امروز: یکشنبه 2 مهر 1402 - 00:08 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

ملکی تشریح کرد؛

نحوه تولید و توزیع کتاب‎‌‌های درشت‌خط ویژه‎ مدارس استثنایی

نحوه تولید و توزیع کتاب‎‌‌های درشت‌خط ویژه‎ مدارس استثنایی

برنامه‎‌های درسی متناسب با شرایط کرونا در یک مجموعه 6 جلدی تولید شده است/دسترسی به اطلاعات افزون‎‌تر برای دانش‎‌آموز با QR code فراهم می‌‌شود

11/24/2020 10:00:00 AM
11/24/2020 10:00:00 AM
سه‌شنبه 4 آذر 1399 - 10:00
آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به توزیع کتاب‎‌های درشت خط ویژه‎ مدارس استثنایی به جزئیات تولید برنامه‌‌های درسی متناسب با شرایط کرونا پرداخت.

حسن ملکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که کتاب‎‌های درشت خط ویژه‎ مدارس استثنایی با چه ساز و کار تولید و توزیع می‎‌شود؟ اظهار کرد: کتاب‎‌های درشت خط برای دو گروه از دانش‌‌آموزان طراحی و تولید می‎‌شود؛ دانش‌‌آموزان هوش بهر عادی -کم بینا و دانش‌‌آموزان کم توان ذهنی - کم بینا.

وی درباره گروه اول گفت: کتاب‎‌های درسی دانش‌‌آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (23.5در33 ) سانتی متر آماده سازی می‌‎شود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری انجام می‌‎گیرد. توزیع این کتاب‌‎ها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش‌آ‌‌موزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می‎‌شود.

ملکی درباره کتب درسی دانش‌‌آموزان کم توان ذهنی - کم بینا نیز اشاره کرد: کتاب‎‌های درسی دانش‌‌آموزان کم توان ذهنی – کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (23.5در33 ) سانتی متر از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامه‌‎ریزی آموزشی تحویل می‌‌دهد.

معاون وزیر با بیان اینکه توزیع این کتاب‌‎ها نیز براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش‌‌آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می‌‎شود به فهرست بسته‎‌های آموزشی دانش‌‌آموزان عادی - کم بینا و دانش‌‌آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک پایه به شرح جدول زیر اشاره کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اهم اقدامات سازمان در خصوص برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا بیان کرد: شرایط کرونایی تجربه‎ تلخ در فضای تکان دهنده‎ای است که افکار و اندیشه‎‌ها را برای یافتن راه‌‎های نو و طُرق ابتکاری به حرکت در آورد. ما نیز از این تکان ذهنی دور نبودیم. خود را در مقابل پرسشی مهم قرار دادیم. برنامه‌‌‎های درسی در شرایط قرمز و زرد چه تغییراتی را باید بپذیرد تا تسهیل‌‎گر یادگیری باشد؟

وی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش مجموعه تلاش‎‌هایی در گروه‌‎های کارشناسی ما شکل گرفت و حاصل آن در مجموعه 6 جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید 19 در وضعیت قرمز و زرد پدید آمد. در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت سازمان خاص پیدا کردند و با معرفی بخشی از محتواها به‎عنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت.

ملکی عنوان کرد: قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس باید در محتوای دروس هم تقلیلی و تعدیلی شکل می‌‎گرفت. در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد چه اقداماتی باید انجام دهند، از کدام روش‎‌های تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانش‌‎آموزان فراهم کنند.

معاون وزیر اشاره کرد: به خانواده‌‎ها در ارتباط با نقشی که برای تعلیم و تربیت فرزندان خود باید ایفا کنند توصیه‎‌هایی شده است. در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد. خانه به مدرسه‎‌ای تبدیل شد که یادگیری‌‎های اساسی در آنجا صورت می‌‎‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه خانه صرفاً محلی برای سکونت و آرامش نیست بلکه مدرسه‌‎ای است که معلم آن پدر و مادر است افزود: قاعدتاً والدین به توانایی‎‌های نوینی باید نایل شوند و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری کنند. اگر هم چنین توانایی را ندارند باید به تدریج کسب کنند. هرچند نقش اصلی را خود دانش‎‌آموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد اما به حامی و هادی نیز نیاز دارد. حامی او مادری است که در کنار اوست و پدری است که باید نقش مؤثر خود را داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: در مجموعه 6 جلدی، منابع پشتیبان نیز معرفی شده است. شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریس‌‎های تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش‌‌آموزان باید رجوع کنند و راهنمایی‎‌های لازم را دریافت کنند. خود این نیز مهارتی است که بدون آن ارتباطات علمی و آموزشی برقرار نمی‎‌‌شود.

ملکی اظهار کرد: در همین مجموعه 6 جلدی به نقش مدیریت نیز توجه شده است. مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینه‎‌ساز همه‎ تلاش‎‌هایی است که از سوی والدین، معلمان و دانش‌‎آموزان صورت می‎‌گیرد. اوست که باید رهبری کند و امکان فعالیت‎‌های اثربخش را فراهم کند.

وی در پایان افزود: بنابراین اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامه‎‌های درسی متناسب با این اوضاع است. همراه با این‌‎ها در مجلات رشد مقالات، مصاحبه‎‌ها و گفتگوهای متعددی نیز به چاپ رسیده است اقدام دیگر ما QR code خوان شدن کتاب‎‌های درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزون‌‎تر برای دانش‌‎آموز فراهم می‎‌شود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارت‌‎ها به صورت مطلوب انجام می‌‎‌دهد.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حسن ملکی کتاب مریم احمدی کرونا مدارس استثنایی
اخبار مرتبط
  • ثبت سفارس کتب درسی پایه‌های «اول»، «هفتم» و «دهم» از 6 تیرماه

  • هشتمین کارگاه گفتمانی برنامه ریزی درسی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی برگزار شد

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • درباره نحوه برگزاری کنکور 1403 به‌زودی اطلا‌ع‌رسانی می‌شود

  • امین میرزازاده با کسب مدال طلا پادشاه سنگین وزن کشتی فرنگی جهان شد

  • پیام تبریک مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان به مناسبت آغاز سال تحصیلی

  • ویژه برنامه شاد در آستانه بازگشایی مدارس

  • باید شعار همه با هم یکصدا ایران، مدرسه قوی، ایران قوی در تمامی مدارس تحقق عملی یابد

  • فروغی و ‌کیانی پرچمداران ایران در افتتاحیه بازی‌های آسیایی

  • نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی 1403-1402 توسط آیت‌الله رئیسی

  • ویژه برنامه شب‌های پر‌ستاره در گلستان شهدای اصفهان

  • زنگ مهر و مقاومت در آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان نواخته شد/فیلم

  • دانش‌آموزان باید منش شهیدان را الگوی خود قرار دهند

  • آغاز لیگ برتر هندبال بانوان با پیروزی بافق، هرمزگان و البرز

  • مراسم غبار روبی مزار مطهر شهدا به مناسبت هفته دفاع مقدس در شهرستان نجف آباد استان اصفهان

  • مهلت ثبت‌نام در آزمون استخدامی "کاردرمانگر" و "گفتاردرمانگر" وزارت آموزش و پرورش تمدید شد

  • دانش‌آموزان کلاس اولی برای نخستین بار وارد کلاس درس و مدرسه شدند/فیلم

  • تیم ملی کشتی فرنگی پس از سال‌ها در سبک وزن صاحب مدال شد

  • اگر ساختار سازمان ملل اصلاح نشود، جایگاه آن رو به افول می‌رود

  • ضرورت تدوین نقشه بیماریابی سلیاک کشور

  • زنگ مهر در دبیرستان دخترانه فرهنگ ۱۳

  • نیاز ۴۰۰۰ همتی برای تکمیل ۸۰ هزار پروژه‌ ناتمام کشور

  • قزوین قهرمان مسابقات فوتسال جام شهدای دانش‌آموز شد

  • آغاز سال تحصیلی جدید 16 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در کشور‌

  • حضور 2 نماینده کشورمان در رده‌بندی 3 وزن دوم

  • پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی رحلت آیت‌الله ‌صلواتی

  • آغاز ا‌جرای طرح «همیار سمپاد» با مشارکت 32 هزار دانش‌آموز‌

  • بسکتبال نوجوانان ایران از قهرمانی آسیا حذف شد

  • بذرپاش: قیمت مسکن باز هم کاهش می‌یابد

  • مهدی محسن‌نژاد به المپیک پاریس می‌رود

  • ‌توزیع شیر در مدارس‌ آغاز شد

  • «یاد یاران» هفته دفاع مقدس به نمایش گذاشته می‌شود

  • واریز معوقات رتبه‌بندی معلمان با صدور احکام جدید در شهریورماه

  • دولت سیزدهم از ۱۳.۵ همت درآمد گمرکی و مالیاتی برای کاهش تورم چشم‌پوشی کرد

  • ارسال گزارش فصل بهار بدهی‌ها و مطالبات دولت برای رئیس‌جمهوری

  • قهرمانی نماینده ایران در دوچرخه‌سواری بین‌المللی ارمنستان

  • ‌نشان برنز ‌ساروی در رقابت‌های جهانی کشتی فرنگی و کسب سهمیه المپیک

  • ‌گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک 

  • بازدید مدیرکل فرهنگی و هنری ‌وزارت آموزش‌وپرورش از مدرسه علوی نجف اشرف

  • دانش‌آموزان‌ ‌خوش‌استعداد و اهل تفکر و تحلیل امتیاز برجسته و افتخار ملت ایران هستند‌

  • رونمایی از اسپانسر اصلی باشگاه استقلال‌

  • هاشمی: نگاه ویژه کادر فنی تیم ملی فوتبال به لیگ داخلی بسیار ارزشمند است

  • ایران و مالدیو روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفتند

  • توضیحات وزارت علوم در خصوص هک سایت این وزارتخانه

  • برادر‌خواندگی دبیرستان رازی شیراز با مدرسه جمهوری اسلامی در شهر آنکارا

  • واکنش پلیس به ویدیوی پرتاب باتوم از سوی مامور راهور

  • منطقه حفاظت شده چشمه خسرو

  • تمدید مهلت اعتراض به نتایج صحت‌سنجی مدارک داوطلبان نمایندگی مجلس

  • مصاف هندبال ایران با مغولستان در اولین گام بازی‌های آسیایی

  • پیام آیت‌الله رئیسی به پادشاه و ولیعهد عربستان

  • پیروزی تیم بسکتبال نوجوانان ایران مقابل قطر

  • جلسه روسای دولت و مجلس درباره برنامه هفتم توسعه

  • بررسی ۵۳ ایده نخبگانی برای تحقق عدالت اقتصادی

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم