فاصله تهران به اصفهان ۴۰ دقیقه نزدیکتر می شود

تهران ( پانا) - مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا از افتتاح‌شدن آزادراه کنارگذر شرق سپاهان به‌عنوان اولین پروژه کلان آزادراهی کشور در سال جهش تولید خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
فاصله تهران به اصفهان ۴۰ دقیقه نزدیکتر می شود

به گزارش روابط عمومی هلدینگ آتیه صبا ، سیدعلیرضا عظیمی‌پور در نشست افتتاح آزادراه شرق سپاهان اظهار کرد: آزادراه شرق سپاهان، کریدور جنوب به شمال کشور را به یکدیگر متصل می‌کند و با بهره‌گیری از این آزادراه، فاصله تهران به شیراز ۸۰دقیقه و فاصله تهران به اصفهان ۴۰دقیقه کوتاه‌تر می‌شود. براین اساس کنارگذر شرقی از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان- نطنز- کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این کنارگذر جاده اصفهان اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان- شیراز متصل می‌شود و با راه اندازی و استفاده از این مسیر(کنارگذر شرقی)، استان‌های جنوبی و همچنین بخش جنوبی استان اصفهان ۵۰ کیلومتر به تهران نزدیک‌تر می‌شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت در سال ۹۵ با ترکیب مشارکت ۳۰ و ۷۰ درصد (صندوق بازنشستگی) این قرارداد با شرایط ‌BOT امضا شد و تا امروز ۷۰۰ میلیارد تومان در پروژه هزینه شده است که برآورد می‌شود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

به گفته عظیمی‌پور احداث این بزرگراه موجب کاهش بار ترافیکی در شهرها شده و موجب می‌شود کسانی که مقصدشان شیراز یا بندرعباس است بدون نیاز به ورود به شهرهای یزد و کرمان، مسیر خود را طی کنند. بنا بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته¬، ۶۳ کیلومتر از این آزادراه تا مقصد اصفهان ظرف مدت حداکثر چهارسال اجرا شده و احداث این آزادراه به دلیل کوتاه شدن مسیرها، موجب کاهش هزینه سوخت و به دلیل کاهش مسیر ترانزیت کالا موجب کاهش هزینه حمل کالا می‌شود. همچنین در این پروژه، برنامه‌های جانبی جهت راه اندازی انبارهای عمومی و مراکز تعمیرات و ارائه خدمات به ماشین آلات سنگین در نظر گرفته شده است که در آینده اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: کل مسافت آزادراه شرق سپاهان ۶۳ کیلومتر است که توانسته مسافت قبلی را ۳۵ کیلومتر که از درون شهر اصفهان می گذشت کاهش دهد. پروژه مزبور منجر به صرفه‌جویی زمانی و صرفه جویی ۷۳۰ میلیون لیتر سوخت و کاهش ۲۵۰ نفری تلفات جاده‌ای در سال می‌شود.

مدیرعامل آتیه صبا افزود: آزادراه شرق اصفهان در حوزه حمل‌ونقل و توزیع کالا در کشور و اقتصاد منطقه نقش مؤثری خواهد داشت، ضمن این‌که توسعه صنعت گردشگری می‌تواند در منطقه نقش خوبی را ایفا کند.

عظیمی‌پور با اشاره به اینکه بهره‌برداری از پروژه مزبور بزودی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: هلدینگ آتیه صبا به دلیل شرایط سخت اقتصادی کشور و انتظارات تورمی در مذاکره با وزارت راه و شهرسازی شرایط را به گونه‌ای رقم خواهد زد که نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری از ۱۹ درصد (نرخ مصوب) بالاتر رود و با تامین مواردی همچون ارایه سرویس‌ها و خدمات جانبی بین راهی و بزرگراهی (با توافق وزارت راه و شهرسازی) به سمت تامین نرخ‌های معقول و در حدود ۲۶ درصد در سرمایه‌گذاری مذکور باشد.

عظیمی پور همچنین با بیان اینکه پروژه مذکور از ابتدای سال ۹۵ تا زمستان ۹۸ (نزدیک ۳.۵ سال) تنها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تاکید کرد: از بهمن پارسال تا الان علی رغم تعطیلات نوروزی، ماه رمضان و شرایط کرونایی پروژه بدون توقف فعالیت خود را انجام داده و در یک وضعیت مطلوب (با پیشرفت ۴۰ درصدی) با تلاش همه دست‌اندرکاران و پیمانکاران پروژه به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به بزرگی پروژه تصریح کرد: در پروژه مذکور سعی شده از تکنولوژی به‌روز و هوشمند استفاده شود. بر این اساس دریافت عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین با رایزنی با وزارت راه و شهرسازی، نرخ عوارض براساس تصمیم کارگروه ذی‌ربط با نرخ منصفانه در نظر گرفته می‌شود تا رانندگان با هزینه معقولی از خدمات آزادراه استفاده کنند.

وی با اشاره اینکه اجرای پروژه آزادراه دو ساله بود اما به دلیل ابهامات در قرارداد با تاخیر چندساله مواجه شد، تصریح کرد: در زمستان سال ۹۸ با ورود مدیریت جدید صندوق بازنشستگی، اتمام پروژه در دستورکار قرار گرفت و در شرایط فعلی نیز به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

عظیمی پور در پایان با اشاره به اینکه پروژه با رعایت استانداردهای فنی و مهندسی با یک کیفیت مطلوب، در یک بازه زمانی ۶ ماهه با وجود شرایط اعمال قرنطینه به دلیل شیوع پاندمیی کووید ۱۹ توانسته ۴۰درصد پیشرفت داشته باشد که جهش قابل قبولی در این فاصله زمانی است، عنوان کرد: تاخیرات پروژه آزادراه شرق سپاهان با ارایه دلایل فنی به وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی هایی که انجام شده است مشمول جریمه نشد و امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی در آینده نیز پروژه های بزرگی را اجرا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار