گزارش از اجرای محدودیت‌های کرونایی برای مشاغل غیر‌ضروری در پایتخت

ازدحام دستفروش‌ها در مترو به وقت 6 بعد از ظهر!

تهران (پانا) - تقریباً 10 روز از اجرای محدودیت‌های ویژه از ساعت 6 بعد از ظهر می‌گذرد؛ زمان کار ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز به ساعت 20:30  کاهش یافته است. ا دو روز دیگر هم محدودیت‌های سختگیرانه دیگری در شهرها اعمال خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
ازدحام دستفروش‌ها در مترو به وقت 6 بعد از ظهر!

به‌گزارش ایران، تبا وجود این شهرنگاری از یک محدوده تهران در ساعت 6 بعداز ظهر به بعد نشان می‌دهد که اغلب مردم همچنان نسبت به کرونا بی‌تفاوت‌اند!

ساعت 6 بعدازظهر خیابان شهید بهشتی
هجوم خودروها برای بازگشت به خانه، ترافیک سنگینی را در این خیابان رقم زده است. ورودی‌های مترو بشدت شلوغ است و بیشتر خودروهای تک‌سرنشین، بدون ماسک در حرکتند. یک فاصله تقریباً 500 متری بیش از 45 دقیقه طول می‌کشد. راننده‌ها می‌گویند که قبل از اجرای محدودیت‌ها، این خیابان در این ساعت به این شلوغی نبوده، اما حالا اغلب مردم ساعت بازگشت را 6 انتخاب کرده‌اند و تا پایان ساعت کاری مترو، (حدوداً 9 شب) این ترافیک ادامه دارد. مردم البته هنوز به نظم این ساعت عادت نکرده‌اند. برخی هم منتظر محدودیت‌های جدید مانده‌اند. خبری از اتوبوس‌های ویژه در این ساعت نیست و جز تعداد انگشت‌شماری، هیچ‌کس در ایستگاه اتوبوس نایستاده است. دکه‌های مطبوعاتی بشدت شلوغ است. تعدادی مشتری بدون ماسک مشغول کشیدن سیگارند. نمایشگاه‌های ماشین اغلب بازند، می‌گویند مشتری حضوری نداریم. کارگر یکی از نمایشگاه‌دارها می‌گوید: به من گفته‌اند، برو خانه باز شد دوباره برگرد، شب‌ها هم تا 12 شب مشغول تمیز کردن نمایشگاهم، این چند روز هم با بدبختی خودم را به کرج رسانده‌ام. مترو تعطیل می‌شود، من چه گناهی کرده‌ام؟

ساعت 6:45 پل حافظ
ترافیک خودروها همچنان ادامه دارد. خودروها در هم قفل شده‌اند. راننده‌ها عصبی و کلافه‌اند. اغلب شیشه خودروها تا انتها بالاست. مسافربرهای شخصی 3 مسافر را عقب سوار کرده‌اند. تاکسی‌ها اما طبق قانون عمل می‌کنند.یک نفر بدون ماسک کنار خیابان منتظر تاکسی است. تقریباً هیچ خورویی برایش نمی‌ایستد نزدیک 90 درصد عابران ماسک زده‌اند. شهروندی می‌گوید: «وقتی محدودیت می‌گذارند، همه باید رعایت کنند، خب این چه وضعی است، این‌همه خودروی شخصی تک‌سرنشین، مگر نمی‌گویند آلودگی هوا کرونا را تشدید می‌کند؟ مترو شلوغ است، خیابان شلوغ است، انگار همه بیرونند!»

ساعت 7:15 خیابان انقلاب به سمت چهارراه ولیعصر
ترافیک خودروهای شخصی همچنان ادامه دارد. پیاده‌روها مملو از جمعیت است. مغازه‌های کت و شلوار فروشی همچنان بازند. همه رستوران‌ها و پیتزا فروشی‌ها هم درهایشان را باز گذاشته‌اند. عابری می‌گوید «که تا 12 شب وضعیت همین است. برای جذب همین یکی- دو مشتری هم باز می‌مانند. برعکس اینجا میدان شهدا تا کلاهدوز را که بروید، جگرکی‌ها و پیتزافروشی‌ها تا نیمه‌های شب هم مشتری دارند!»

ساعت 7:30 متروی چهارراه ولیعصر
جمعیت فوج فوج از ورودی‌های مختلف ایستگاه بیرون می‌آید. پله‌های برقی کاملاً پر شده و مردم در کنار هم ایستاده‌اند. تا آخرین قطار یک ساعت دیگر باقی مانده، واگن‌ها اما به سمت جنوب کاملاً پر شده‌اند. قطار که می‌رسد، مسافران به سمت درها هجوم می‌برند. هیچ جایی برای ایستادن نیست. صندلی‌ها کیپ تا کیپ پر است. دستفروش‌ها اجناسشان را از دست مشتری‌ها می‌گیرند و همچنان مشغول تبلیغ‌اند. چند نفر به هوای واگن خلوت‌تر می‌ایستند، اما چند دقیقه بعد، همان تصویر تکرار می‌شود، مسافرها قید جانشان را می‌زنند، چند نفر همدیگر را هل داده و به زور سوار می‌شوند. یک صندلی که خالی می‌شود، 5 نفر به سمتش خیز بر می‌دارند. مردم اعتنایی به کرونا نمی‌کنند. می‌گویند ماسک زده‌ایم. دستفروش‌ها همچنان مشتری دارند. یک نفر به هوای پول خرد از سر واگن تا انتها، 10 هزار تومانی‌اش را دست به‌دست می‌کند تا بالاخره یک دستفروش دیگر می‌رسد و کارت می‌کشد. قطار که می‌ایستد، دستفروش‌ها با چمدان‌های بزرگشان بیرون می‌آیند. در گوشه انتهایی ایستگاه مشغول مرتب کردن اجناسشان هستند که مأمور زن مترو از راه می‌رسد. با لحن ملایمی می‌گوید که من همجنس‌تان هستم، زودتر جمع کنید و بروید تا مردها نرسیده‌اند، اما زن‌ها سریع گارد می‌گیرند و شروع می‌کنند به عجز و ناله کردن! یک نفر می‌گوید: «کار نکنم بچه‌هایم از گرسنگی می‌میرند، حقوق ثابت ات را به من بده تا بروم در خانه استراحت کنم!» مأمور زن می‌گوید: «هفته آینده دولت به حسابتان پول می‌ریزد، فقط زودتر بروید» در همین یک گوشه تقریباً 60 نفر ایستاده‌اند.

ساعت 8:20 شب تئاتر شهر
مسافران مترو با عجله بیرون می‌آیند. خبری از تاکسی‌های خطی نیست. جمعیت سرگردان پیدا کردن یک تاکسی‌اند. آنها هم که ایستاده‌اند دربست می‌برند. مسافری با عصبانیت شروع می‌کند به داد زدن، «این هم وضع ما! چطوری به خانه بروم؟! خودم را به زور اینجا رساندم تا به اتوبوس بعدی برسم. نمی‌دانم می‌رسم یا نه» دستفروش‌ها دورتادور ایستگاه مترو و کنار خیابان بساط پهن کرده‌اند. از مانتو، پالتو و کراوات گرفته تا تجهیزات موبایل، اما سردی هوا لبوفروشی‌ها را از همه پررونق‌تر کرده است! آن سوی خیابان ساندویچی‌ها هم پر از مشتری‌اند. یکی از دستفروش‌ها می‌گوید: «از صبح 5-6 مشتری بیشتر نداشته، مردم حوصله ایستادن هم ندارند. پول به ما بدهند، خانه می‌مانیم، نباشد، وضع همین است، هفته آینده هم همین جا بساط می‌کنیم!»

ساعت 8:45 میدان هفت تیر
سمت راست خیابان در یک فاصله یک کیلومتری، رگال‌های پالتو و بساطی‌های لباس و روسری خودنمایی می‌کند. دستفروشان بی‌فاصله بساط پهن کرده‌اند. یک مشتری برای خرید یک گل سر 10 هزار تومانی چانه می‌زند. «از خانه خواهرم بر‌می‌گشتم، هوس خرید کردم. خب اگر نباشند ما هم نمی‌خریم. کرونا را بهانه کرده‌اند، جنس مغازه‌ها گران شده، تازه اگر جنسی پیدا کنی، این دستفروش‌ها نباشند، از کجا بخریم!» مغازه‌ها اغلب بسته‌اند، اما مشتری‌ها می‌گویند: «همین جنس‌ها مال مغازه‌هاست.» مدیرعامل اتوبوسرانی تهران می‌گوید که تعداد مسافران اتوبوس از 800 هزار نفر چند ماه گذشته به حدود 500 هزار نفر کاهش یافته است، درحالی‌که تعداد مسافران پیش از آمدن کرونا حدوداً یک میلون و 800 هزار نفر بوده است.

محمود ترفع می‌گوید که بجز خطوط تندرو، ما بقی خطوط اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است و این بخش هم به علت کاهش مسافر، بسیاری از اتوبوس‌ها را از خط خارج کرده. به گفته او، ساعت کار اتوبوسرانی براساس دستورات ستاد از روز شنبه به ساعت 22 شب افزایش می‌یابد. علاوه بر این از ظرفیت نیروهای نظامی هم از هفته آینده برای رعایت فاصله‌گذاری استفاده می‌شود. البته در مترو هم با تقلیل ساعات کاری تعداد مسافران از 850 هزار نفر به 750 هزار نفر کاهش یافته با این‌همه، اما از ساعت 6 بعدازظهر به بعد بازهم ترافیک مسافران دیده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار