در گفت و گو با پانا

هادی آفریده: برای ساخت مستندهای عمیق درباره کرونا باید مدتی صبر کنیم

اهالی سینمای مستند یک سال است به دلیل کرونا بیکارند، درآمدی ندارند و تولید هم کاملاً تعطیل است

تهران (پانا) - یک مستندساز با اشاره به وضع نامطلوب مستندسازان در یک سال اخیر گفت حمایت جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند وضعیت تولید در این عرصه را رونق بدهد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
هادی آفریده: برای ساخت مستندهای عمیق درباره کرونا باید مدتی صبر کنیم

هادی آفریده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه در چند ماهی که از شروع کرونا گذشته شاهد برگزاری آنلاین برخی از جشنواره‌های مهم سینمایی دنیا بوده‌ایم، این کار را تلاشی برای روشن نگاه داشتن چراغ رویدادهای هنری دانست و گفت: اساس این ایده بر برگزاری جشنواره به شکل نمادین بوده تا اجازه ندهند که در برگزاری این رویدادها یک ‌سال وقفه بیفتد. آنچه من در نمونه‌های مختلف خارجی جشنواره‌ها دیدم این بود که ترجیح می‌دهند سرمایه‌ای را که در حالت عادی برای برگزاری جشنواره صرف می‌شد، برای حمایت از تولیدات و فاندهای حمایتی هزینه کنند.
کارگردان مستند «چنارستان» گفت: امیدوارم جشنواره «سینماحقیقت» که امسال به شکل نمادین و به‌طور آنلاین برگزار می‌شود سهم و حق سینمای مستند ایران را در اختیار سینمای مستند و آدم‌هایش بگذارد. اهالی سینمای مستند یک سال است به دلیل کرونا بیکارند، درآمدی ندارند و تولید هم کاملاً تعطیل است. از این راه کمک می‌کنیم که تولید شکل گرفته و معیشت و ارتزاق هنرمندان رونق بگیرد.
آفریده درباره اینکه شرایط اجتماعی کرونایی چگونه در سینمای مستند ما نمود پیدا می‌کند؟ گفت: پس از حوادث طبیعی مانند وقوع زلزله و سیل، خیل عظیمی از مستندهایی را می‌بینیم که با این موضوع ساخته می‌شود و غالباً رویکرد رپورتاژ داکیومنتری دارند. بنابراین معمولا هیچ‌وقت با آثار عمیق هنرمندانه‌ای روبه‌رو نیستیم که به‌عنوان یک اثر هنری بمانند و بعد قضاوت شوند.
کارگردان مستند «باشگاه حیوانات» ادامه داد: خطری که تولید مستند در اوج بحران دارد، این است که ممکن است بعضی فیلم‌ها هیچ وقت عمیق نشوند. متاسفانه درباره این مشکل اصلاً صحبت نمی‌شود. ما در حرکت‌های فرهنگی بیشتر دنبال ماجراهای زودبازده هستیم که ممکن است اتلاف سرمایه باشد و موضوع را هم هدر بدهد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

امیرحسین اشرفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار