نحوه فعالیت کارمندان در محدودیت‌های جدید کرونا؛ تخلفات را به 190 گزارش دهید

تهران (پانا) - طرح جامع محدودیت‌های کرونا از صبح روز گذشته آغاز شد و امروز دومین روز از اجرای این طرح هوشمند است که در آن برای کارمندان بخش دولتی و خصوصی، محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۰۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
نحوه فعالیت کارمندان در محدودیت‌های جدید کرونا؛ تخلفات را به 190 گزارش دهید

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر روز گذشته (شنبه اول آذرماه) تعداد ۸۴۱ هزار و ۳۰۸ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۹۶ هزار و ۱۳۶ نفر بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۴۴ هزار و ۳۲۷ بیمار نیز جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که از ابتدای شیوع کرونا در کشور محدودیت‌‌هایی برای کنترل این بیماری اعمال شد اما با ورود به فصل پاییز رفته رفته به آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا افزوده شد و روزهای سیاهی را از نظر پاندمی کرونا در کشور رقم زد. ستاد ملی مقابله با کرونا که مسئولیت تصمیمات برای کنترل این بیماری را برعهده دارد تصمیم گرفت محدودیت‌های شدیدتری را اعمال کند تا این بیماری مهار شود.

اکنون 160 شهر در وضعیت قرمز، 208 شهر در وضعیت نارنجی و 80 شهر در وضعیت زرد هستند که در طرح جامع محدودیت‌های کرونا، محدودیت‌ها بر اساس وضعیت شهرها در بخش‌های مختلف اعمال می‌شود. یکی از بخش‌هایی که شامل اجرای این محدودیت‌ها است ادارات دولتی و بخش خصوصی است.

در واقع در دسته‌بندی مشاغل که به چهار دسته تقسیم شده‌اند، برخی مشاغل از جمله نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و ...به هیچ عنوان مشمول دورکاری نمی‌شوند اما سایر دستگاه‌ها امکان حضور تا یک سوم در شهرهای قرمز را دارند. در شهرهای با وضعیت نارنجی دو سوم نیروها می‌توانند در محل کار خود حاضر باشند.

در شهر‌های با سطح قرمز فقط یک سوم کارکنان در ادارات دولتی اجازه فعالیت دارند.

در شهر‌های با سطح نارنجی با نصف کارکنان

در شهر‌های با سطح زرد هم با دو سوم کارکنان اجازه فعالیت خواهند داشت

همچنین محدودیت‌هایی نیز برای شرکت‌های خصوصی در نظر گرفته شده است. بر این اساس شرکت‌های خصوصی در دو بخش تقسیم‌بندی شده‌اند. نخست شرکت‌هایی که با مشاغلی در شهرهای وضعیت زرد و نارنجی فعالیت دارند که فعالیت آنها مانعی ندارد. بخش دیگر شرکت‌هایی هستند که مراجعه‌کننده‌ای دارند که در شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز هستند. البته شرکت‌هایی که متصل به تولیدی‌ها و مشاغل گروه سطح یک هستند از لحاظ فعالیت مشکلی نخواهند داشت. به این ترتیب شرکت‌هایی که در بخش بازرگانی هستند نیز می‌توانند فعالیت کنند.

علاوه بر این هر نوع جلسه رسمی در مناطق قرمز تا سقف ۱۵ نفر و در سطح نارنجی تا سقف ۲۰ نفر و در مناطق با سطح زرد تا سقف ۳۰ نفر مجاز است و باید ۴ متر فاصله بین افراد رعایت شود این قانون برای همه به طور یکسان اجرا می‌شود.

بر این اساس محدودیت تردد از ساعت 21 شب تا 4 بامداد اعمال می‌شود که برابر دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، هر خودرویی که بدون مجوز از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح تردد کند ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. البته برخی مشاغل شیفت شب (کارکنان بیمارستان‌ها، صدا و سیما و ...) مشمول جریمه تردد شبانه نمی‌شوند و مسئولان این سازمان‌ها و مشاغل می‌توانند با ارسال فهرست شماره خودرو کارکنان خود به فرمانداری‌ها از جریمه این افراد جلوگیری کنند.

کارمندان می‌توانند موارد تخلف را به سامانه 190 وزارت بهداشت اطلاع دهند.

از آنجا که محدودیت‌های وضع شده به تصویب ستاد ملی کرونا رسیده و مصوبات این ستاد با اذن مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، معادل مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، مقررات وضع شده درحکم قانون است و ضمن آنکه عموم مسئولان و مردم موظف به تبعیت از آن هستند، همه دستگاه‌های اجرایی نیز باید نهایت تلاش خود را دراجراء وتحقق عملی آن بکار بندند.برهمین اساس، اجرای محدودیت‌ها مشمول همه دستگاه‌های کشور در هرسه قوه مجریه، مقننه ومجریه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار