در پنجاه هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان مطرح شد؛

پیشنهادات اتاق بازرگانی زنجان جهت ارتقای ظرفیت های حمل و نقلی و لجستیکی استان

زنجان (پانا) - پنجاه و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیش از ظهر روز چهارشنبه بیست و هشتم آبان ماه به صورت ویدیو کنفرانس در محل اتاق، استانداری و ادارات مربوطه، برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهادات اتاق بازرگانی زنجان جهت ارتقای ظرفیت های حمل و نقلی و لجستیکی استان

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، در ابتدای این جلسه علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا نگرانی هایی در بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کرده است، اظهار کرد: به همین جهت اتاق زنجان همچون سال گذشته و ابتدای سال جاری، آمادگی دارد تا در راستای رسالت های اجتماعی خود و کاهش استرس های جامعه همکاری لازم را با نهادهای مربوطه و مراکز درمانی و بهداشتی انجام دهد.

وی بیان کرد: شیوع این ویروس منحوس اصناف، واحدهای تولیدی و صنعتی و ... را دچار زیان هایی کرد که امید است با مدیریت و همکاری دولت بر این مشکلات نیز فائق آییم.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ادامه با اشاره به سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ و سیاست‌های کلی نظام در این بخش، اظهار کرد: طبق سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور ایران در سال ۱۴۰۴ باید کشوری دست یافته به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی شامل آسیای میانه و قفقاز و غرب آسیا و کشورهای همسایه باشد، یکی از این سیاست های کلی نظام در خصوص حمل و نقل توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقل و تبدیل شدن کشور به هاب تجاری منطقه با هدف سودآوری ملی است.

یگانه فرد با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به طور مشخص در مواردی تعیین اهداف کلان برای صور چهارگانه حمل و نقل، ایجاد زیرساخت‌های لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی مد نظر قرار داده شده، گفت: با وجود قرارگرفتن استان در موقعیت ترانزیتی مطلوب، آمار و اطلاعات حاکی از آن است که بخش حمل و نقل استان وضعیت مطلوبی ندارد و همچنین بررسی نتایج حاصل از جداول مرکز آمار ایران در خصوص تعداد خدمات انبارداری، باسکول های عمومی، موسسات ترخیص کالا و سردخانه ها و همچنین مقایسه ارزش افزوده حساب‌های بخش مذکور با استان های همجوار و میانگین کشوری بیانگر این است که شرایط مطلوبی در استان حاکم نیست و در سطح پایین تری قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه ایجاد منطقه لجستیک و راه اندازی بندر خشک در استان مستلزم تجهیز و توسعه بخش حمل و نقل و زیرساخت های خدماتی آن است، تصریح کرد: در برش لجستیک و حمل و نقل در نقشه راه تجارت خارجی استان مواردی از جمله روابط استان با بنادر داخلی همچون بندر انزلی، امیرآباد و چابهار و در بخش روابط ریلی استان از طریق ایستگاه بین المللی بناب با کشورهای ترکیه، تاجیکستان قفقاز شمالی و روسیه دیده شده است.

یگانه فرد با بیان اینکه همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت لجستیک ذیل نقشه راه تجارت خارجی از جمله نمایشگاه لجستیک قزاقستان و همچنین هاب منطقه ای زمینی جهت انجام صادرات به آسیای مرکزی دیده شده، افزود: در برش لجستیک و در نقشه راه تجارت خارجی ضرورت همکاری جاده‌ای ریلی استان با سه بندر برای تجارت خارجی تاکید شده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه جهت انتقال بار از جمله خاک روی مسیر دائمی ریلی از ایستگاه بناب به سمت تاجیکستان مورد نیاز می باشد، ابراز کرد: همچنین به یک کریدور جاده ای برای اتصال به چابهار و یک کریدور ریلی برای شرق به غرب نیاز است.

یگانه فرد در ادامه با اشاره به استفاده از تجربه چین در ایجاد بنادر خشک اظهار کرد: برنامه ریزی دولت چین در راستای بنادر خشک، ایجاد مناطق در مسیر یک کمربند یک راه است و چهار منطقه اقتصادی به منظور گسترش بنادر خشک در نظر گرفته شده که هر یک از بنادر دریایی چین طرف تجاری تعدادی از بنادر خشک هستند و ایران نیز در این راه نیازمند ایجاد سربنادر در مسیر تجاری است.

یگانه فرد در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل در استان به مشکلاتی و موضوعاتی در این راستا اشاره کرد و افزود: عدم پرداخت تسهیلات به افراد حقیقی و حقوقی بابت نوسازی، عدم امکان پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌های حمل و نقلی و به متقاضیان حقوقی بابت خرید ناوگان و کمبود ناوگان حمل و نقل یخچالدار برای حمل بار کشاورزی و فسادپذیر و ... از جمله اهم مسائل در این بخش است، همچنین بابت نوسازی ناوگان نیاز به پرداخت تسهیلات می باشد که در این راستا به حمایت شبکه بانکی نیاز است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ادامه با اشاره به نرخ کرایه ها و افزایش حدود ۳۰ درصدی میانگین نرخ کرایه حمل و اختلاف زیاد آن در استان نسبت به سایر استان‌های کشور، گفت: در این بخش افزایش نرخ کرایه برای مواد معدنی حداکثر تا ۱۲ درصد مورد درخواست صاحبان بار بود، اما صاحبان کامیون ها و شرکت های حمل بر افزایش ۲۵ الی ۳۰ درصدی اصرار دارند که با توجه به نرخ بالای کرایه در استان، پیشنهاد می گردد با در نظر گرفتن شرایط و عوامل تاثیرگذار در قیمت، با تشکیل کمیته ای قیمت‌گذاری متعادل و منطقی در استان صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه موضوع توسعه حمل و نقل، ایجاد مزیت رقابتی، توسعه حمل و نقل ریلی با اولویت تجهیزات شبکه و پایانه‌های باری و اتصال به مراکز بزرگ اقتصادی تجاری صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی و توسعه صادرات و ترانزیت بار پیش‌بینی شده است، گفت: راهکار در این بخش ایجاد زیرساخت و دسترسی آسان به ایستگاه ریلی سلطانیه و آسفالت ریزی مسیر چشمه بار ریل پسند است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به موضوع مرکز لجستیکی و عدم پیگیری و اقدام در راستای مصوبه سفر ریاست جمهور در خصوص انتخاب زنجان به عنوان مرکز آماد و پشتیبانی، گفت: در این بخش راهکارهایی از جمله صدور مجوز فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای توسعه و ایجاد پارکینگ کانتینر در استان، تسریع در راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان و توسعه زیرساخت‌های لازم از قبیل سردخانه و سالن‌های سورت و بسته بندی میوه و همچنین پرداخت تسهیلات و اعطای مشوق های لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت های توسعه لجستیکی منطقه از قبیل ایجاد مجتمع‌های انبارداری و سردخانه پیشنهاد می شود.

یگانه فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع پرواز ها و ترانزیت خارجی در حمل و نقل و لجستیک، ابراز کرد: یکی از مشکلات، محروم ماندن استان در محموله های صادراتی و وارداتی از تخفیفات پروتکل بین ایران و ترکیه است به دلیل کسری فاصله 41 کیلومتری ایستگاه بین المللی بناب از ایستگاه بازرگان و همچنین پیگیری کد گمرکی ایستگاه بین المللی بناب است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه عدم وجود پروازهای خارجی با محوریت پروازهای تجاری از فرودگاه استان، نبود هواپیمای باری در استان و عدم توقف پروازهای خارجی سایر استان‌ها در استان جهت پرواز مجدد از زنجان نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در این بخش است، گفت: رایزنی برای بهره مند شدن محموله‌های صادراتی و وارداتی استان از تخفیفات پروتکل ایران و ترکیه در ایستگاه بین‌المللی بناب ، عملیاتی شدن جانمایی مرکز لجستیک در داخل منطقه ویژه اقتصادی استان و استفاده از سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی از جمله خرید سهام توسط مردم جهت راه اندازی مرکز لجستیک استان، خرید هواپیمای باری و یا راه اندازی یک پرواز خارجی از استان به یک هاب تجاری از جمله ترکیه، دبی، امارات و غیره پیشنهاد می گردد.

در ادامه این جلسه علی اکبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با بیان اینکه ۴۹۳۰ دستگاه باربری در حوزه حمل و نقل استان فعالیت و همچنین ۷۵۴۶ راننده در استان فعالیت حرفه‌ای دارند، گفت: ۸۰ شرکت ثبت شده در استان فعالیت دارند و در ۷ ماهه سال جاری ۱۸ درصد رشد حمل بار از استان زنجان ثبت شده که بیانگر این موضوع بوده که شیوع ویروس کرونا تاثیر چندانی بر حمل بار از استان نداشته است.

وی با بیان اینکه نرخ حمل و نقل استان امسال ۳۲ درصد افزایش پیدا کرد، ابراز کرد: در حال حاضر دو شرکت حمل و نقل بین المللی در استان زنجان فعالیت دارند، استان دارای ظرفیت هایی خوبی از جمله قرارگیری در محور ترانزیت است که در این بین مرز بازرگان ارتباط عمده خود را از طریق زنجان و در مسیر آزادراه استان می گیرد.

در ادامه قاسمی مدیر فرودگاه شهدای زنجان نیز با اشاره به آغاز به کار فرودگاه و تجهیز آن طی سال های گذشته، فرودگاه از لحاظ ساختار ناوبری و غیره آمادگی همکاری کامل برای پروازهای باری و مسافری را دارد و در واقع بستر برای کار مهیا است.

محمود ضرابی نایب رئیس اتاق بازرگانی زنجان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی در حقیقت تریبون و اتاق فکر سه قوه وبه ویژه دولت است، ابراز کرد: شرکت‌های حمل و نقل بین المللی از اعضای اتاق بازرگانی بوده و فعالیت آنها در زیرمجموعه خدمات اتاق تعیین شده است و آنچه مسلم است نقش اصلی در تجارت، صنعت، معدن و کشاورزی برای رساندن تولیدات، صادرات و واردات به سایر نقاط جهان به عهده شرکت‌های حمل و نقل است.

وی ادامه داد: به همین جهت باید هرچه بهتر بتوان مشکلات پیش روی حمل و نقل بین المللی را کاهش و از نظرات کارشناسان این حوزه در اتاق و انجمن‌های صنفی بهره برده و آن را رصد و به تصمیم‌گیران دولتی منتقل کنیم که به نفع فعالان اقتصادی کشور است.

در ادامه مهدی رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه ۱۳۷۴ شرکت حمل و نقل در کشور وجود دارد که استان زنجان با دو شرکت سهم کوچکی از آن دارد .

وی ابراز کرد: اجرای مصوبه ایجاد مرکز لجستیکی شمال غرب کشور که در سفر ریاست جمهوری مصوب شده، از خواسته های بخش خصوصی است، در حالی که رتبه استان زنجان در بین گمرکات کشور با وجود گمرک های بزرگی چون شهید رجایی و دیگر گمرکات دوازدهم است که نشان از ظرفیت بالا و کار بسیار بزرگی است که در حوزه گمرکات استان شکل گرفته است.

رنگ رونا با بیان اینکه از لحاظ حجم ورودی بالای کالایی که در استان زنجان وجود دارد، تاسیس چند شرکت جدید بین المللی و آموزش رانندگان بین المللی حرفه ای می تواند مدنظر قرار گیرد، ابراز کرد: ایجاد مرکز لجستیکی و فعالان بخش حمل و نقل بین المللی می تواند ظرفیت های استان را بیش از پیش فعال کند.

ولی الله منصوری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که در حمل بار از معادن استان زنجان وجود دارد، گفت: نرخ بالای کرایه حمل و نقل از جمله مشکلات اصلی بخش معدن استان زنجان است.

در پایان این جلسه محمدرضا آبی‌پور معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه در بخش‌هایی همچون فرودگاه موضوع مهم و تعیین کننده، عرضه و تقاضا برای صادرات است تا ظرفیت صادرات از فرودگاه فعال شود، گفت: استان زنجان در بخش منابع و مشارکت بانکی رتبه برتر کشور را دارد و میزان منابع و همچنین میزان تسهیلات اعطایی بالا است.

وی با بیان اینکه بحث لجستیک و منطقه ویژه در استان در حال پیگیری است، ابراز کرد: در این بین باید با توجه به مزیت های نسبی که در استان زنجان وجود دارد، از ظرفیت ها استفاده کرد.

آبی پور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نظارت بر اجرای صحیح مصوبات و اجرایی شدن آنها، گفت: مصوباتی که در زمینه حمل بار تصویب شده باید به صورت دقیق در استان اجرایی و بر آن نظارت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار