اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از رکوردزنی کرونا در کشور تا اعمال محدودیت‌های جدید

تهران (پانا) - افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا، اعمال محدودیت‌های جدید کرونا، آخرین خبرها از واکسن ایرانی کرونا، آخرین خبر از حکم روح الله زم و صدور نخستین شناسنامه فرزند حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی بخشی از اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
از رکوردزنی کرونا در کشور تا اعمال محدودیت‌های جدید

در آخرین هفته از آبان ماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون تعداد ۸۰۱ هزار و ۸۹۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون ۵۷۶ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که حال ۵۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ وخیم است.

استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

ممنوعیت و محدودیت‌های جدید کرونایی

در هفته‌ای که گذشت ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت که از روز شنبه یکم آذر ماه برای مهار کرونا محدودیت بیشتری از جمله ممنوعیت تردد شهر به شهر و حضور یک سوم کارکنان در ادارات اعمال شود. بنا به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا حداقل ۲۵ مرکز استانی و نیز همه کلانشهرها شامل دور جدید محدودیت‌های شدید خواهند شد. به گفته وی، همه مشاغل به جز مشاغل سطح یک مانند مراکز تهیه کننده مایحتاج مردم، خدمات‌رسانی ضروری، امداد و نجات، فروشگاه های زنجیره ای، مراکز درمانی و سلامت از جمله بیمارستان ها و مطب ها و مراکز تامین زیرساخت آب، برق، گاز و تلفن تعطیل هستند و ادارات تا حداکثر یک سوم کارکنان حق حضور دارند.

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرد: استان‌ها و شهرها را به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم کرده‌ایم و بر اساس رنگ‌ها محدودیت‌ها را اعمال می‌کنیم، دوشنبه هر هفته وزارت بهداشت باید اعلام کند که کدام شهر قرمز است و کدام شهر نارنجی است و در چه مرحله‌ای از کنترل و مهار بیماری هستند. وزیر کشور همچنین با اشاره به ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح گفت: پیش بینی می‌کنیم که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد این ممنوعیت را رعایت می‌کنند و باقی افراد احتمالاً افرادی هستند که به عنوان مثال شیفت شب کار می‌کنند و برای این مشکل کارفرمایان می‌توانند لیست افراد را به نیروی انتظامی اعلام کنند، تا جریمه نشوند البته جریمه افراد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح با دوربین‌ها انجام می‌شود ولی افراد می‌توانند تا قبل از پرداخت جریمه این موضوع را عنوان کنند و اگر اشتباهی جریمه برای آنها صادر شده است را برطرف کنند. به گفته وی، اگر افراد ممنوعیت خروج از شهرهای قرمز را رعایت نکنند و اگر از راه در رویی خارج شدند و در جاده‌ها دیده‌ شدند اگر از شهرهای قرمز باشند یک میلیون تومان جریمه می‌شوند و اگر از شهرهای نارنجی باشند ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

محدودیت تردد بین جاده‌ای

در راستای اجرای محدودیت‌های کرونایی، پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرد که پلیس راهور در مبادی ورودی و خروجی استان‌ها مستقر شدند و اجازه خروج خودروهای بومی و ورود خودروهای غیربومی را ندادند.

4 واکسن کرونای ایرانی در آستانه آزمایش انسانی

ویروس کرونا هنوز درمان مشخصی ندارد و علاوه بر آن برای درمان این بیماری، واکسنی نیز کشف نشده است و کشورهای مختلف از جمله ایران در تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند. سعید نمکی، وزیر بهداشت در هفته‌ای که گذشت گفت: از بین 12 شرکت دانش بنیانی که در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند 8 شرکت در وضعیت مطلوبی هستند و 4 شرکت در حال ورود به آزمایش فاز انسانی قرار دارند.

بازگشت ساعت کار حمل و نقل عمومی به روال قبل

به دنبال اعمال محدودیت‌های جدید، مقرر شد تا ساعت کار مترو و اتوبوس به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا کاهش یابد. بر این اساس مقرر شد تا اتمام ساعت کاری کلیه خطوط داخلی مترو ساعت ٢٠.٣٠ و خط متروی کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ خواهد بود. همچنین به منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی پایان زمان فعالیت ناوگان در تمامی خطوط بی آر تی (انبوه بر) در مسیر رفت (آخرین اعزام) ساعت ٢٠ و در مسیر برگشت آخرین اعزام به ساعت ٢٠.٣٠ کاهش خواهد یافت. این موضوع با واکنش اعضای شورای شهر تهران مواجه شد و در هفته‌ای که سپری شد شهریار افندی‌زاده، قائم مقام معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، از افزایش ساعت کار خطوط اتوبوسرانی و مترو شهر تهران از روز اول آذر ۹۹خبر داد.

شن‌چاله‌های خطرآفرین در تهران

شهر تهران دارای حدود 100 گود پرخطر است، گودهایی که به چالشی خطرآفرین برای تهران تبدیل شده‌اند. علاوه بر این وجود شن‌چاله‌ها نیز به معضل دیگری تبدیل شده که اگر به آن توجه نشود زندگی شهروندانی که در این مناطق زندگی می‌کنند را به خطر می‌اندازد. بنا به گفته مسئولان شهرداری بزرگترین شن‌چاله شهر تهران در منطقه 18 قرار دارد. بیش از ۵۰ سال از آغاز فعالیت معادن شن و ماسه در محدوده رودخانه کن در منطقه ۱۸ تهران می‌گذرد. فعالیت این معدن منجر به ایجاد گودال شن و ماسه‌ای به عمق بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر در منطقه به وسعت ۲۹۱ هکتار بین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح غرب بزرگراه شهید بروجردی و شمال بزرگراه آزادگان شده است. اکنون بهره‌برداری از معادن منطقه 18 از مدت‌ها قبل متوقف شده اما شن‌چاله‌های آن باقی مانده است. بارها اعضای شورای شهر تهران در زمینه ایمن‌سازی گودهای رها شده و همچنین شن‌چاله‌های تهران تذکر داده‌اند اما علی رغم این موضوع، ایمن‌سازی اصولی این شن‌چاله به طور کامل انجام نشده است. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره تعیین تکلیف گودهای رها شده و همچنین شن‌چاله‌های شهر تهران گفت: طبق قانون، بهره‌بردار باید هزینه ایمن‌سازی و پُر کردن گود را پرداخت کند اما با ترفند دیگری از جمله نخاله‌های ساختمانی، در حال پر کردن ناایمن چاله است و شهرداری در حال انجام اقدامات حقوقی و قانونی است. البته بر اساس قانون شهرداری باید گودها را رفع خطر کند و هزینه آنرا محاسبه و بعدا از مالکان اخذ کند هر چند این کار در شرایط فعلی برای شهرداری بسیار هزینه‌بر خواهد بود ولی در برخی موارد که گود خیلی خطرناک باشد چاره‌ای جز اجرای قانون نیست.

آخرین خبر از حکم «روح‌الله زم»

مهرماه سال گذشته بود که «روح‌الله زم» ادمین کانال تلگرامی «آمدنیوز» در یک عملیات اطلاعاتی از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. او متولد پنجم مرداد ماه سال 57 است و در ری متولد شده و متأهل و دارای دو فرزند است. در مجموع 7 جلسه دادگاه برای این متهم برگزار و در نهایت حکم اعدام برای او صادر شد. در هفته‌ای که سپری شد حجت الاسلام مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در خصوص آخرین وضعیت پرونده روح الله زم، گفت که رأى داده شده و اعلام مى‌شود. اخیرا اخباری درباره حکم این متهم منتشر شده بود که مرکز رسانه قوه قضاییه در هفته‌ای که سپری شد اعلام کرد هیچ خبر جدیدی در مورد حکم نهایی روح الله زم منتشر نشده است.

تداوم برگزاری جلسات دادگاه «محمد امامی»

پرونده «محمد امامی» تهیه کننده سریال شهرزاد و تعدادی از اعضای شبکه همکار با وی، به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان در حال رسیدگی است و در هفته‌ای که گذشت نیز جلسه دیگری از دادگاه این متهم برگزار شد.

صدور اولین شناسنامه فرزندان دارای مادر ایرانی

قانون «اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی» در سال گذشته به تصویب رسید و در هفته‌ای که گذشت منصور حاجی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران از صدور و تحویل نخستین شناسنامه فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار