اصلاح ایرادات قانون نظام صنفی در شرایط اقتصادی امروز ضرورت دارد

تهران ( پانا) - دبیر هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید همکاری و پایبندی اصناف به نظام و حمایت از دولت در همه سنوات ثابت شده است، که اصناف بدون هیچ چشم داشتی کار کردند و امسال نیز با شیوع کرونا تعطیل کردند و لازم است تا امروز شرایط اصناف را درک کنند و به ظرفیت ها و پتانسیل ها در حوزه تشکل های بخش خصوصی توجه شود.

کد مطلب: ۱۱۳۹۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح ایرادات قانون نظام صنفی در شرایط اقتصادی امروز ضرورت دارد

به گزارش اتاق اصناف ایران حسین طاهرمحمدی در نشست اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران که با حضور اعضای هیات رئیسه فراکسیون اصناف و چندی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در ادامه رایزنی های صنفی و پیگیری های مطالبات پارلمانی هیات رئیسه اتاق اصناف ایران به منظور اصلاح قانون نظام صنفی با تمرکز بر رفع موانع و اشکالات در قانون نظام صنفی، برگزار شده بود،اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی امروز اصناف ، اصلاح ایرادات قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: برخی موارد در قانون نظام صنفی نه با اولویت های اقتصاد مقاومتی در چندسال گذشته تنظیم شده و نه با شرایط جنگ اقتصادی امروز هم خوانی دارد، لذا اصلاح این ایرادات در قانون نظام صنفی اهمیت دارد .

طاهرمحمدی افزود: هر زمان که لازم به همکاری اصناف بوده، اصناف پای کار آمدند در صورتی که اصناف از دریافت تسهیلات مناسب و خدمات لازم بی بهره اند چرا که در هیچ مرجع تصمیم گیرنده موثر نماینده اصناف حضور ندارد .

دبیر هیات رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: اصناف ولایت مدار از فروردین ماه در کنترل شیوع کرونا همکاری کردند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای کمک های مومنانه با توجه به اینکه خودشان بدهکار بودند و شرایط اقتصادی مناسبی نداشتند جان فشانی کرده و گام های موثری را در جهت کمک به نیازمندان برداشتند .

طاهرمحمدی با بیان اینکه اصناف سنتی شرکای اجتماعی نظام هستند، تصریح کرد: متاسفانه شرایط رقابت سالم و یکسان برای همه تشکل های بخش خصوصی وجود ندارد و در برخی از بخش ها شاهد انحصار و رانت هستیم به عنوان نمونه در بحث تغییر فرهنگ به سمت خرید از فروشگاههای مدرنیته، اصناف سنتی نادیده گرفته شدند و شرایط رقابت یکسان برای همه ایجاد نشد و با ایجاد فروشگاههای زنجیره ای بزرگ در شهرهای کوچک زمینه تعطیلی و ورشکستی صنوفی که سالهای سال خدمت گذار دولت بودند، فراهم شد.

دبیر هیات رئیسه اتاق ایران تاکید کرد: فعالیت صنوف خرد در کشور هم به لحاظ بعد اقتصادی باعث ایجاد اشتغال زایی بدون هزینه برای دولت می شود که مالیات و عوارض نیز پرداخت می کنند و هم از بعد دیگر باعث ایجاد امنیت در جامعه می شوند که باید به این مسائل توجه شود .

وی با تاکید بر اینکه کرونا اولین و آخرین بحران در جامعه نیست، افزود: اصناف در این شرایط اقتصادی به دلیل علاقه به مردم و دولت و نظام از درآمدصنفی خود گذشتند اما عدالت در حوزه صنفی رعایت نمی شود و مطالبات اصناف مغفول مانده است .

طاهرمحمدی اظهار کرد: اصناف ویترین جامعه شهری هستند و بیشتر دیده می شوند اما آیا بر عملکرد دیگر مشاغل و ارگانها یا فعالیت داروخانه ها و پمپ بنزین ها و دست فروش ها که این روزها پر رنگ تر هستند برای رعایت پروتکل های بهداشتی نیز نظارت و سرکشی می شود؟ یا فقط اصناف زیر ذربین هستند و فعالیت شان کنترل می شود اگر لازم به نظارت است باید همه بخش ها را شامل شود نه فقط اصناف.

دبیر هیات رئیسه اتاق ایران در خصوص بحث بازرسی و نظارت بیان کرد: طبق تبصره ۷ ماده ۷۲ در قانون نظام صنفی مبنی بر پرداخت بودجه به صنوف از جرائم تعزیرات در ۱۰سال گذشته چیزی پرداخت نشده است اما اگر بررسی کنید فعالیت بازرسی و نظارت اصناف در ۱۰ سال گذشته را می بینید که اصناف با کمترین بودجه چه تلاشی برای کنترل و نظارت بازار داشته اند و روسای اتاق ها با اعتبار خود بازار را کنترل کرده اند و این همه هجمه به اصناف برای گرانفروشی بی انصافی است چرا که شاهد گرانی هستیم نه گران فروشی و امیدواریم بتوانیم خدمتی را برای اصناف انجام دهیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار