معاون وزیر ورزش و جوانان:

تثبیت جایگاه مجمع ملی جوانان، مهمترین اقدام دولت در حوزه جوانان بود

تهران(پانا) - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان این که امسال هدف اصلی ما تثبیت کامل مجمع ملی جوانان به عنوان یک نهاد قانونی و غیر دولتی جوانان بود، از ثبت شناسه مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان در جهت تثبیت شخصیت حقوقی این نهاد قانونی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
تثبیت جایگاه مجمع ملی جوانان، مهمترین اقدام دولت در حوزه جوانان بود

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمد مهدی تندگویان به مهمترین اقدامات و دستاوردهای حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط کشور در دوران شیوع ویروس کرونا، ابتدا باید از خدمات سمن های جوانان که در این دوران داوطلبانه و بدون هیج چشم داشتی به یاری مردم شتافتند و اقدامات بسیار ارزنده ای در این خصوص انجام داده و می دهند تشکر کنم.

او تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۸ با وقوع سیل در استان های کشور، کمک های تشکل های جوانان را به صورت داوطلبانه داشتیم، که موجب شد موضوع شبکه امداد و نجات سمن ها شکل بگیرد و به صورت رسمی شروع به کار کند. دبیرخانه آن در اصفهان آغاز به کار کرد و چندین دوره آموزشی هم برای آنها برگزار شد. این شبکه با هلال احمر و ستاد بحران کشور هماهنگ است و دستآورد آن هم این است که در بحران های مختلف کشور مثل همین موضوع کرونا، تشکل ها کاملاً سیستمی کار و کمکهای خود را انجام می دهند.

محمد مهدی تندگویان در خصوص اقدامات سمنهای جوانان در موضوع بیماری کرونا، گفت: با توجه به اتفاقات تلخی که در این ارتباط در کشور افتاد، یک اتفاق خیلی خوبی در موضوع جوانان و سمنهای جوانان شکل گرفت و امسال در موضوع کرونا دیگر ما ورود نکردیم و خود مجمع ملی جوانان کار را ساماندهی کرد. تشکل‌های جوانان به صورت فعال و کاملاً دغدغه مند به این موضوع ورود کردند و در چند حوزه مشغول خدمات دهی به مردم هستند.

او تصریح کرد: موضوع اول در حوزه تولیداتی است که مردم این روزها به آنها نیاز دارند مثل ماسک، مواد ضدعفونی کننده و لباس و پوشاک مربوط به پزشکان و پرستاران که در استان های مختلف سفارش گرفته شده و توسط تشکلهای جوانان با هماهنگی وزارت بهداشت و نهادهای مختلف تولید می‌شود.

معاون امور جوانان همچنین به موضوع فرهنگی و حضور تشکلهای جوانان در صحنه اشاره کرد و افزود: در این زمینه تشکل های ما موضوع 《در خانه بمانیم》را فرهنگ سازی می‌کنند و با طراحی مسابقات خانوادگی و سرگرمی در استانهای مختلف و با توجه به فرهنگ هر استان، برای خانواده ها انگیزه ایجاد می کنند تا در خانه بمانند.

وی با بیان این که سال گذشته ۱۰۰ درصد برنامه های هفته جوان را به سمت سیل و کمک به مردم و گلریزان بردیم، تصریح کرد: امسال نیز با توجه به گسترش ویروس کرونا، اعتبارات و برنامه های هفته جوان را به سمت موضوع کرونا، تولیدات بهداشتی و فرهنگ سازی و آرامش دادن به مردم بردیم که شاهد هستیم سمن های جوانان چه کارهای بزرگی دراین زمینه انجام داده و می دهند.

تندگویان به طراحی و راه اندازی سامانه کشوری توزیع اقلام بهداشتی توسط جوانان ایلامی اشاره کرد و افزود: این سامانه به صورتی است که با ثبت کد ملی و شناسه اشخاص حقیقی و حقوقی احتمال احتکار و پخش نامناسب کالاها را از بین می برد و از رانت قیمت جلوگیری می کند و تنظیم بازار قیمتی و توزیعی به وجود می آورد.

معاون امور جوانان به رزمایش ملی (همت جوانانه_کمک مومنانه) توسط سمن های جوانان اشاره کرد و گفت: ببیش از ۱۱۵ میلیارد ریال کمک نقدی توسط جامعه جوانان و ورزش در این رزمایش جمع آوری شد و تعداد ۴۰۸ هزار خانوار تحت حمایت های نقدی و غیر نقدی قرار گرفتند که این اقدامات موجب قدردانی دولت از سمن های جوانان شد.

وی به تلاش های سمن های جوانان کشور در محرم امسال و پویش «جوانان مدافعان سلامت عزاداران» اشاره کرد و افزود: جوانان با نذر خون و ماسک، اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده، و همچنین فعالیت های فرهنگی خود در محرم امسال، نشان دادند که با چه قدرتی می توانند مدافعان جان و سلامت هموطنان باشند و از نیازمندان دستگیری کنند. سمن های جوانان به عشق سالار شهیدان برای عزادارانی که امکان حضور در مجالس حسینی را نداشتند به تولید محتوا در فضاهای مجازی نیز پرداختند.

معاون امور جوانان افزود: در سال ۹۸ برای بار دوم انتخابات مجامع استانی سمن ها را برگزار کردیم که خوشبختانه میزان مشارکت خود اعضای تشکل ها در این انتخابات ۷۰ درصد بود که نشان می‌دهد رغبت و انگیزه نسبت به کار تشکلی در کشور بالا رفته است.

او همچنین به رشد آمار سمن های جوانان در کشور اشاره کرد و گفت: رشد قابل توجهی در در این حوزه داشتیم به طوری که تعداد سمن ها به حدود سه هزار رسیده و سال ۹۸ یک شتاب قابل توجه در بحث درخواست ثبت تشکل نیز رسیده ایم و چیزی در حدود ۷ هزار در خواست در این زمینه ثبت شده است.

تندگویان در خصوص شناسه سمن های جوانان توضیح داد: با توافقی که با وزارت کشور داشتیم خوشبختانه اکثر سمنهای جوانان متقاضی، شناسه خود را دریافت کرده اند.
وی همچنین به وامهای حمایت از طرح های اشتغالزایی جوانان اشاره کرد و گفت: در بحث وام ها و اعتبارات از طریق بانک رسالت و صندوق کارآفرینی امید حدود ۷ هزار اشتغال از این طریق انجام شد که آمار قابل توجهی است.

تندگویان به توسعه دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده اشاره کرد و گفت: سال ۹۸ با تفاهم و رفع موانع و مشکلات با بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی کشور، رشد بسیار خوبی در گسترش این دفاتر داشتیم به طوری که در حال حاضر ۳۵۰ مرکز فعال در کشور داریم.

او اظهار کرد: برای اولین بار مجموع ملی خیرین ازدواج تشکیل شد تا با ایجاد یک شبکه ملی، خیرین بتوانند از تسهیلات و امکانات مختلف دولتی و غیر دولتی استفاده کنند. تقریباً در تمام استان‌ها مجمع خیرین ازدواج استان را تشکیل داده ایم.

تندگویان به موضوع وام ازدواج اشاره کرد و گفت: دولت با همه مشکلات مالی و اعتباری، ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در سال ۹۸ به متقاضیان پرداخت کرد و امسال نیز این وام به ۵۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین افزایش پیدا کرد و در حال پرداخت به متقاضیان است.

وی به تفاهم نامه با وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی اشاره کرد و گفت: این توافق اتفاقی خوبی بود که امیدواریم بتوانیم تعاونی های جوانان را برای اولین بار در کشور راه‌اندازی کنیم و امیدواریم با این طرح، مدل جدیدی از سرمایه‌گذاری در حوزه جوانان را شکل دهیم.

معاون امور جوانان گفت: امسال هدف اصلی ما تثبیت کامل مجمع ملی جوانان به عنوان یک نهاد عمومی و قانونی جوانان بود که با گرفتن شناسه ملی از وزارت کشور این مهم انجام شد.
تندگویان در این خصوص توضیح داد: پس از پیگیری اعضای هیات موسس مجمع ملی سمن‌های جوانان در راستای اجرای بند ۷ تفاهم نامه همکاری وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان، طی مراحل و تشریفات اداری در وزارت کشور و اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، این نهاد غیر دولتی در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۹۹ در سازمان ثبت املاک و اسناد جمهوری اسلامی ایران ثبت شد و پس از ثبت حقوقی و صدور پروانه فعالیت در سازمان امور اجتماعی کشور، روز ۸ مرداد ماه ۹۹ پروانه فعالیت "مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان کشور" طی لوحی به امضای دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور رسید.

وی همچنین در خصوص راه اندازی مراکز منش(مراکز نوآوری و شکوفایی) گفت: این مراکز را در استان ها راه اندازی کردیم و مدل آن هم این است که جوانان ایده خود را مطرح می‌کنند، آموزش می‌بینند و تبدیل به شرکت می شوند و از مجموعه ما خارج می‌شوند.

تندگویان با بیان این که امسال تفاهم نامه ادامه همکاری قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص طرح سرباز مهارت امضاء شد، افزود: بر اساس این تفاهم نامه مقرر است سه مهارت در حوزه جوانان شامل (مهارت های زندگی)، (مهارت های عمومی حوزه اشتغال و کارآفرینی) و (مهارت های عمومی مالی و حقوقی) به مدت ۷۰ ساعت برای هر یک از کارکنان وظیفه در بدو خدمت، آموزش داده شود.

او با بیان این که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی این آموزش ها به صورت مجازی انجام می شود، افزود: بر اساس این تفاهم نامه؛ ۱۵۰ هزار سرباز در سال ۹۹، ۲۰۰ هزار سرباز در سال ۱۴۰۰ و ۲۵۰ هزار سرباز در سال ۱۴۰۱ مشمول این طرح می شوند که ستاد کل نیروهای مسلح گواهینامه های صادره در حوزه جوانان را برای آن ها صادر خواهد کرد.

تندگویان در خصوص امریه جوانان فعال سمن‌ها نیز گفت: موضوع امریه و موافقت مقام معظم رهبری با این موضوع دستاورد بزرگی برای سمن های جوانان به لحاظ کسب اعتبار بود و در این راستا سامانه امریه فعالان سمن های جوانان راه اندازی شد. این سامانه پیرو موافقت مقام معظم رهبری با امریه ۶ ماه پایانی خدمت سربازی فعالان سازمان های مردم نهاد جوانان در تشکل مربوطه طراحی شده است که فعالان سمن های جوانان در آن ثبت نام و در صورت داشتن شرایط، از این امریه برخوردار می شوند.

او همچنین به دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه تدبیر زندگی اشاره کرد و افزود: این جشنواره مرداد ۹۹ با حمایت دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان و با محوریت ازدواج و خانواده در بستر فضای مجازی به صورت کامل توسط سمن های جوانان کشور برگزار شد. این جشنواره با استقبال بی نظیر فیلم سازان جوان، بیش از یکهزار اثر هنری به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این بین ۳۷۳ اثر وارد جشنواره و در نهایت ۹۹ اثر منتخب اکران شد که در اختتامیه جشنواره از آن ها تقدیر به عمل آمد.

معاون امور جوانان در پایان به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران اشاره کرد و افزود: امیدواریم به این همکاری قدم های خوبی در جهت توانمند سازی سمن های استان تهران و راه اندازی خانه جوانان استان برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار