انسداد ۴ هزار و ۸۰۳ حلقه چاه غیرمجاز باهدف احیای دریاچه ارومیه

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از مسدود کردن چهار هزار و ۸۰۳ حلقه چاه غیرمجاز برای احیای دریاچه ارومیه خبرداد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
انسداد ۴ هزار و ۸۰۳ حلقه چاه غیرمجاز باهدف احیای دریاچه ارومیه

به گزارش وزارت نیرو، اتابک جعفری افزود: این میزان آب از سدهایی نظیر شهرچای ارومیه، سد بوکان، ساروق تکاب، سد مهاباد، حسنلوی نقده، سیلوه پیرانشهر، زولا و دریک سلماس و دیگرسدها وارد دریاچه ارومیه شده که تغذیه آبی بسیار مناسبی برای احیای دریاچه به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: رهاسازی آب از سدهای در دست بهره‌برداری استان به سمت دریاچه ارومیه براساس سیاست‌های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و برنامه ابلاغی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران هر ساله و در فصول غیر زراعی، به منظور اثربخشی حداکثری جهت تامین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی قرار می‌گیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: براین اساس دفاتر تخصصی این شرکت با تحلیل منابع آب، حجم مخازن سدها، وضعیت احتمالی بارش‌ها و برآورد ذخایر برف موجود در حوضه آبریز هر یک از سدها، نسبت به پیش بینی احجام رهاسازی از سدها اقدام و برنامه عملیاتی رهاسازی را پس از ابلاغ از سوی شرکت مدیرت منابع آب ایران، اجرا می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص فرآیند رهاسازی نیز گفت: فرآیند رهاسازی تنها شامل رهاسازی از سدها نبوده و این شرکت برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، انتقال مطمئن و همچنین جلوگیری از بروز حوادث ناگوار و انتقال ایمن، اقدام های لازم را انجام می‌دهد.

جعفری خاطرنشان کرد: اصلاح دریچه‌های خروجی سد بوکان، اصلاح‌بند انحرافی نوروزلو، ساحل‌سازی زرینه رود در پایین دست سد بوکان، ساحل‌سازی پایین دست بند انحرافی نوروزلو، لایروبی کانال‌ها و زهکش‌های اصلی، بازسازی کانال‌های ساحل راست و چپ شبکه زرینه‌رود با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد از جمله اقدام های انجام شده دربخش بازسازی تاسیسات آبی آذربایجان‌غربی به‌شمار می‌رود.

وی، سردهنه‌سازی، اصلاح و بازسازی دریچه‌ها و آبگیرهای رودخانه‌های آذربایجان‌غربی را از دیگر اقدام ها در این زمینه عنوان کرد و گفت: اقدام لازم در رودخانه‌های نازلو، باراندوز و شهرچای ارومیه، گدار نقده و زرینه‌رود و سیمینه رود انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در این بخش ۲۰ فقره اصلاح و بازسازی آب بند، ۲۱ فقره مرمت و بازسازی سردهنه، سه مورد احداث بند انحرافی و ۱۴ دهنه احداث سردهنه صورت گرفته است.

جعفری با اشاره به اینکه تکمیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آبی در حوزه‌های سطحی و زیرزمینی طی سال‌های اخیر در جهت احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با قدرت انجام شده، اظهار کرد: ۴۶ ایستگاه هیدرومتری و هواشناسی ارتقا و توسعه یافته و ۱۰۰ دستگاه تجهیزات برای آنلاین‌سازی این ایستگاه‌های الکترونیکی خریداری و نصب شده است.

وی گفت: خرید و نصب دیتالاگر آب زیرزمینی در چاه‌های پیزومتری و آنلاین‌سازی آنها به تعداد ۲۱۱ دستگاه و حفاری ۶۲ حلقه چاه پیزومتری و اکتشافی در حوضه دریاچه ارومیه از دیگر اقدامات در این بخش محسوب می‌شود.

وی از مسدود کردن چهار هزار و ۸۰۳ حلقه چاه غیرمجاز برای احیای دریاچه ارومیه خبرداد و افزود: علاوه بر آن در این مدت، ۲۷۱ دستگاه حفاری توقیف، یک هزار و ۱۵ موتورپمپ برچیده و از اضافه برداشت ۴۸۹ حلقه چاه جلوگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اضافه کرد: باهدف استفاده بهینه از منابع آبی زیرزمینی در اراضی و باغ‌های کشاورزی در استان، نیز علاوه بر برق‌رسانی به ۱۰۱ حلقه چاه، چهارهزار و ۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند خریداری و از این تعداد، سه هزار و ۹۷۷ دستگاه نصب شده است

جعفری بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه همچنین یک هزار و ۸۲۹ دستگاه تابلو کنتور روی چاه های کشاورزی استان نصب و ۷۱ اکیپ در کل استان که ۶۰ اکیپ آن در حوضه دریاچه ارومیه فعال بوده، بر اجرای دقیق طرح‌ها نظارت داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار