دومین جلسه شورای مشورتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تشکیل شد

تهران (پانا) - دومین جلسه شورای مشورتی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ریاست حسن ملکی با هدف بهره‌مندی از آرا متخصصین و صاحب‌نظران حوزه‌ تعلیم و تربیت و به‌منظور اعتبار بخشی و غنی سازی تصمیمات کلان سازمان، برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
دومین جلسه شورای مشورتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تشکیل شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این جلسه حسن ملکی معاون وزیر و رییس سازمان به ضرورت تشکیل این شورا و جلسه پرداخت و گفت: ماموریت سازمان پژوهش پیچیده است چون مسئله برنامه درسی پیچیده است؛ برنامه درسی، نقشه تعلیم و تربیت است. معتقدم تعلیم و تربیت ماهیتاً چند بعدی، چند عاملی و پیچیده است بنابراین برنامه درسی که طراحی و تولید آن از طریق این سازمان صورت می گیرد پیچیدگی خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: ما در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از جهت شناسایی، نحوه مواجهه درست و منطقی و پرداختن به مسائل اساسی جامعه مسئولیت داریم.با این گونه مسائل مواجهه درست علمی-آموزشی داشت و در راه بهره‌مندی از توانمندی نخبگان جامعه و علاقه مندان به برنامه ریزی درسی قدم هایی را برای کاهش مسائل برداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآورشد: برنامه های درسی محاط در مسائل هستند. وقتی از برنامه درسی صحبت می کنیم در واقع یک طرح و نقشه را مد نظر داریم؛ در توضیح این مورد باید بگویم مسائلی که در اجتماع وجود دارد محیط برنامه درسی هستند مگر آنکه آن مسائل در متن برنامه درسی استقرار پیدا کند که اگر این استقرار صورت گرفت قضیه برعکس می شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی را باید از جهت تربیتی رام کرد، گفت: رام کردن مسائل یعنی استقرار بخشی از این مسائل اجتماعی در بطن و متن برنامه های درسی.

وی ادامه داد: شناسایی مسائل، استقرار آنها در برنامه درسی، مواجهه درست و منطقی با آن ها و غیره یک پیام مهم برای ما دارد و آن این است که سازمان پژوهش صرفاً به وسیله رئیس سازمان اداره نمی‌شود و حضور تنها یک نفر کفایت نمی‌کند بلکه ماموریت این سازمان پیچیده است؛ اینجاست که نیاز به وجود شورای مشورتی احساس می‌شود که در شکل گیری عقل منفصل سازمان به کمک بیاید.

در ادامه این نشست عبدالحسین کلانتری رئیس پژوهشگاه فضای مجازی به مواردی همچون تحولات حوزه آموزش در عصر فضای مجازی، تغییر جایگاه معلم کتاب مدرسه دانش آموز و رابطه آموزشی؛ خروج آموزش از انحصار فضای فیزیکی؛ تولید محتوای آموزشی توسط دانش آموز و معلم؛ از دست رفتن نقش مهم معلم تبدیل به اپراتور نظام آموزشی؛ تبدیل نقش معلم از مدیریت کلاس کنترل کننده داشبورد آموزش؛ یکپارچه شدن آموزش با دیگر فعالیت ها؛ ورود به عرصه مدیریت آموزش‌های رسمی؛ افزایش آموزش های مجازی تکمیلی و کمک درسی در فضای مجازی؛ روی آوردن شرکت های بزرگ به ارائه خدمات آموزش مجازی؛ غیر رسمی شدن آموزش در تلفیق با سرگرمی و ..... پرداخت.

عضو هیأت علمی علوم اجتماعی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاداتی را در جهت برطرف نمودن مسایل و معضلات این بخش ارائه کرد.

حجت الاسلام محمدرضا فلاح استاد حوزه علمیه قم و عضو هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی بر ضرورت داشتن تصویری شفاف، واقع بینانه از دنیای جدید فضای مجازی تاکید کرد و گفت: بایستی در این زمینه آینده پژوهی صورت بگیرد تا بدانیم که به کدام سمت می رویم.

حجت الاسلام حمید پارسانیا رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران تاکید کرد: فضای آموزشی که ایجاد شده دیگر قابل بازگشت به زمان قبل از کرونا نیست.

حمیدرضا آیت‌اللهی استاد دانشگاه علامه طباطبایی؛ عسگر ملکی بیرجندی و روح‌اله رضاعلی مشاوران رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز به بیان نظرات خود پرداختند.

علی محبی معاون برنامه‌ریزی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری بر تهیه سند یا نقشه راهبردی برای مواجهه با دوران جدید تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: تشکیل کارگروهی برای مواجهه با شرایط جدید و شناسایی نقاط ضعف، نقاط قوت، برنامه های استراتژیک، پرداختن به مباحث فضای مجازی در راهنمای برنامه های درسی باید در اولویت برنامه ها در این بخش قرار گیرد.

حسن ملکی در پایان این جلسه به جمع بندی مسائل مطروحه و نظرات بیان شده پرداخت.

عبدالله اسدی مشاور رییس سازمان پژوهش، دبیری این شورا را بر عهده دارد و جلسات آن به صورت ماهانه با بررسی رویکردهای تحولی برنامه‌های سازمان تشکیل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار