وزیر آموزش‌وپرورش در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور:

معلم، محتوا، تجهیزات، فضا، روش‌های تدریس و شبکه شاد برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب‌سازی شوند

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اظهار کرد معلم، محتوا، تجهیزات،  فضا، روش‌های تدریس و شبکه شاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب‌سازی شوند.

کد مطلب: ۱۱۴۰۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
معلم، محتوا، تجهیزات، فضا، روش‌های تدریس و شبکه شاد برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب‌سازی شوند

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، بنیاد شهید، صداوسیما، سازمان بهزیستی و جمعی از معاونان حوزه ستادی که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست حضور داشتند و در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: یادگیری مهم ترین و راهبردی‌ترین امکانی است که به افراد مجال بروز و ظهور می‌دهد و شکل دادن به زندگی خود را می دهد تا هویت و شخصیت خودشان را بسازند و در زندگی اجتماعی از حاشیه‌نشینی، استیصال و انزوا بیرون بیایند و روی پای خود بایستند و به یک شهروند مؤثر تبدیل شوند.

وی افزود: فرصت یادگیری حق مسلم انسان‌ها است و معتقدم اساس بی‌عدالتی‌های اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصت‌های آموزشی دارد؛ بنابراین نابرابری در این سطح به نابرابری در سطوح دیگر ازجمله؛ قدرت، ثروت و ... منجر می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: فرصت آموختن جزو حقوق مردم است و برای کسانی که این محرومیت را دارند یا نیازهای متفاوتی دارند این نیاز جدی‌تر و اولویت بیشتری دارد. در آموزش‌وپرورش وظیفه‌داریم شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا این افراد به‌راحتی بتوانند از حق خودشان برخوردار شوند.

وی ادامه داد: کوتاهی در آموزش دانش آموزان استثنایی غیرقابل گذشت است و مشمول عواقب سختی خواهد بود؛ بنابراین آموزش این دانش آموزان جزو متموریت هاووظایف اصلی آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی واژه مناسب‌سازی را واژه‌ای عمیق و دارای ابعاد مختلفی دانست و اظهار کرد: مناسب‌سازی از فضا، تجهیزات، معلم، محتوا، روش‌های تدریس و حتی دانش آموزان هم‌کلاسی با دانش آموزان با نیازهای ویژه را شامل می‌شود؛ بنابراین افرادی که با این دانش آموزان زندگی می‌کنند باید آداب تعامل با آن‌ها را بیاموزند و خانواده‌ها نیز باید بتوانند نقش خودشان را به‌درستی ایفا کنند.

وی بر تلاش بیش‌ازپیش در امر مناسب‌سازی تأکید و عنوان کرد: دستگاه‌های مسئول متناسب با تخصص خود در این خصوص تفکیک وظایف شده‌اند اما باید بتوانیم ترکیبی ایجاد کنیم که از صفرتا صد مسئله آموزش و پرورش را تحت پوشش قرار دهیم.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: باید مسئله دانش آموزان استثنایی را از پیش از تولد تا طول زندگی موردتوجه قرار دهیم تا باهم ترکیب شویم و تقسیم‌کار کنیم و آن قسمت که به ما مرتبط است به‌درستی انجام دهیم و مکمل یکدیگر باشند.

وی افزود: یکی از کاستی‌های مدیریتی عدم توفیق در ترکیب‌ها است و این مسئله در دنیا نیز وجود دارد بنابراین با یک نگاه یکپارچه به‌کل موضوع، مناسب‌سازی را قسمتی از کار می‌دانیم.

وزیر آموزش‌وپرورش شبکه شاد را فرصتی برای امکان ارتباط گسترده و منظم دانست و خاطرنشان کرد: در شبکه شاد یک کانال ویژه اولیای دانش آموزان داریم که ۴میلیون عضو دارد و هر هفته بیش از چند میلیون بار مطالب مرتبط با خانواده ها در آن بارگذاری شده و مورد بازدید قرار می گیرد.

وی بر استفاده از ظرفیت شبکه شاد در مناسب‌سازی تأکید و عنوان کرد: مناسب‌سازی شبکه شاد برای ارائه خدمات و سرویس به دانش آموزان با نیازهای ویژه جز اولویت‌ها است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مدرسه تلویزیونی ایران از ابتدای سال تحصیلی به زبان اشاره مجهز شده است و صداوسیما کاملاً آماده همکاری در این زمینه است و می‌توانیم مناسب‌سازی‌های بیشتری را انجام دهیم.

وی گفت: جذب نیروی حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی را موردتوجه قرار داده ایم و از مجموع ۳۲هزار نیرویی که مجوز استخدام آن‌ها را دریافت کردیم، ۱۱۴۳نفر را به آموزش‌وپرورش استثنایی اختصاص دادیم که از این تعداد ۳۳۲نفر زن و ۵۸۸نفر مرد و ۲۲۳نفر مابقی نیز می‌تواند از آقایان و یا خانم‌ها باشند و قطعاً سهمیه‌ها محفوظ خواهد بود و مانند سال قبل که ۵۴۳سهمیه اختصاص داده بودیم اما تکمیل نشد در صورت عدم جذب این افراد، سهمیه همچنان محفوظ خواهد بود تا نیروی انسانی مناسب تأمین شود.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: همه ادارات و مدارس باید برای افراد با نیازهای ویژه مناسب‌سازی شود و این موضوع با توجه به گستردگی آموزش‌وپرورش کار آسانی نیست اما ضروری است. باید برآورد کاملی از نیازها انجام شود و پس از اولویت‌بندی از ظرفیت آموزش‌وپرورش، خیرین و شهرداری‌ها استفاده شود.

وی در پایان از تصمیم‌های ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استقبال کرد و افزود: در این زمینه همکاری می‌کنیم و برای راه‌اندازی سامانه معبر کمک خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار