در پی کمبود ذخایر خونی استان؛

4 هزار و 118 مازندرانی‌ در یک هفته خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون مازندران: بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما به پایگاه انتقال خون بابل مراجعه کنند

ساری (پانا) - در پی کمبود ذخایر خونی کشور و استان، انتقال خون از مردم خواست به یاری این سازمان بیایند و این کمبود را جبران کنند. در طی یک هفته 4 هزار و 118 مازندرانی با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون، خون اهدا کردند.

کد مطلب: ۱۱۴۱۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
4 هزار و 118 مازندرانی‌ در یک هفته خون اهدا کردند

می‌گویند سابقه اولین تزریق خون در کشور به دهه 20 شمسی برمی‌‌گردد؛ بیش از هشتاد سال قبل و نبود مرکز جامع و امنی برای این موضوع، آن‌چنان روند جمع‌آوری خون با اتفاقاتی همچون خون فروختن در بنگاه‌هایی که جز دلالی صفتی برایشان نمی‌توان یافت، گره خورد که ضرب‌المثل «خون کسی را توی شیشه کردن» از آن برآمد. تأسیس سازمان ملی انتقال خون ایران در نهم مرداد ماه 1353 همه امکانات موجود در زمینه طب انتقال خون را متمرکز و همسو کرد.

اهدای خون، یک فرهنگ و یک باور عمومی است و در سایه این فرهنگ و باور است که شاخص اهدای خون به عدد 27 در هر هزار نفر جمعیت کشور رسیده است و تداوم و استمرار آن، حمایت جامعه را می‌طلبد. در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا بسیاری از مسائل را تحت تأثیر قرار داده است، سازمان انتقال خون نیز متأثر از این بیماری که هنوز راه‌حل قطعی برای درمانش ارائه نشده، در هفته گذشته با کمبود ذخایر خونی مواجه شد که در نتیجه نگرانی‌های مردم برای خروج از منزل و نا امن دانستن مراکز انتقال خون بود. در حالی که سازمان انتقال خون تأکید دارد که «مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران تشابهی با مراکز درمانی ندارند و میزبان داوطلبین اهدای خون هستند که در گروه سالم‌ترین اقشار جامعه جای گرفته‌اند از این رو خطر ابتلا به بیماری کووید19 در مراکز اهدای خون بسیار ناچیز است.»

کمپین «نذر خون» در فضای مجازی نیز به کمک آمد و داوطلبان اهدای خون چند روز پس از اعلام کاهش ذخایر خونی کشور، به مراکز انتقال خون مراجعه و این کمبود را به سرعت جبران کردند تا جایی که آن‌چنان صف‌های طولانی تشکیل شد و آن‌چنان به جبران ذخایر خونی کمک شد که از مردم خواسته شد از این به بعد از طریق سامانه nobatdehi.ibto.ir نوبت بگیرند.

ذوالفقار تقوی مدیرکل انتقال خون مازندران در گفت و گو با پانا تعداد داوطلبان اهدای خون که در هشت ماه اخیر به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند را 100 هزار و 581 نفر اعلام کرد که 81 هزار و 755 نفر آنان خون اهدا کردند و 78 هزار و 755 نفر مرد و 2 هزار و 633 نفرشان زن بوده‌اند.

او با اشاره به آمار اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان کووید ١٩ از ابتدای اردیبهشت تا پایان آبان ماه با مراجعه 683 نفر، تعداد کسانی که توانستند پلاسما اهدا کنند را 601 نفر اعلام کرد.

تقوی گفت: «پس از فراخوان انتقال خون و درخواست از مردم برای اهدای خون، از سه‌شنبه بیست‌وهفتم آبان تا دوشنبه سوم آذرماه با استقبال بی نظیر مردم روبرو شدیم و میزان ذخایر خون استان به روال عادی برگشته است.»

به گفته مدیرکل سازمان انتقال خون، در این یک هفته 5 هزار و 604 نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از 4 هزار و 118 نفر خون گرفته شد. از این تعداد 3 هزار و 890 نفر مرد و 228 نفر زن بوده‌اند.

تقوی اشاره کرد که 601 نفر از این 5 هزار و 604 نفر نخستین بار بود که خون اهدا می‌کردند و 2 هزار و 178 نفرشان به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند و هزار و 339 نفر نیز سابقه اهدای خون داشته‌اند.

داوطلبان اهدای خون تا پایان بحران کرونا حضور مستمر داشته باشند

او از همه داوطلبان اهدای خون که در روزهای سخت شیوع کرونا در مراکز اهدای خون حضور یافتند، قدردانی کرد و یادآور شد که با توجه به عمر محدود خون و فرآورده‌های خونی، از مردم خواست تا پایان بحران کرونا حضور مسئولانه و تدریجی خود را در مراکز اهدای خون استان ادامه دهند.
مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: «سازمان انتقال خون، خود را ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می‌داند، بنابراین کنترل میزان تجمع در مراکز اهدای خون مهم است تا سلامت داوطلبان اهدای خون با خطر مواجه نشود. از سویی جمع‌آوری حجم بالایی از خو‌ن‌های اهدایی و پذیرش مردم تنها در چند روز موجب کاهش آمار اهدای خون در روزها و هفته های بعدی خواهد شد.»

تقوی تأکید کرد که ضروری است هم استانی‌های نوعدوست همواره متناسب با میزان مصرف روزانه بیمارستان ها با انتقال خون استان همراه باشند و برای جلوگیری از ازدحام و اتلاف وقت اهداکنندگان خون، به سامانه نوبت‌دهی اینترنتی که در دسترس است مراجعه کنند.

مراجعه‌کنندگان در بدو ورود تب‌سنجی می‌شوند

او با اشاره به اینکه مراجعه‌کنندگان در بدو ورود تب‌سنجی می‌شوند، ادامه داد: «در ورودی سالن اهداکنندگان محلول ضدعفونی کننده پدالی وجود دارد. تخت‌های خون‌گیری ضدعفونی و ملحفه‌های تخت برای هر اهداکننده تعویض می‌شود. تجهیزات و سطوح دائما ضدعفونی می‌شوند و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز ما رعایت می‌شوند.»

تقوی یادآوری کرد که فضایی برای پارکینگ داوطلبان اهدای خون در انتقال خون استان در نظر گرفته شده و اهداکنندگان بدون دغدغه پارک خودرو می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون مازندران تأکید کرد افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شدند و ‌حداقل ۲۸ روز کامل از بهبودی و سلامتی شان گذشته است می‌توانند به پایگاه انتقال خون بابل مراجعه کنند و به شکرانه بازیابی سلامتی شان پلاسمای خون خود را برای تسریع در روند بهبود و ‌درمان بیماران تازه مبتلا شده به کرونا اهدا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار