در گفت‌وگوی پانا با رئیس اتحادیه میوه و سبزی مطرح شد:

کشاورزان کمترین سود را از قیمت محصولات کشاورزی دریافت می‌کنند

تهران(پانا) - رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به نقش وزارت جهاد کشاورزی در نظام تولید و توزیع محصولات کشاورزی می‌گوید اگر وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی صحیح داشته باشد و اقدامات بلندمدت انجام دهد مطمئنا خروجی خوبی خواهد داشت در حالی که کشاورز با انگیزه قوی محصول را تولید می‌کند به خاطر عدم برنامه‌ریزی صحیح بیشتر اوقات متضرر است.

کد مطلب: ۱۱۳۹۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
کشاورزان کمترین سود را از قیمت محصولات کشاورزی دریافت می‌کنند

اسدالله کارگر گلشن‌آبادی، رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به چرایی افزایش نسبی قیمت میوه نسبت به قیمت میوه‌های زمستانی سال گذشته گفت:‌« این افزایش قیمت دقیقا مورد تایید ماست. نرخ‌نامه و کشف قیمت پارسال موجود است و البته این افزایش قیمت تنها مربوط به این محصولات نیست بلکه در همه کالاها افزایش وجود دارد.»

در تولید محصولات کشاورزی کمبودی وجود ندارد

کارگرگلشن‌آبادی در پاسخ به این سوال که وضعیت توزیع میوه در میادین به چه شکل است، گفت:«خوشبختانه در تولید محصولات کشاورزی کمبودی وجود ندارد و هر سال از لحاظ پیشرفت بهتر از سال قبل است. از نظر آبیاری زمین که به صورت بارانی و قطره‌ای صورت می‌گیرد و همچنین مراحل کاشت و برداشت محصول هم به صورت مکانیزه انجام می‌شود که مجموعه این عوامل به کیفیت کار ارتقا می‌دهد و همین باعث می‌شود که کیفیت و انبوه تولید گسترش پیدا کند.»

وی افزود:«اگر وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی صحیح داشته باشد و اقدامات بلندمدت انجام دهد مطمئنا خروجی خوبی خواهیم داشت. کشاورزان به خاطر عدم برنامه‌ریزی صحیح بیشتر اوقات متضرر هستند مانند کاشت سیب زمینی و پیاز و گوجه که شاهد از بین رفتن محصولات بودیم در حالی که کشاورز با انگیزه قوی این محصول را می‌کارد و به خاطر عدم هماهنگی و برنامه‌ریزی صحیح محصول دور ریخته می‌شود و از بین می‌رود.»

رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: «اگر به کشاورز اطمینان خاطر بدهیم و بگوییم که به این میزان و تناژ محصول را بکارد و اگر متضرر شد حمایت می‌شود، کشاورز با انگیزه بیشتری محصول را تولید خواهد کرد. در صورتیکه اینگونه نیست، کشاورز از یک طرف سود ناچیزی می‌کند و در جای دیگر از کشور ضرر می‌کند بنابراین لزوم یک برنامه ریزی بنیادی در این بخش وجود دارد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت جهاد کشاورزی اقدامی در حمایت از کشاورز انجام داده است یا خیر، گفت:‌«انتقادهایی در این زمینه صورت گرفته است، همواره از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم که از اتحادیه و کارشناسان این بخش نیز کمک بگیرد یا حداقل از نظر کارشناسان استفاده کنند و میان عمده‌فروش و خرده‌فروش جلساتی برگزار کنند تا با جمع‌بندی نظرات اقدام موثری انجام دهند. متاسفانه تا کنون هیچ گشایشی صورت نگرفته است»

کارگرگلشن‌آبادی در پاسخ به این سوال که وضعیت صادرات محصولات کشاورزی به چه شکل است، گفت:«برای هر اقدامی در ابتدا باید برنامه‌ریزی بلندمدت و اساسی صورت بگیرد. چه اشکالی دارد کشاورز محصول بیشتری تولید کند تا محصول هم در داخل با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد و هم به خارج از کشور صادر شود.»

وی ادامه داد:«متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و قابل پیش‌بینی به محض اینکه صادرات کالا شروع می‌شود بلافاصله قیمت همان کالا در داخل کشور چند برابر افزایش می‌یابد. اما اگر اصولی انجام شود تولیدکننده هم متضرر نمی‌شود.»

وقت آن رسیده است که صادرات منهای نفت داشته باشیم

رئیس اتحادیه میوه و سبزی افزود: «متاسفانه سال‌های زیادی است که صادرات کشور منوط به نفت بوده است امروزه با این شرایط تحریم‌ها بایدمنهای نفت صادرات داشته باشیم.»

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در پاسخ به این سوال که آیا امسال سال پرباری است یا خیر، گفت: «پرباری محصول مربوط به دو موضوع است که سال خوبی برای محصولات کشاورزی به دنبال داشته باشد. این دو موضوع شامل سرمازدگی و آفت‌زدگی برخی از مرکبات است که باعث کمبود محصول می‌شود. مانند میوه انار که در سرمازدگی سال‌های گذشته باعث شد کشاورزان درخت را از ریشه معدوم کنند.»

از نظر پیشرفت تکنولوژی با کشورهای پیشرفته فاصله زیادی داریم

وی گفت: «متاسفانه در تره‌بار قیمت ثابتی برای محصولات کشاورزی وجود ندارد با توجه به اینکه ایران جزو تولیدکننده‌های چهار فصل جهان است ولی با این حال در کشاورزی هنوز نتوانستیم برندسازی کنیم و در پیشرفت تکنولوژی مانند کشورهای همسایه نیستیم. به طور مثال کشور ترکیه از لحاظ مکانیزه‌شدن فاصله زیادی با کشور ما دارد. همچنین از نظر دارابودن سردخانه و ذخیره‌سازی نیز پیشرفته‌تر است. متاسفانه هنوز سردخانه‌های کشور پیشرفت لازم را ندارند و در جداسازی درجه یک و دو هنوز برندسازی صورت نگرفته است. »

کارگرگلشن‌آبادی گفت: «سال 86 تنها سالی بود که توانستیم در بحث تنظیم بازار به راحتی میوه را توزیع کنیم به طور مثال در مورد میوه پرتقال در جعبه‌هایی با تعداد و سایز و وزن مشخص چیده شده بود و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گرفت.»

وی افزود:«قیمت سیب از 5 تا 10 هزار تومان عرضه می‌شود که با این وجود این قیمت، قیمت اصلی نیست و کشف قیمت است یعنی کارشناس روزانه با جستجو در داخل میدان به این قیمت میانگین رسیده است. قیمت هر کیلو سیب قرمز دماوند از 8 تا 12 هزار تومان،‌ سیب زرد دماوند از 9 تا 13 هزار تومان، انار شیراز از 9 تا 13 هزار تومان ، انار دماوند از 10 تا 17 هزار تومان، انار ساوه از 5 تا 9 هزار تومان که همه این موارد کشف قیمت و عرف قیمت است. قیمت اصلی با فاکتور میدان تعیین می‌شود. »

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در مورد غیرقانونی بودن فروش غرفه‌های شهرداری در میادین گفت:« طبق اساسنامه اتحادیه، توزیع میوه از یک کیلو تا آخر به عهده اتحادیه میوه است. قرار شد غرفه‌دار به شکل مقطعی از کشاورز حمایت کند. متاسفانه غرفه‌داران غرفه خود را اجاره دادند و هزینه اجاره را روی میوه‌ها اعمال کردند به این صورت که مشابه برند را با قیمت اصلی میوه برند عرضه می‌کنند. در صورتیکه بار میوه آنها درجه سه است و با قیمت درجه یک فروخته می‌شود در حالیکه اتحادیه میوه درجه یک را در اختیار مصرف‌کننده با قیمت مناسب قرار می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار