حاجی میرزایی: هنوز هم درصدد بازگشت به آموزش‌های حضوری هستیم

تهران (پانا) – وزیر آموزش و پرورش، شامگاه امروز سه شنبه 27 آبان ماه 99 باحضور در برنامه «مدرسه ایران» شبکه چهار سیما به پرسش‌های مربوط به مسائل گوناگون حوزه آموزش و پرورش کشور پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: هنوز هم درصدد بازگشت به آموزش‌های حضوری هستیم

محسن حاجی‌میرزایی در این برنامه با اشاره به وضعیت خاص حاکم بر دستگاه تعلیم و تربیت بعد از پاندمی کرونا اظهار کرد: کرونا پدیده غیر منتظره ای بود که همه دنیا را غافلگیر کرد. واکنش‌ها درمقابل این پدیده از نظر سرعت و دقت و اصابت به هدف تعیین کننده است. آموزش و پرورش هم از دستگاه‌هایی بود که به شدت از این پدیده موثر شد. ما با مسئله ای جدی روبرو شدیم که باید راه حلی برای آن پیدا می‌کردیم.

آموزش‌های مجازی می‌توانست حدود ۷۰ درصد مشکلات راحل کند

وی ادامه داد: در مواجهه با این بحران دنیا به سمت آموزش مجازی رفت؛ البته این راه حل هم تنها می‌توانست حدود ۷۰ درصد مشکلات راحل کند و نیاز به آموزش حضوری همچنان وجود داشت، لذا استراتژی ما در سال جدید تحصیلی تاکید بر آموزش حضوری بود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در آموزش حضوری برخی کارکردهای تربیتی میسر می‌شود که در روش مجازی ممکن نیست، ولی علیرغم تقسیم شدن دانش‌آموزان به گروه‌های کوچکتر برای حضور در مدرسه با تصمیم ستاد کرونا کلاس‌ها تعطیل شد. البته ما هنوز هم درصدد بازگشت به آموزش‌های حضوری هستیم ولی تابع سیاست‌های ستاد ملی کرونا هستیم.

وی درباره ۳۰ درصد باقیمانده جمعیت دانش‌آموزی که به دستگاه هوشمند و اینترنت برای آموزش مجازی دسترسی ندارند گفت: ما برای این افراد آموزش‌های تلویزیونی را ارائه می‌کنیم، البته مشکل این آموزش‌ها این است که تعاملی نیست و نتیجه یادگیری را نمی‌بینیم. توصیه شده این دانش‌آموزان حداقل هر 10 روز یکبار برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه کنند.

تاکید ما براین است که مدرسه به هیچ وجه تعطیل نشود

حاجی‌میرزایی با تاکید بر تهیه اطلس یادگیری در مدارس برای شناسایی روش‌های یادگیری هر دانش‌آموز گفت: تاکید ما براین است که مدرسه به هیچ وجه تعطیل نشود و مدیر و معلمان باحضور در مدرسه این امکان را مهیا کنند که هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند.

وی با تاکید بر اهمیت نقش والدین در دوره کرونا درباره افزایش توانمندی خانواده‌ها در کمک به تحصیل فرزندان گفت: همه دروس برای دیدن والدین در شاد بارگذاری می‌شود. یک کانال مخصوص اولیا با بیش از سه میلیون عضو نیز در شاد راه‌اندازی شده است و هر هفته موضوع خاصی در آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. برنامه‌های تلویزیونی هم در دسترس اولیا قرار دارد.

امروز شاد بزرگترین اپلیکیشن ایرانی است

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش دائما نیازمند تلاش و کسب تجربه بیشتر است گفت: عملکرد آموزش‌وپرورش کشور در برابر کرونا در قیاس با کشورهای دنیا خوب بود. امروز شاد بزرگترین اپلیکیشن ایرانی است و تبدیل به بزرگترین سرویس مبتنی بر آی تی در کشور شده است.

تلخترین بی عدالتی‌ها در نابربری فرصت‌های آموزشی است

وی در توضیح تلاش‌های وزارتخانه متبوع خود در امر تحقق عدالت آموزشی اظهار داشت: شاید یکی از تلخترین بی عدالتی‌ها در نابربری فرصت‌های آموزشی باشد. امروز این هدف تحقق یافته و تنها ۱.۲ درصد از بازماندگان از تحصیل موفق به ادامه تحصیل نشدند و بقیه به تحصیل بازگشتند. دوم سطح کیفی آموزش‌هاست و ما باید کیفیت آموزش‌ها را گسترش دهیم. امسال به دلیل کرونا این موقعیت فراهم شده که تدریس بهترین معلمان را در اختیار دورترین نقاط کشور قرار دهیم که به تحقق عدالت آموزشی کمک کرده است.

حاجی‌میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال صرف هزینه‌های جاری مدارس در ایام کروما برای ساخت و تجهیز مدارس گفت: اعتبارات نوسازی مدارس در دولت تدبیر و امید ۴ برابر شده و بودجه آموزش‌وپرورش هم ۴ برابر شده است. مشارکت خیرین از ۸۰۰ میلیارد به ۴ هزار میلیارد رسیده است و دولت هم در ازای هر ۳۰ درصد سرمایه گذاری خیرین ۷۰ درصد را تامین می‌کند. البته بخش اعظم بودجه آموزش‌وپرورش صرف حقوق کارکنان می‌شود.

تعهدی برای استخدام معلمان شاغل در مدارس غیردولتی نداریم

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معلمان شاغل در مدارس غیر دولتی گفت: مسیر برای جذب این افراد بسته نیست و آنها می‌توانند با شرکت در کنکور یا آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش شوند اما مدارس غیر دولتی جزو بخش خصوصی است و ما تعهدی برای استخدام این افراد نداریم.

۱۹۷ هزار معلم کم داشتیم که به روش‌های مختلف تامین کردیم

وی درباره تامین نیروهای مورد نیاز دستگاه آموزش و پرورش گفت: امسال ۱۹۷ هزار معلم کم داشتیم که به روش‌های مختلف تامین کردیم که شامل ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و تبدیل وضعیت افراد حق التدریس و ماده ۲۸ جذب شدند. ما در 1400 به تعادل در نیروی انسانی خواهیم رسید.

حاجی‌میرزایی در پاسخ به سوالی درباره پاسخگو نبودن ورودی دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با نیاز آموزش‌وپرورش گفت: فلسفه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم توانمند برای نظام تعلیم و تربیت است بنابراین اصل در این دانشگاه بر کیفیت است ولی در صورت نیاز به کمیت هم توجه می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مهمترین ماموریت این وزارتخانه گفت: ماموریت تفکرمحوری به جای حافظه محوری و تقویت روحیه پرسشگری از اهداف سند تحول است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تولید منابع آموزشی تحقق این هدف را برعهده دارد. این محتوا را یک معلم باید تدریس کند که در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شود. از طرفی ما به یک نظام ارزشیابی برای سنجش بازخورد برنامه‌های اجرایی در قیاس با اهداف آموزش‌وپرورش نیاز داریم. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میخواهد تربیت فرد را در ۶ ساحت بسط دهد تا همه قابلیت‌ها در دانش‌آموزان پرورش یابد و این مسیر هم باید ارزشیابی خاص خودش را داشته باشد.

رقابت کنکور تنها برای ۱۵ درصد رشته محل‌هاست

وی در پاسخ به پرسشی درباره حذف کنکور سراسری اظهار کرد: کسانی که اعتقاد دارند باید کنکور را برداریم باید عمیق تر برخورد کنند. امروز ۸۵ درصد رشته محل‌ها از طریق سابقه تحصیلی تعیین می‌شود و رقابت کنکور تنها برای ۱۵ درصد رشته محل‌هاست. به تدریج سهم سابقه تحصیلی افزایش می‌یابد.

طراحی ۲۵ بسته تحولی به عنوان نقشه راه تحقق سند تحول بنیادین

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راه‌های تحقق آن اشاره کرد و گفت: زیرنظام‌ها تدوین شده، کتاب‌ها همسو شده، اهداف سند تدوین شده ولی هنوز سند تحول اجرایی نشده است به همین دلیل امسال ۲۵ بسته تحولی با اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طراحی شده اند که مسیر و نقشه راه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی افزود: برای اجرایی شدن سند تحول ما برای نقش مدارس (صف) نقش بزرگی قائل هستیم. ما باید یک گفتگوی جمعی حول محور سند شکل دهیم. مثلا یکی از اهداف سند یادگیری یک مهارت برای دانش‌آموزان متوسطه است. باید این موضوع را به تقاضای اجتماعی تبدیل کنیم و این حس در میدان عمل شکل می‌گیرد لذا انگیزه معلمان و دانش‌آموزان و خانواده‌ها را تقویت می‌کند.

حاجی میرزایی با اشاره به اهمیت کاهش تمرکز در نظام آموزش و پرورش جدید کشور گفت: طی دوسال اخیر برنامه ای تحت عنوان برنامه ویژه مدرسه (بوم) اجرا می‌شود که به مدرسه اجازه می‌دهد راسا برتی دو ساعت در هفته برنامه ریزی کند و موضوع انتخاب کند. چندتالیفی نیز راه حل دیگری برای افزایش نقش مناطق است.

وی تاکید کرد: اگر مسایل آموزش و پرورش را به موضوع مورد حساسیت همه جامعه تبدیل کنیم بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. به نطر من آموزش‌وپرورش هرگز آنچنان که باید درک نشده است. اهداف نظام تعلیم و تربیت و استفاده از فرصت‌ها برای تحقق این اهداف نیازمند تامل بیشتری است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط وزرای آموزش‌وپرورش با رئیس جمهور گفت: همراهی دولت درخصوص بودجه‌های مورد نیاز آموزش و پرورش خصوصا در دوره کرونا در حد امکانات دولت خیلی خوب بوده است. هر هفته یکی از اعضای دولت طی برنامه گفتگوی هفته به آموزش و پرورش می‌آیند تا راه‌های همکاری دوجانبه را بررسی کنیم. امروز آموزش و پرورش جایگاه مهمی برای همه بخش‌های اقتصادی کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار