آیین اختتامیه طرح آموزشی محیط یار برگزار شد

بوشهر(پانا)- آیین اختتامیه طرح آموزشی محیط یار با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
آیین اختتامیه طرح آموزشی محیط یار برگزار شد

به گزارش روابط عمومی معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، معاون تربیت بدنی و سلامت استان بوشهر گفت: اداره کل آموزش و پرورش با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست در سال تحصیلی ۹۹-۹۸، طرح آموزشی محیط یار را با ارائه آموزش محیط زیست برای ۵۰۰۰ دانش آموز و انتخاب ۵۰۰ محیط یار منتخب در استان بوشهر با موفقیت اجرا کرد.

اسد حصیری اظهار کرد: اگر از مردم بپرسیم به محیط زیست علاقه مند هستید یا خیر اغلب جواب مثبت خواهند داد. مردم محیط زیست خود را دوست دارند و در واقع با سلامت محیط زیست به سلامت خود می رسند.

وی افزود: نتایج مطالعات نشان می دهد که فاکتورهای متعددی در میزان دلبستگی و احترام به محیط زیست تاثیر گذار است. جنسیت، سن، مذهب، سیاست، طبقه اجتماعی، ملیت، فرهنگ، ارزش ها، خاطرات کودکی، فعالیت ها و مهمتر از همه تحصیلات از عواملی هستند که بر میزان رابطه و علاقه مندی ما به محیط زیست اثرگذار است. امروز با وجود نگرانی های فراوان درباره حفظ محیط زیست شاهد رفتارهای مخرب برخی از افراد در عناصر زیست محیطی هستیم، بنابراین هر چقدر ما به موضوع محیط زیست و آموزش و ایجاد علاقه در مردم نسبت به احترام به محیط زیست و حفظ آن آموزش دهیم به همین نسبت به زندگی خود کمک کرده ایم که این جز وظایف ذاتی ماست.

معاون تربیت بدنی و سلامت استان ادامه داد: عوامل مختلفی وجود دارد که باعث می شود افراد نسبت به محیط زیست رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهند. یکی از عوامل تاثیرگذار آگاهی و دانش زیست محیطی است که بین رفتارهای حفاظتی محیط زیست و دانش و آگاهی افراد رابطه مستقیم وجود دارد، یعنی هر چه دانش زیست محیطی فرد بیشتر باشد احتمال انجام رفتارهای حفظ زیست محیطی بیشتر خواهد شد، بنابراین در قدم نخست باید خطرات زیست محیطی را به وضوح و شفافیت بیان کرد و افراد را به این امر آگاه بسازیم همچنین افراد باید دانش خود را درباره محیط زیست بالا ببرند.

سخن پارسونز که معتقد است آگاهی به عنوان گرایش ارادی وسیله دستیابی به هدف هاست گواه بر همین امر است یعنی اگر مردم آگاه باشند و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند بدون جبر و ناخودآگاه در این راستا تلاش خواهند کرد و سعی می کنند محیط زیست خود را سالم نگه دارند.

حصیری با بیان اینکه طرح محیط یار ابتکار سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش است که در سطح کشور اجرا می شود اظهار کرد: این طرح در نظر دارد موضوعات مختلف محیط زیست را به صورت کاربردی به افراد آموزش دهد، به طوری که بتواند موجب تغییر در نگرش، تصمیمات، رفتار و عادات افراد جامعه بشود و همچنین بتوانیم از این افراد آموزش دیده در جهت انتقال اطلاعات زیست محیطی به سایرین بهره بگیریم تا فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه نهادینه شود. هدف از طرح محیط یار ارتقاء سطح دانش، بینش و مهارت افراد جامعه در مورد مسائل محیط زیست با رویکرد توسعه بدون تخریب بوده است در واقع ماموریت اصلی این افراد، افراد آموزش دیده فرهنگ سازی و آشنا کردن گروه های هدف در زمینه موضوعات و مسائل مختلف محیط زیست از جمله افزایش حس مسئولیت اجتماعی و جلب مشارکت و زندگی سازگار در حفاظت از محیط زیست است.

وی اضافه کرد: گروه هدف ما در این طرح ملی دانش آموزان دختر و پسر کلاس های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی در سطح استان است که طی سال گذشته و امسال ۵۰۰۰ دانش آموز تحت پوشش قرار داده ایم که ۵۰۰ نفر از آن ها به عنوان افراد برگزیده انتخاب شده و در آیین اختتامیه امروز تعدادی از آن ها به عنوان نماینده این گروه ۵۰۰ نفر حضور دارند امیدوارم با آموزش هایی که این آینده سازان دیده اند بتوانند در حفظ محیط زیست استان و کشور خود موثر واقع شوند ان شاءالله بتوانیم در سال آینده تعداد دانش آموزان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

اسد حصیری در پایان از قلی پور مدیرکل محیط زیست استان بوشهر و همکارانشان تشکر و قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار