را در خصوص مقاوم سازی اجزای غیرسازه ای نیز کسب و به اعضای خانواده خود منتقل کنند تا تمهیدات لازم در حد مقدور برای کاهش ریسک های موجود در منازل صورت پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار