رئیس هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص)

حجت‌الاسلام اژه‌ای خادمی در ساحت علم، فناوری و نخبه‌پروری بود

تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص)، زنده‌یاد حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای را فردی دانست که همیشه برای کمک به نخبگان و جامعه علمی آماده بود.

کد مطلب: ۱۱۳۹۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
حجت‌الاسلام اژه‌ای خادمی در ساحت علم، فناوری و نخبه‌پروری بود

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، سعید سهراب‌پور، رئیس هیئت مدیره بنیاد مصطفی(ص) و مشاور بنیاد ملی نخبگان،در مورد شخصیت حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای؛ فردی که از پیشگامان توسعه وقف علم و فناوری و عضو جامعه خادم المصطفی(ص) بود، با اشاره به سوابق و خدمات علمی وی گفت: آقای اژه‌ای در اصفهان تحصیلات ابتدایی، متوسطه و مدارج اولیه حوزه را گذراند، سپس وارد دانشگاه شد و تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تحصیل کرد.

عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی(ص) با اشاره به فعالیت سیاسی حجت‌الاسلام اژه‌ای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: ایشان در سال ۱۳۵۳ به توصیه شهید آیتالله سیدمحمد بهشتی،ابتدا به آلمان و بعد به اتریش رفت و تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته روانشناسی تجربی در دانشگاه دولتی وین ادامه داد و به پایان رساند. او در همان سالها، انجمن اسلامی دانشجویان اروپا را فعال کرد.

می‌خواست به کسانی فکر کند که هیچ‌کس به فکرشان نیست

وی گفت: عضو هیات موسس صندوق جایزه المصطفی(ص)، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس تدریس میکردند و مدتی رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بودند. همچنین سازمان ملی استعدادهای درخشان را سال ۱۳۶۶ تاسیس کردند و تا سال ۱۳۸۷ رئیس این سازمان بودند؛ زیرا به گفته خودشان می‌خواستند به کسی فکر و برای کسی خدمت کنند که هیچکس به فکر آنها نیست یعنی نخبه‌های جامعه.

رئیس برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ) تصریح کرد: مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای بسیار به موقع، ضرورت توجه به نخبگان و دانش آموزان برتر را تشخیص داد و با تشکیل سازمان ملی استعدادهای درخشان در این زمینه گام برداشت. همین امر موجب درخشش دانشآموزان ایرانی در المپیادها شد که در سال‌های گذشته به دلیل اقبال کمتر به این سازمان، آنگونه که از نتایج المپیادها انتظار می رفت، حاصل نشد؛ ولی اخیرا اصلاحات خوبی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به تالیف کتب متعدد توسط زنده‌یاد اژه‌ای گفت: "روانشناسی از دید دانشمندان اسلامی" و "هدایت و مشورت در اسلام" تنها بعضی از مهم‌ترین کتاب‌های ایشان است.

توصیف عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) ازسیره عضوی ارزشمند از جامعه خادم المصطفی(ص)، بدون شک موید دغدغه های جدی این نیکوکارو فعال حوزه های علم و فناوری درزمینه های ارتقاء و توسعه نفوذ فعالیت بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) و مشارکت اثرگذار ایشان در افزایشنقش دانشمندان و فناوران جهان اسلام در تولید علم نافع است.

رئیس برنامه استپ بنیاد مصطفی(ص) و رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریفپیام مقام معظم‌ رهبری را در مورد حجت‌الاسلام اژه‌ای، بیانگر عظمت ایشان می داند و با اشاره به پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت حجت‌الاسلام اژه‌ای خاطرنشان کرد: همین پیام، عظمت خدمات ایشان را نشان می‌دهد. هر وقت از من، درباره شهید مصطفی چمران سوال می‌شد من به عنوان کسی که دانشجویش در آمریکا بودم، می‌گفتم به پیام امام خمینی(ره) در مورد او رجوع کنید؛ در مورد حجت الاسلام اژه ای هم پیام رهبری نشان دهنده اهمیت این شخصیت علمی است.

وی با اشاره به خاطرات همکاری با مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای گفت: از آنجایی که ایشان رئیس سازمان استعدادهای درخشان بودند و معمولا برگزیده‌های المپیادها برای ادامه تحصیل به دانشگاه شریف می‌آمدند ما معمولا در برنامه‌های مختلف با هم دیدار و ارتباط نزدیک داشتیم.

رئیس سابق رقابت علمی کنز با اشاره به رابطه خوب زنده یاد دکتر اژه ای با دانشجویان خارج از کشور گفت: او واقعا رابطه پدرانه و صمیمانه‌ای با این دانشجویان داشت و خوب آنها را درک می‌کرد؛ زیرا خودش در حوزه و دانشگاه تحصیل کرده بود.

وی در پایان تاکید کرد: واقعا فرد مهمی را از نظر کمک و خدمت به جامعه علمی و نخبگانی از دست دادیم که این در پیام افراد مختلف به مناسبت درگذشت ایشان و هم پیام مقام معظم رهبری محسوس است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای شنبه گذشته (۲۴ آبان) در ۷۲سالگی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت و در بقعه شهدای هفتم تیر به خاک سپرده شد. آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت به خاطر درگذشت این دانشمند مجاهد چنین نوشته‌اند: با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام آقای دکتر جواد اژه‌ای را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سال‌های متمادی مجاهدت‌های بزرگ و مبارک را با اخلاص و بدون اندک تظاهری عهده‌دار شد. یادگارهای فراموش‌نشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت. تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعه‌های نخبگانی جوان و سازنده در دوران طلایی مدال‌آوری‌های علمی بین‌المللی از جمله‌ این یادگارهای بی‌همانند است. این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیت‌الله بهشتی بود، بنای نخبگی و نخبه‌پروری را بر شالوده‌های محکم ایمان و انقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار