روشن شدن کوره‌های سنتی پخت آجر و کاشی در گنبد سلطانیه

زنجان (پانا) - سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه از روشن شدن کوره‌های سنتی پخت آجر و کاشی در گنبد سلطانیه خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۴۰۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
روشن شدن کوره‌های سنتی پخت آجر و کاشی در گنبد سلطانیه

به گزارش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، حسین عیدانی گفت: «کوره‏های سنتی پخت آجر و کاشی در پایگاه میراث جهانی از نیمه دوم سال جاری برای دومین بار فعال شدند.»

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه با اعلام این مطلب گفت: «در این مجموعه پنج کارگاه سنتی تولید و پخت آجر و کاشی با قدمت 50 ساله وجود دارد که با توجه به امکانات موجود در هر نوبت 1500 آجر باکیفیت در دو اندازه تولید می‌شود. خوشبختانه با توجه به آموزش‌های استاد - شاگردی کلیه مراحل برداشت خاک رس از معدن، تهیه گل ترکیبی و عمل‌آوری، قالب‌گیری، خشک‌کردن و پخت در دمای 1350 درجه به‌صورت هوفمان (آجر ثابت، کوره ثابت) انجام می‌شود.»

عیدانی دلیل روشن شدن این کوره‏ها را تأمین آجر و کاشی باکیفیت و استاندارد موردنیاز در فعالیت‏های عمرانی این مجموعه در ماه‌های آتی دانست و اضافه کرد: «استادکار و نیروهای فنی و باتجربه‌ای در این امر فعالیت دارند.»

او افزود: «با توجه به فضای محدود کارگاه و کوره‌ها، به‌زودی بستر مناسبی برای بازدید عموم و گردشگران ایجاد خواهد شد تا علاقه‌مندان و پژوهشگران بتوانند از نزدیک با کلیه مراحل تولید و پخت آجر و کاشی آشنا شوند.»

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه بیان کرد: «آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می‌رسد. در ایران بقایای کوره‌های سفال‌پزی و آجرپزی در شوش و تپه سیلک کاشان که تاریخ آن‌ها به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد پیداشده است. در ایران باستان ساختمان‌های بزرگ و زیبایی بناشده‌اند که پاره‌ای از آن‌ها هنوز پابرجا هستند. مجموعه گنبد سلطانیه نیز ازجمله بناهای فاخر آجری ایران محسوب می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار