پرونده‌های دادگستری مازندران ۱۰۹ درصد بیشتر به صلح رسیدند

ساری (پانا) - رییس کل دادگستری مازندران با تأکید بر ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است، اعلام‌ کرد که پرونده‌های منتهی به صلح و سازش در استان با تلاش مجموعه قضایی استان، علی الخصوص شوراهای حل اختلاف، 109 درصد افزایش داشته است.

کد مطلب: ۱۱۳۸۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
پرونده‌های دادگستری مازندران ۱۰۹ درصد بیشتر به صلح رسیدند

به گزارش روابط عمومی دادگستری مازندران، حجت الاسلام والمسلمین اکبری در تشریح عملکرد دستگاه قضایی استان در 18 ماه گذشته گفت: در مجموع 33 حوزه قضایی سراسر استان، تعداد 586 قاضی مشغول به خدمت هستند. به عبارتی به ازای هر 5750 نفر یک قاضی و هر ۱۵۸۰ نفر، یک کارمند مشغول خدمت رسانی قضایی هستند.

به گفته او موجودی پرونده‌های استان مازندران در پایان سه ماهه اول سال گذشته، 198 هزار و 648 فقره پرونده بوده که با کاهش 32/46 درصدی در پایان مهر ماه سال جاری به تعداد 134 هزار و 168 فقره پرونده کاهش یافته است؛ همچنین موجودی شعب با مانده نامتعارف (بیشتر از 200 فقره پرونده) کاهش 38 درصدی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری با اشاره به اهمیت ابلاغ الکترونیک بیان کرد: درصد ابلاغ الکترونیک در خرداد ماه سال گذشته به میزان 88 درصد بوده که با تلاش مجموعه دادگستری استان، میزان ابلاغ الکترونیک به 95 درصد افزایش پیدا کرده است و امید است تا با برنامه ریزی های انجام شده و تلاش همکاران تا پایان سال جاری ابلاغ الکترونیک به 97 درصد افزایش یابد.

این مقام عالی قضایی در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف و رسالت های دستگاه قضایی در دوره تحول ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است، اظهار کرد: در خرداد ماه سال گذشته، پرونده های منتهی به صلح و سازش در استان 1هزار و553 فقره بوده که با تلاش مجموعه قضایی استان، علی الخصوص شوراهای حل اختلاف ، با افزایش 109 درصدی به میزان 3هزار و 258 فقره پرونده در مهرماه سال جاری رسیده ایم.

رییس کل دادگستری استان مازندران با تاکید بر اینکه استان مازندران یکی از 3 استان با حجم بالای پرونده در دادگاه تجدیدنظر است، تصریح کرد: در پایان سه ماهه نخست سال گذشته، موجودی پرونده های دادگاه تجدیدنظر 18 هزار و 200 فقره پرونده بوده که با اجرای به موقع و صحیح بخشنامه ها و دستورالعمل های مصوب ریاست محترم قوه و همچنین تلاش و پشتکار مجموعه دستگاه قضایی استان، موجودی پرونده در دادگاه تجدیدنظر با کاهش 60 درصدی به 7 هزار و 179 پرونده تقلیل یافت. البته با برنامه ریزی و تلاش مستمر، دستگاه قضایی استان بر آن است تا این موجودی تا پایان سال 99 به 4 هزار فقره کاهش پیدا کند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به کاهش 12 درصدی پرونده های اجرای احکام کیفری در مقایسه با خرداد سال گذشته اظهار کرد: پرونده های در حال اجرا تا زمانی که مرحله اجرا به پایان نرسد جزء پرونده های جریانی و موجودی شعبه محسوب می شود که با توجه به مدت محکومیت و حبس در برخی پرونده ها و همچنین روند طولانی نهایی شدن و آماده شدن برای اجرا در پرونده های محکوم به قصاص و اعدام، این روند کاهش در اجرای احکام نسبت به شعبات دیگر آهسته تر است.

رییس کل دادگستری مازندران در پایان با تاکید مجدد بر اجرای به موقع و درست بخشنامه ها و دستورالعمل های مصوب ریاست محترم قوه قضاییه و بهبود شرایط زندان و مددجویان گفت: دستگاه قضایی استان در راستای تاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه از تمامی ظرفیت های خود برای کاهش جمعیت کیفری و افزایش درصد مرخصی‌ها استفاده نموده و با امید به خدا و تلاش همکاران؛ روند کاهش جمعیت کیفری ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار