آسیب دیدگان بحران کرونا چشم انتظار دریافت بیمه بیکاری

تهران (پانا) - آسیب‌دیدگان بحران کرونا این روزها چشم‌انتظار طرحی که تامین اجتماعی طی دو روز گذشته به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده هستند؛ طرحی که شاید بتواند جبران بخشی از خسارات این روزهای تنگ معیشتی آنها باشد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
آسیب دیدگان بحران کرونا چشم انتظار دریافت بیمه بیکاری

به گزارش ایرنا، سال ۱۳۶۶ بود که با مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی، رکود سرمایه‌گذاری و تعطیلی برخی از بخش‌های خصوصی و دولتی، قانون بیمه بیکاری برای سه سال به صورت آزمایشی در کشور تصویب شد.

لایحه‌ای که در سال ۱۳۶۹ با انجام برخی اصلاحات به منظور حمایت از آسیب‌دیدگان در مواقع بحران به تصویب دائم رسید و این روزها با شیوع ویروس کرونا، نورامید بخش اعظمی از جمعیت متاثر از روزهای تاریک شده است.

ویروسی که با تعطیلی کسب وکارها و تضعیف برخی زیرساخت‌های اقتصادی، صدها هزار بنگاه اقتصادی را وادار به تعدیل نیرو و بیش از یک میلیون نفر را در کشور نیازمند دریافت مقرری بیمه بیکاری کرد.

جمعیتی که به گفته روزبه کردونی رئیس موسسه پژوهش سازمان تامین اجتماعی براساس نتایج یک نظرسنجی، نزدیک به ۶۰ درصد (۵۸.۴) مستاجر و ناگزیر به پرداخت ۱ تا ۴ میلیون تومان به صورت ماهانه برای اجاره‌بها هستند. نزدیک به ۶۰ درصد (۵۸.۴) متقاضیان بیمه بیکاری مستاجر و ناگزیر به پرداخت ۱تا۴ میلیون تومان به صورت ماهانه برای اجاره‌بها هستند.

مسعود بابایی مدیرکل بیمه‌ بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می‌گوید: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۲۴۹ هزار و ۲۲۹ بنگاه اقتصادی تحت تاثیر این ویروس تعدیل نیرو کرده و در مجموع ۷۳۰ هزار و ۹۰۲ نفر در دوره شیوع این بیماری کار خود را از دست دادند.

موضوعی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر آن داشت تا به منظور حمایت از معیشت این آسیب‌دیدگان، پنج هزار میلیارد تومان به صندوق بیکاری تزریق و بیش از یک میلیون نفر را تحت پوشش این مقرری قرار دهد.

مهرداد قریب معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی نیز ۳۰ تیر سال جاری از پرداخت مقرری بیمه بیکاری دوران شیوع ویروس کرونا به ۹۹۰ هزار و ۳۴۳ نفر از بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان (۹۰ درصد از واجدین شرایط) خبر داده بود.

به گفته وی، مطابق با دستورالعمل اجرایی «پرداخت بابت ایام بیکاری دوره شیوع بیماری کرونا از محل منابع صندوق توسعه ملی» مصوب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، پرداخت مقرری مربوطه برای ۲۱۳ هزار و ۱۶ نفر در اسفند ۹۸، تعداد ۴۴۶ هزار نفر در فروردین ۹۹ و تعداد ۳۳۱ هزار و ۳۲۷ نفر در اردیبهشت ۹۹ انجام شده است.

بنابر اظهارات قریب، این پرداخت‌ها از محل مبلغ تخصیص‌یافته از طرف سازمان برنامه و بودجه و به همت خزانه‌داری کل کشور انجام شده که این تعداد نزدیک به ۹۰ درصد از متقاضیان را شامل می‌شود.

اختصاص بیمه‌بیکاری به یک میلیون و ۵۰ هزار نفر از آغاز شیوع کرونا

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم طی روزهای گذشته در نشستی خبری گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت کرده و از خرداد ماه نیز برای ۸۲ هزار نفر بیمه بیکاری برقرار شده است.

طی هفته‌های گذشته اما شماری از مقامات و مسئولان بر ضرورت حمایت از معیشت بیکاران متاثر از کرونا که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار نگرفته‌اند، تاکید کردند.

رهبر معظم انقلاب در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا سازمان تامین اجتماعی را موظف به پرداخت بیمه بیکاری ناشی از کرونا کردند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره می‌گوید: در حال حاضر این سازمان با گروه تحت پوشش تامین اجتماعی، بیماران کرونا (که در این بحران مرخصی استعلاجی می‌گیرند)، بیمه‌های اختیاری و مشاغل آزاد (که مشمول این بیمه واقع نمی‌شوند)، جمعیتی که تحت پوشش مشاغل غیررسمی، آمار و اطلاعات و مشخصات جامع و در دسترسی ندارند و همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی (که متناسب‌سازی حقوق‌ از مطالبات اصلی آنها است) روبه‌رو است.

سالاری تصریح می‌کند: اکنون تاکید رهبری و رئیس جمهوری بر ضرورت حمایت از جمعیتی است که شرایط دریافت بیمه بیکاری را نداشته اما به جهت بروز بحران کرونا آسیب دیده‌اند.

بر این اساس یک طرح در خصوص حمایت از این قشر (که مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند) تهیه شده و طی دو روز گذشته، جهت بررسی جزئیات به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده است.

اینک آسیب‌دیدگان بحران کرونا چشم انتظار تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور دریافت این مقرری و شاید جبران بخشی از خسارات این روزهای تاریک معیشتی خود هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار