حریرچی: کرونا به غیر از درد و مرگ، هزینه هم دارد

تهران (پانا) - ایرج حریرچی در سفر به قزوین و زنجان، ضمن بازدید از مراکز درمانی و شرکت در نشست های استانی، وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در این استان ها را هم از نزدیک بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
حریرچی: کرونا به غیر از درد و مرگ، هزینه هم دارد

به گزارش ایرنا، معاون وزیر بهداشت در تمامی برنامه ها و مصاحبه ها، همکاری مسوولانه مردم را برای اجرای محدودیت های کرونایی به منظور قطع زنجیره انتقال بیماری مورد تاکید قرار داد.

توزیع سراسری کیت‌های تست سریع

حریرچی که بازدید از مرکز تشخیص کرونا درمانگاه شهید بلندیان قزوین در فهرست برنامه هایش قرار داشت، در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: از هفته آینده روزانه ۶۰ هزار کیت تست سریع آزمایشگاهی (رپید) با قابلیت اعلام نتیجه کمتر از ۲۰ دقیقه در اختیار مراکز تشخیص کرونا در کشور قرار می‌گیرد.

حریرچی همچنین ابراز امیدواری کرد که بتوانیم به زودی این ظرفیت را افزایش داده و به روزانه ۱۰۰ هزار تست برسیم.
وی با بیان اینکه تشخیص زودهنگام بیماران کرونایی و قرنطینه آنها نقش مهمی در کاهش شیوع این ویروس دارد، گفت: برهمین اساس در حال برنامه ریزی برای افزایش حدود پنج برابری مراکز تست گیری و تشخیص کرونا هستیم و تلاش می شود تا هزار و ۲۰۰ مرکز کنونی به پنج هزار مرکز افزایش یابد.

معاون کل وزیر بهداشت در خصوص اهمیت سرعت عمل در مشخص شدن نتیجه تست ها گفت: با انجام تست های سریع در کمتر از ۲۰ دقیقه تکلیف بیمار روشن می شود و قرنطینه زودتر آغاز می شود.

به گفته حریرچی، گروه های جهادی بهداشتی نیز بر قرنطینه بیماران تست مثبت شده نظارت می کنند و توصیه های بهداشتی را برای بهبودی آنها و رعایت نکات لازم در دوران قرنطینه انجام می دهند.

حریرچی همچنین بر اهمیت عزم ملی برای مهار کرونا و قطع زنجیره انتقال تاکید کرد

حریرچی همچنین ضمن بازدید از بازدید از مرکز تشخیص کرونا درمانگاه شهید بلندیان قزوین افزایش مراکز انجام تست کرونا را ضروری دانست و گفت که این امر می تواند به تشخیص زودهنگام بیماران و قرنطینه آنها کمک کرده و شیوع بیماری کووید ۱۹ را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: برهمین اساس باید با تلاش و برنامه ریزی مسوولان استانی و دانشگاه علوم پزشکی در قزوین ۲۱ مرکز موجود تست کرونا به ۸۰ تا ۱۰۰ مرکز افزایش یابد.

نمره قبولی فارس و کهگیلویه و بویراحمد در مقابله با کرونا

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۲ استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد در کاهش میزان بیماران بستری و مرگ و میرها خیلی خوب عمل کرده اند،افزود: این استان ها با افزایش تعداد تست های خود و تشخیص زودهنگام بیماران از طریق اختصاص بخشی از منابع خود و خرید کیت های تشخیص علاوه بر کیت های سهمیه به این موفقیت دست یافته اند و سایر استان ها نیز باید از این الگو پیروی کنند.

حریرچی با بیان اینکه محدودیت های کرونایی با هدف حفظ سلامت مردم و کمک به قطع زنجیره انتقال این ویروس اعمال شده اند، بار دیگر از فرصت استفاده کرد و یادآور شد: رعایت و همراهی مردم بدون شک می تواند در هفته های آتی آمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی را کاهش دهد.

خروج ۶۹ شهرستان از وضعیت قرمز

اما خبر خوشی که معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داد، این بود که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و اجرای طرح‌های مردم محور، ۶۹ شهرستان کشور از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شده‌اند.

حریرچی این خبر را در ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان که در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، اعلام کرد و افزود: اوایل و اواسط آبان‌ماه ۴۶ شهرستان قرمز و ۴۳ شهرستان قرمز شدید اعلام شد و تعطیلی سطوح شغلی ۲، سه و چهار در آنها اعمال گردید که هم اکنون با اجرای طرح‌های مردم محور شاهد بهبود وضعیت آنها هستیم.

وی ادامه داد: ما مطمئن هستیم با اجرای طرح‌هایی مانند طرح ملی شهید حاج قاسم سلیمانی قطعا تعداد بیماران بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش خواهد یافت.

همکاری مردم و به حداقل رساندن دورهمی ها و اجتماعات، موردی است که حریرچی نقطه کلیدی در اجرای همه طرح ها دانست و توضیح داد: راه مقابله با این ویروس از بیمارستان نمی‌گذرد بلکه در سطح اجتماع و تغییر رفتار مردم صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال قانون بسیار خوب است ولی باید تداوم یابد تا شاهد تاثیرگذاری آن در جامعه باشیم.

حریرچی تعطیلی‌های موقت اصناف و مشاغل را هم از نظر دور نداشت و در این خصوص گفت: ما حال و وضعیت کسانی را که با دستفروشی، کارگری و مغازه داری کسب درآمد می‌کنند، درک می‌کنیم ولی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری از دوگانه سلامت و امنیت، اولویت با سلامت مردم است.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر روزانه براثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، افزود: حدود ۳۵ درصد فوتی‌های ما در اکثر استان‌ها بر اثر بیماری کرونا بوده که خیلی دردآور است.

این مسوول گفت: درست است که ۷۵ درصد فوتی‌های کرونا بالای ۶۰ سال هستند ولی باید توجه کنیم که بسیاری از این افراد در این سن به تجربه و بازدهی رسیده اند.

وی اضافه کرد: ما باید اقدامات خود را برای مقابله با کرونا تشدید کنیم و امیدواریم تا آخر بهمن ماه با اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی حداقل ۴۰ درصد موارد مرگ و میر و ۵۰ درصد موارد بستری کرونا را کاهش دهیم.

کرونا به غیر از درد و مرگ، هزینه هم دارد

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: درست است که در بیمارستان‌های دولتی ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران را پرداخت می‌کنیم، بیماران را روی تخت بیمه می‌کنیم و در مراکز سرپایی تست و دارو رایگان است ولی مبتلایان بعضا برای انجام سی تی اسکن و مراجعه به بخش خصوصی و داروهایی که نادرست تجویز می‌شوند باید هزینه پرداخت کنند بنابراین همه باید کمک کنیم تا کار به بیمارستان نکشد.

حریرچی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی متقارن با روز بسیج برای مقابله با بیماری منحوس کرونا، افزود: این طرح با سایر طرح‌ها یک فرق دارد که اسم شهید سلیمانی روی آن است و باید مثل این سردار بی نام و نشان، با تواضع، موثر و کارآمد برای اجرای آن همکاری کرد.

همراهی با چند کشور برای تولید واکسن کرونا

حریرچی امروز در دومین ایستگاه سفرش، زنجان، به خبرنگار ایرنا گفت: ایران با همکاری چند کشور اقدامات اولیه را برای تولید واکسن کرونا انجام داده که این مهم به محض نهایی شدن اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: هم اکنون در حال ساخت واکسن کرونا در کشورمان هستیم که چهار مورد آن طی روزهای اخیر به سازمان جهانی بهداشت ارائه شده بطوری که آنها از پیشرفت های محققان و دانشمندان ایرانی شگفت زده شده اند.

وی همچنین یادآوری کرد: اقدامات لازم برای ساخت واکسن کرونای ایرانی در حال انجام است که از هفته های آینده وارد فاز انسانی و پس از این مرحله وارد مراحل بعدی خواهد شد.

این مسؤول در خصوص آخرین وضعیت کرونایی کشور نیز گفت: با اقدامات و محدودیتهای انجام گرفته تغییرات قابل توجهی در میزان ترددهای مردم، رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی رخ داده بطوری که ترددهای سطح کشور حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است.

حریرچی اضافه کرد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی در مراکز خصوصی حدود ۸۹ درصد و و مراکزدولتی حدود ۹۴ درصد اعلام شده اما برای اینکه اثرات این اقدام در کاهش موارد ابتلا، سرپایی و بستری مشاهده شود به زمان نیاز دارد.

این مسؤول بهترین راهکار برای کنترل ویروس کرونا را همدلی، همکاری مردم به ویژه جلوگیری از دورهمی های خانوادگی، عنوان کرد و گفت: در صورت نیاز محدودیت ها افزایش و یا کاهش خواهد یافت.

وی در ارتباط با بهبودی وضعیت کادر درمان کشور خاطرنشان کرد: در این راستا اقداماتی برای افزایش حقوق و نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان، نسبت به سال گذشته انجام گرفته اما هنوز به مرحله رضایت بخشی نرسیده ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار