نیوزویک: فلسطین به روابط بهتر با دولت بایدن امید بسته‌ است

تهران (پانا) - نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی نوشت که رهبران فلسطین امیدوارند که با روی کار آمدن دولت «جو بایدن»، کاخ سفید موضع معتدل‌ و سنجیده‌تری را نسبت به مناقشه فلسطین و اسرائیل دنبال کند.

کد مطلب: ۱۱۴۱۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد
نیوزویک: فلسطین به روابط بهتر با دولت بایدن امید بسته‌ است

به گزارش ایرنا از این نشریه آمریکایی، دو ماه مانده به پایان دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، او «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه را به «اسرائیل» فرستاد تا اولین دیپلمات عالی‌رتبه آمریکا باشد که به سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری و بلندی‌های جولان پا گذاشته و میراث دولت را برای همسویی بی‌سابقه با نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه تحکیم کند.

برای فلسطینی‌ها این اقدام، تیر ترکش آخر بود. اما مذاکره کنندگان فلسطینی به نمایندگی از دولت محمود عباس، به فرصت ترمیم روابط با واشنگتن پس از انتقال قدرت در آمریکا چشم بسته‌اند.

آن‌ها همچنین امیدوارند که آمریکا درباره برخی مسائل کلیدی مانند پایان دادن به اشغال‌گری‌های رژیم صهیونیستی و توسعه شهرک سازی در سرزمین‌هایی که براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد متعلق به فلسطین است، به اجماع بین‌المللی بازگردد. فلسطینی‌ها به شناسایی منطقه مورد مناقشه در شرق قدس تحت حاکمیت فلسطین نیز چشم دوخته‌اند.

به نوشته نیوزویک، فلسطین دستیابی به این اهداف را پس از عقب نشینی‌هایی که ناگزیر در دولت ترامپ متحمل شد، تنها راه جلوگیری از تداوم مرگبار درگیری‌ها می بیند.

یک عضو تشکیلات خودگردان فلسطین که نامش فاش نشده به نیوزویک گفته است: «پس از گذشت ۵۳ سال اشغال‌گری، سرکوب و بی عدالتی، تنها راه رو به جلو پایان اشغال‌گری‌های اسرائیل و احترام به حق بازگشت فلسطینیان است.» وی تصریح کرد که عدالت، استقلال و آزادی لازمه رسیدن به امنیت و ثبات در منطقه است.

نیوزویک با مرور سیاست‌های ترامپ در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، معامله قرن و فشار بر کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغال‌گر قدس افزود که جو بایدن نیز در تبیین سیاست های خارجی دولت آمریکا از تحولات اخیر استقبال کرده و خواستار تعهد آهنین به حفاظت از «امنیت اسرائیل» شده است.

اما او برخلاف ترامپ فضای بیشتری را برای تعامل با فلسطین می‌بینند و گفته بود: «ما تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از تدابیر مشترکی برای آزادی، امنیت و دمکراسی برخوردار شوند».

در تارنمای رسمی بایدن آمده است:‌ ما به راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل متعهد هستیم و با اقدامات یکجانبه‌ای که رسیدن به این اهداف را تضعیف کند مخالفت خواهیم کرد. ما همچنین با ضمیمه (سرزمین‌های فلسطین) و توسعه شهرک‌سازی مخالفیم و بلافاصله اقدامات لازم را برای بازگرداندن کمک‌های مالی اقتصادی و بشردوستانه به مردم فلسطین اتخاذ خواهیم کرد.

به نوشته نیوزویک، با رفتن ترامپ از کاخ سفید، بعید است که اتحاد این کشور با رژیم صهیونیستی به صورت بنیادین آسیب ببیند اما دست کم سبب خواهد شد تا همگرایی عمیق اعتقادی بین دو طرف پایان یافته و دیپلماسی از نو آغاز شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار