تاریخی در گفت‌وگو با پانا:

فهم بیانیه گام دوم انقلاب برای نوجوانان ساده سازی می‌شود

تهران (پانا) - دبیر کل انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به بیان جزئیات مجموعه اقدامات انجام شده و در حال انجام اتحادیه برای ساده سازی بیانیه گام دوم انقلاب برای جوانان پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۳۹۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
فهم بیانیه گام دوم انقلاب برای نوجوانان ساده سازی می‌شود

حسین تاریخی درباره اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب در اتحادیه انجمن اسلامی به عنوان دبیرخانه اجرایی این بیانیه به پانا گفت: «برای اجرا کردن این بیانیه باید ساده سازی متن برای جوانان صورت بگیرد؛ ما در اجرای آن 3 فاز را مدنظر داریم.»

وی بیان کرد: «در فاز اول با تولید کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب آن را برای دانش‌آموزان و جوانان ساده سازی می‌کنیم. در فاز بعدی به خانواده‌ها و مدیران مدارس آموزش می‌دهیم که چطور بیانیه را برای دانش‌آموزان ساده سازی کنند. در فاز سوم نیز آن را اجرا خواهیم کرد و با بردن این بیانیه در متن کارها، آن را عملیاتی می‌کنیم.»

تاریخی با تاکید براینکه فهم بیانیه گام دوم باید برای دانش‌آموزان مشخص شود افزود: «بیانیه گام دوم انقلاب به‌ عنوان یک بیانیه راهبردی و استراتژیک مسیرهای راهبردی حرکت انقلاب را برای همه ما مشخص کرده است. طبق این بیانیه محرک‌های این مسیر جوانان هستند. تاکید و اصرار مقام معظم رهبری بر تربیت نیروهای خلاق، باانگیزه، مومن و متعهد برای تحقق این بیانیه است که بخشی از راهبردها ناظر به حرکت چله دوم انقلاب اسلامی است و بخشی متوجه نیروهای محرک این حرکت عظیم.»

مخاطب بیانیه گام دوم آحاد جامعه ایران است

دبیر کل انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: «مخاطب این بیانیه آحاد جامعه ایران است. در آموزش و پرورش همه ما دو مسئولیت فردی و تشکیلاتی به این بیانیه داریم. اولویت اول این کار برای دانش‌آموزان است زیرا تاکید مقام معظم رهبری در این بیانیه بر روی جوانان است، بنابراین هر حوزه در راستای تحقق این بیانیه باید برای جامعه دانش‌آموزی فعالیت کند.»

وی با بیان اینکه بر مبنای فعالیت‌ها چند کار پژوهشی انجام شده است به اقدامات پیمایشی و نمونه‌های آماری در حوزه بیانیه اشاره کرد و گفت: «باید کار را طوری پیش ببریم که فهم بیانیه برای دانش‌آموزان مطرح شود. بحث فرهنگ‌سازی این بیانیه با رویکردهای علمی، فرهنگی و تربیتی دنبال و سرفصل‌هایی را از بیانیه استخراج کردیم که در نهایت برنامه‌سازی صورت گرفت.»

تاریخی در ادامه برخی از برنامه‌های دبیرخانه تحقق بیانیه را اعلام و به آماده شدن ۱۴ عنوان کتابچه اشاره کرد که تفسیر ساده برخی از موضوعات بیانیه گام دوم انقلاب است.

دبیر کل انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به چاپ یک کتاب چند رسانه‌ای تحت عنوان کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد که در آن بخشی از سخنان مقام معظم رهبری، متن و شرح بیانیه ذکر شده است. وی همچنین از تهیه ۲۰ پاورپوینت برای تحقق این بیانیه خبر داد.

اتحادیه به عنوان دبیرخانه انتخاب شده است

وی گفت: «از خردادماه سال جاری، که اتحادیه به عنوان دبیرخانه انتخاب شده است اقدامات بسیار خوبی در این زمینه از سوی دانش آموزان انجام شده است ولی قرار نیست اتحادیه به تنهایی این برنامه‌ها را ادامه دهد و این نیاز است که همه تشکل‌های دانش‌آموزی یک صدا و بدون موازی کاری گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب را در بین دانش‌آموزان داشته باشیم.»

وی همچنین اشاره کرد: «در حوزه گام دوم نیز تولید و چاپ کتاب کار بیانیه گام دوم و تولید مجموعه کتاب‌های گام به گام انجام شد که بحمدالله به اذعان کارشناسان، یک مجموعه عمیق و هنرمندانه در معرفی بیانیه گام دوم انقلاب است. معاونت‌های سازماندهی برادران و خواهران نیز در این مدت هم در بستر سامانه عقیق و هم با استفاده از سایر بسترهای مجازی تلاش کردند تا ارتباطات تشکیلاتی صورت گیرد و در این مدت کوتاه شاهد رشد چند برابری جلسات و گردهمایی‌های تشکیلاتی بودیم که به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شد و تشکل توانست جلسات قرارگاهی را با آرایشی جدید بازنمایی کند.»

اتحادیه سال‌هاست در کادرسازی برای انقلاب می‌کوشد

تاریخی درباره میزان اجرایی شدن سند تحول بنیادین در اتحادیه و نقش تشکل‌های دانش‌آموزی در این راستا با بیان اینکه امروزه بسیاری از خروجی تشکل دانش‌آموزی از دانشمندان، اساتید، معلمان و تاثیرگذاران جامعه هستند عنوان کرد: «اتحادیه سال‌هاست مظلومانه تلاش می‌کند و در کادرسازی برای انقلاب می‌کوشد و خدا را شکر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مفتخر به انجمن امین شده‌ایم.»

دبیر کل انجمن‌های اسلامی دانش آموزان ادامه داد: «برنامه‌های سالانه انجمن مبتنی بر سند بالادستی است و بحث تربیت نیروی انسانی ما در اتحادیه از تربیت گلخانه‌ای دور است تا نسل خوبی را برای آینده انقلاب ایجاد کنیم.»

وی از اجرای ۱۰۶ الگوی برنامه برای تربیت نیروی تراز انقلاب خبر داد و گفت: «تشکل گام‌های بلندی را در راستای تولید کتاب، محتوای دیجیتال و فرهنگی در ذیل منظومه فکری نوجوان در مرکز آینده‌سازان قم انجام می‌دهد، همچنین فعالیت گسترده‌ای را برای تبدیل شدن به ایجاد چهره علمی، صورت داده است.»

وی درباره اقدامات اتحادیه در زمان شیوع کرونا اظهار کرد: «امسال با شیوع ویروس منحوس کرونا، کنگره شکل و شمایلی جدید پیدا کرده است که هم فرصت‌ها وظرفیت‌هایی جدید فراهم کرده و هم محرومیت‌هایی را برایمان به بار آورده است.»

وی با بیان اینکه کنگره بزرگترین اجتماع تشکیلاتی ماست و از ویژگی‌های ممتاز تشکل ما، اردوهای سرشار از شور و نشاط و شادابی و اخوت ایمانی، و لحظات ناب دعا و نیایش و نماز جماعت و هیئت بوده است افزود: «محرومیت دیدار حضوری گرچه از شور این گردهمایی بزرگ تشکیلاتی تا حدودی کاسته است، اما خللی در انگیزه‌ها و تعلق تشکیلاتی و تعامل و ارتباط اعضای انجمن‌های اسلامی ایجاد نکرده است و مطمئنیم که با تغییر شکل برگزاری، ماهیت کنگره تغییر نخواهد کرد و به اهداف خود خواهد رسید.»

جز معدود مجموعه‌هایی بودیم که توانست خود را با شرایط خاص کرونایی تطبیق دهد

تاریخی ادامه داد: «به برکت بهره مندی تشکل از نرم افزارهای فکری و ابزارهای اجرایی و اسناد بالادستی که ذیل راهنمایی‌ها و ارشادات نماینده مقام معظم رهبری با دوراندیشی از سال‌ها پیش ایجاد شده است، جز معدود مجموعه‌هایی بودیم که توانست خود را با شرایط خاص کرونایی تطبیق دهد و نه تنها در این ایام در انزوا قرار نگیرد، بلکه با طراحی برنامه‌هایی جدید همچون گذشته، خود را در وسط میدان قرار دادیم و در این مدت، شاهد اتفاقاتی مبارک و میمونی بودیم.»

دبیرکل اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌‌آموزان اشاره کرد: «از همان روزهای نخست، بسیج امکانات و حضور میدانی اعضای انجمن‌های اسلامی در مبارزه با بیماری منحوس کرونا آغاز و ضدعفونی کردن معابر و تولید ماسک و فعالیت‌های میدانی آغاز شد و روح حماسه و ایثار و جهاد همچون گذشته در اعضای انجمن‌های اسلامی درخشیدن گرفت. در طرح همدلی و مواسات نیز اعضای انجمن اسلامی کمک‌های شایانی را به نیازمندان داشتند و در همین مدت، مجموعه احسان در تشکل تاسیس شد تا مرکزی باشد برای دستگیری از نیازمندان. در این مدت شبکه منسجم تشکیلاتی اتحادیه که به صورت مویرگی در شهرستان‌های سراسر کشور توسعه یافت و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) شاهد توزیع بیش از 22 میلیون ماسک در 16 استان کشور و در 200 نقطه از سراسر کشور از سوی اعضای انجمن‌های اسلامی بودیم.»

وی عنوان کرد: «گذر از این شرایط ویژه علاوه بر تدبیرهای بهداشتی و مجاهدت‌های میدانی نیازمند ذکر و دعا و توجه به مبدا لایزال خلقت و توسل به خاندان عصمت و طهارت بود و لذا از این رو، محورهای متعددی توسط اعضا پیشنهاد و اجرا شد. از همان روزهای نخست، هیئت‌های دانش‌آموزی انصارالمهدی (عج) به صورت مجازی و با ابتکار و خلاقیت مثال زدنی آغاز شدند و برخی استان‌ها تولید برنامه‌های معنوی و معرفتی با قابلیت پخش در فضای مجازی را در دستور کار قرار دادند. پویش مجیب با محوریت دعای هفتم صحیفه سجادیه نیز از ابتکارات خوبی بود که در این مدت انجام شد و انتشار توصیه نامه نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه نیز چراغ راهی برای همه اعضا شد.»

دبیر کل انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اضافه کرد: «در مناسبت‌های خاص نیز همچون اعیاد شعبانیه و محرم هم هیئت‌های انصارالمهدی(عج)خوش درخشیدند و هم برنامه‌هایی همچون اجراهای خیابانی گروه‌های سرود که به صورت محله به محله انجام می‌شد، شوری دیگر به این ایام الله بخشید. طرح میزبانی غدیر به توان میلیون و برنامه‌های اربعین حسینی نیز از دیگر برنامه‌های شاخص این حوزه بودند.»

باید فکری شود تا محرومیت دانش‌آموزان از حضور در مدرسه، موجب افت فعالیت‌های تربیتی نشود

تاریخی ادامه داد: «مدرسه تعطیل شده بود اما آموزش و تربیت تعطیل بردار نیست. باید فکری می‌شد تا محرومیت دانش‌آموزان از حضور در مدرسه، موجب افت فعالیت‌های تربیتی تشکل و آموزش‌های درسی آنها نشود. موسسه علمی آینده سازان در این مدت درخشش خوبی از خود نشان داد که پشتیبانی علمی از دانش‌آموزان، کلاس‌های آنلاین شش بعدی و مدرسه نوروزی از جمله آنهاست. سایر فعالیت‌های آموزشی نیز به صورت جدی توسط دفتر آموزش و تولید محتوا در دستور کار قرار گرفت که پویش آماده می‌شویم، راه‌اندازی قرارگاه‌های مجازی، توسعه جلسات برخط با حضور سطوح مختلف تشکیلاتی، تولید برنامه‌های رسانه ای و برنامه‌هایی از این دست در دستور کار قرار گرفت.»

دبیرکل اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌‌آموزان با بیان اینکه کرونا و قرنطینه خانگی، شرایط جدیدی را رقم زد که اوقات فراغت دانش‌آموزان بیش از گذشته مطرح بود و باید با غنی سازی این اوقات، از هدررفت سرمایه‌های انسانی و چه بسا ایجاد رخوت و سستی در آینده سازان ایران اسلامی جلوگیری می‌شد گفت: «از این رو معاونت فرهنگی مجموعه برنامه‌های متنوعی را طراحی کرد که برخی از آنها عبارتند از: پویش کتابخوانی خانواده، تولید و پخش برنامه تلویزیونی کرونا مثبت از شبکه امید به صورت روزانه، پویش کرونا مثبت با زیرمجموعه‌های متنوعی همچون کرونا کتاب، کرونا مستند، کرونا بازی، کرونا رسانه، کرونا شِکر، کرونا سلامت، کرونا خدمت، کرونا ایده،. گفتگوهای زنده در فضای مجازی با عنوان بوق و کرونا. جشنواره ستارگان هم با حضور بیش از 13 هزار دانش آموز و مربی در بستر فضای مجازی برای دانش‌آموزان متوسطه اول طراحی و اجرا شد که به نوبه خود یک اتفاق متمایز و ویژه محسوب می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار