در گفت و گوی پانا با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد:

نرخ ارز در بودجه 1400 حدود 16 هزار تومان است

تهران (پانا) – عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این مطلب که دولت باید اتکای بودجه را به سمت منابع داخلی کشور سوق دهد، می‌گوید وظیفه دولت این است که از طریق واگذاری شرکت‌های دولتی ، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری بودجه سال آینده را ببندد و به دنبال معوقات مالیاتی بوده و جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.

کد مطلب: ۱۱۴۰۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
نرخ  ارز در بودجه 1400 حدود 16 هزار تومان  است

جبارکوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات انتخابات امریکا ممکن است تغییری در منابع بودجه به دلیل احتمال افزایش فروش نفت یا برخی گشایش‌های اقتصادی داشته باشد، گفت:‌«در بحث تغییر رئیس جمهوری امریکا و اوضاع اقتصاد همچنان باید با مراقبت ویژه بودجه خود را تنظیم کنیم چون هیچ اعتمادی به امریکا نیست.»

وی گفت: «باید اتکای بودجه به سمت مالیات باشد. به این صورت که از طریق واگذاری شرکت‌های دولتی و کاهش هزینه‌های دولتی و صرفه‌جویی بودجه سال آینده را ببندیم.»

وی افزود:‌« اگر فروش نفت بیش از یک میلیون بشکه شود می‌توانیم به حساب ذخیره ارزی وارد کنیم و از آنجا برای زیرساخت‌های کشور و بخش‌هایی که به شدت نیاز به منابع دارند و غیر فعال هستند، استفاده کنیم و آن بخش ها را بتوانیم فعال کنیم که هم بتوانیم از این منابع ایجاد اشتغال کنیم و هم کارخانجات به چرخه اقتصاد بازگردانده شوند.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گفت:‌«دولت باید اتکا بودجه را به سمت فروش نفت نبرد و به سمت منابع داخلی کشور هدایت کند .»

وی گفت:‌«تحقق 100 درصدی مالیات فقط شعار است. زمانیکه دولت بحث مالیات را در سال گذشته تفسیر می‌کرد قیمت اجناس و کالاها بسیار پایین بود . اما وقتیکه قیمت کالا تا 10 برابر رشد کرده است از انجایی که مالیات بر اساس قیمت روز کالا بسته می‌شود طبیعی است که درآمد دولت از مالیات محقق شده است. در سال گذشته مالیات 150 هزار میلیارد تومان بسته شد و دولت با این افزایش 10 برابری قیمت کالاها توانست 170 هزار میلیارد تومان از مالیات درآمد کسب کند.»

کوچکی‌نژاد افزود:«وقتی ارزش پولی کشور کاهش پیدا کرد و قیمت‌ها افزایش چندین برابری داشتند خود به خود باعث افزایش مالیاتی خواهد شد.تحقق 100 درصدی درآمدهای مالیاتی باتوجه به افزایش قیمت‌ها اقدام مهمی نیست. متاسفانه همچنان بالای 100 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور وجود دارد.»

200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

وی گفت:‌«با توجه به این افزایش قیمت‌ها،‌همچنان بیش از 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد، وظیفه وزیر اقتصاد این است که به دنبال معوقات مالیاتی باشند و جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: «با توجه به افزایش دو برابری حقوق کارکنان طبیعی است درصد مالیاتی که از این حقوق برداشت می‌شود نسبت به سال گذشته چند برابر شود.»

وی گفت:‌«قطعا مالیات در سال جدید حداقل رشد 3 تا 4 برابری خواهد داشت. امسال حداقل 300 هزارمیلیارد تومان درآمد مالیاتی کشور خواهد شد. به طور مثال کسی که زیر 3 میلیون حقوق دریافت می‌کرد از مالیات معاف بود ولی با افزایش حقوق این فرد هم مشمول پرداخت مالیات خواهد شد.»

کوچکی‌نژاد در پاسخ به این سوال که قیمت ارز و قیمت نفت در بودجه سال آینده باید چه رقمی باشد تا به واقعیت نزدیک باشد گفت:‌«معتقدیم که اگر بخواهیم ارزش پول ملی کشور را حفظ کنیم قیمت ارز باید به زیر 10 هزار تومان کاهش پیدا کند حال اینکه قرار است دولت با قیمت 12 هزار تومان ارز را قیمتگذاری کند و نشان‌دهنده این است که ارز حدود 16 هزار تومان ثابت خواهد شد. با توجه به این قیمت ارز، ارزش پول ملی کشور در دنیا کاهش خواهد یافت.»

وی افزود: «در مورد قیمت نفت هم با توجه به تنش‌های نفتی اعتقادمان بر این است که میانگین قیمت کشورهای حاشیه‌ای با قیمت 50 دلار بسته می‌شود که اگر قیمت نفت افزایش پیدا کند به حساب ذخیره ارزی وارد می‌شود که برای پروژه‌های تعطیل می‌توان از آن منابع استفاده کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار