وزیر کشاورزی تاکید کرد:

لزوم اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت زایی انواع مخاطرات کشاورزی

تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به مدیران ارشد ستادی و استانی این وزارتخانه بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت‌زایی انواع مخاطرات در بخش کشاورزی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
لزوم اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت زایی انواع مخاطرات کشاورزی

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، «کاظم خاوازی» این نامه‌ را در اجرای مواد ۱۳ و ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور و نظر به اهمیت و حساسیت ویژه پدیده تغییر اقلیم و افزایش فراوانی و شدت وقوع انواع مخاطرات اقلیمی ابلاغ کرد.

وی در این نامه خواستار پایش به‌هنگام مخاطرات جوی و اعلام هشدار به موقع به همه ذی‌نفعان و جامعه هدف بخش کشاورزی در همه سطوح (با هماهنگی ادارات کل هواشناسی استان)، بررسی، شناسایی و اولویت‌بخشی اقدامات پیشگیرانه در مناطق آسیب‌پذیر و پرخطر هر یک از مخاطرات، سیل، سرمازدگی، یخبندان، خشکسالی، زلزله، آفات، امراض و سایر مخاطرات شد.

خاوازی در این نامه پیش‌بینی، تامین، تدارک، توزیع و به‌کارگیری تجهیزات، نهاده‌ها، سوخت و سایر نیازهای اضطراری برای مدیریت شرایط بحران ناشی از وقوع احتمالی هر یک از مخاطرات را خواستار شد و بر سازماندهی برای استفاده به‌هنگام از ظرفیت تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و بخش‌های خصوصی در مدیریت بحران هر یک از مخاطرات در قالب سیستم‌های قابل هدایت، نظارت و ارزیابی به‌هنگام تاکید کرد.

وی بر اتخاذ تدابیر لازم برای ایمن سازی زیرساخت‌ها و واحدهای تولیدی بخش کشاورزی به‌ویژه در مقابل بحران وقوع احتمالی مخاطرات زلزله و سیل تاکید کرد و افزود: گسترش بیمه پایه و فراگیر اراضی زراعی، باغی و واحدهای تولیدی کشاورزی به‌ویژه در مناطق آسیب‌پذیر و پرخطر ناشی از وقوع احتمالی هر یک از مخاطرات فاجعه بار (سیل، سرمازدگی، زلزله و غیره) مورد تاکید است.

برپایه این گزارش، پیش‌بینی و آمادگی همه‌جانبه برای کمک‌رسانی به‌هنگام به عشایر به‌ویژه در شرایط وقوع بحران های سیل و سایر مخاطرات اقلیمی، استفاده به موقع از فناوری های نوین و دانش روز جهت ارزیابی سریع، دقیق و با قابلیت تعیین دقیق محل، نوع واحد، نام بهره بردار و میزان خسارت و با هدف دستیابی به قابلیت اعلام آن، ظرف ۲۴ ساعت از زمان وقوع مخاطره به دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، اولویت بخشی به اجرای به موقع دوره های آموزشی، ترویجی و طرح های تحقیقاتی موثر در کاهش میزان خسارت‌زایی هر یک از مخاطرات و اجرای مستمر رزمایش های شهرستانی و استانی برای تقویت آمادگی‌ها و هماهنگی‌های درون‌بخشی و فرابخشی در مدیریت ریسک و بحران و مخاطرات بخش کشاورزی از دیگر خواسته‌های وزیر جهاد کشاورزی بود.

طبق آمارها در سال ۹۸ میزان تولیدات بخش کشاورزی به بیش از ۱۲۳ میلیون تن رسید که از این میزان تولید ۸۳.۵ میلیون تن مربوط به بخش زراعی، ۲۳ میلیون تن باغی، ۱۵.۶ میلیون تن دام و طیور، یک میلیون و ۲۸ هزارتن آبزی پروری و شیلات است که سهم شاغلان بخش کشاورزی ۱۷.۸ درصد افزایش یافته است.

براساس آمارها پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ میزان تولیدات کشاورزی به بیش از ۱۲۸ میلیون تن برسد. این درحالی است که میزان تولیدات بخش کشاورزی در سال ۹۲ بیش از ۹۶ میلیون تن بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار