۳طرح نفتی و پتروشیمی به افتتاح می رسد؛

بلوغ صنعت نفت ایران در شرایط تحریم اقتصادی

تهران(پانا) - سه طرح نفتی و پتروشیمی در حالی فردا با حضور رئیس‌جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شود که ایران در ۳ سال گذشته با شدیدترین تحریم‌های نفتی مواجه بوده اما این جنگ اقتصادی علیه ملت ایران نتوانست توسعه نفتی را در کشورمان متوقف کند.

کد مطلب: ۱۱۴۱۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
بلوغ صنعت نفت ایران در شرایط تحریم اقتصادی

به گزارش ایرنا، خروج آمریکا از برجام باعث شد تا تحریم‌های آمریکا به صورت یک جانبه علیه اقتصاد ایران اعمال شود. این تحریم‌ها اگرچه تمام بخش‌های اقتصادی را مورد هدف قرار داده اما به اعتقاد اغلب کارشناسان نوک پیکان این جنگ به سمت صنعت نفت ایران است.

تا آنجا که آمریکا در همان روزهای ابتدایی بازگشت تحریم‌ها،‌ هدف خود را به صفر رساندن صادرات نفت ایران عنوان کرد. هر چند که در این راه موفق نبود و ایران به روش‌های مختلف توانست نفت خود را به دست مشتریان برساند.

با این حال، ‌درآمدهای نفتی ایران به دلیل کاهش صادرات پایین آمد. شیوع کرونا نیز باعث افت قیمت نفت شد. اما هیچ کدام از اینها نتوانست موتور توسعه در صنعت نفت را خاموش کند. در همین مدت، ‌ایران تولید خود از میدان مشترک پارس جنوبی را به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رساند.

تولید نفت از میادین مشترک غرب کارون نیز با رشدی حدود ۶ برابری به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید. گازرسانی روستایی نیز ۱۲۰ درصد رشد کرد که تمام تاسیسات آن از داخل کشور تامین شد.

در خودکفایی در تولید فرآورده‌های نفتی نیز ایران موفق شد با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در سایر پالایشگاه‌های کشور از واردکننده بنزین به صادرکننده پایدار آن تبدیل شود.

صنعت پتروشیمی به عنوان صنعتی ارزش‌آفرین نیز از این جریان عقب نماند و دو جهش در این صنعت تعریف شد تا در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ به ترتیب تولید پتروشیمی کشور به ۱۰۰ و ۱۳۰ میلیون تن در سال برسد.

در صنعت پتروشیمی اما سال جاری نقش بسیار مهمی دارد. در این سال بهره‌برداری از ۱۷ طرح پیش‌بینی شده که فردا یکی از مهمترین این طرح‌ها یعنی پتروشیمی لردگان با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح خواهد شد.

پیش‌بینی درآمد ۲۴۰ میلیون دلاری از بزرگترین پتروشیمی اوره غرب کشور

شرکت پتروشیمی اوره، آمونیاک لردگان که دوران بهره‌برداری آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، فردا، پنجشنبه ششم آذر ماه توسط رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود و بر اساس پیش بینی ها، سالانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.

این مجتمع که با ظرفیت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن احداث شده، سالانه یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره و ۸۰ هزار تن آمونیاک تولید می‌کند و با سرمایه‌گذاری ارزی ۷۵۴ میلیون یورو و ۱۱۲۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

در زمان ساخت این پروژه به طور متوسط ۲ هزار و ۸۰۰ نفر مستقیم و ۴۵۰ نفر غیر مستقیم در این پروژه مشغول به کار بودند و در زمان بهره‌برداری ۷۰۰ نفر مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر غیر مستقیم، در شرکت کود اوره شیمیایی لردگان مشغول به کار هستند.

مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری منطقه فلارد در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرستان لردگان واقع شده و به دلیل دسترسی مناسب به منابع آب و گازی و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار است.

بهره‌برداری از واحد فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی

علاوه بر پتروشیمی لردگان، دو پروژه شرکت ملی نفت ایران نیز فردا در این مراسم با دستور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح می‎‌شود.

این دو پروژه شامل احداث تاسیسات فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی است که به بهره برداری رسمی می‌رسد.

واحد فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی با ظرفیت فرآوری روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت و با در اختیار داشتن ۲ ردیف (train) هر یک با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز طراحی شده و قابلیت توسعه برای فرآورش روزانه ۸۰ هزار بشکه در روز را داراست.

قرارداد ساخت تاسیسات فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی دی ماه سال ۱۳۹۶ منعقد شد و فاز اول آن در اول اسفندماه سال گذشته با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز به بهره برداری رسید.

این واحد فرآورشی با اعتبار ۴۶.۹ میلیون دلار در ضلع جنوبی میدان آزادگان جنوبی راه اندازی شده و نفت موردنیاز آن از تعداد ۳۵ حلقه چاه مستقر در این میدان مشترک تغذیه می‌شود.

پایداری تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس

پروژه احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی در عسلویه نیز دیگر طرحی است که فردا افتتاح خواهد شد.

این مخازن،‌ با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب (معادل ۴ میلیون بشکه) به منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه‌های منطقه پارس ۱ و نیز تأمین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شده است.

در این پروژه، تعداد ۸ مخزن به صورت سقف شناور هر یک به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب و ۲ مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزاردقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و پمپ‌های انتقال میعانات و ساختمان‌های صنعتی و اداری احداث شده است.

این تأسیسات که هم‌اکنون در مدار بهره‌برداری قرار دارد، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲۲۰۰ میلیارد ریال توسط پیمانکاران داخلی ساخته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار