معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان:

لغزش ۹۰ درصدی معتادین ترک اعتیاد قابل تامل است

شیوه نامه استانی ترک اعتیاد، مسیر لغزش فرد بهبودیافته را مسدود می کند

کرمان(پانا) - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت با دید خوشبینانه نسبت به ترک اعتیاد می توان گفت روند بهبودی 10 درصد افراد انجام شده و بازاجتماعی شده اند و ۹۰ درصد لغزش و بازگشت داشته‌ اند که قابل تامل است.

کد مطلب: ۱۱۳۸۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
لغزش ۹۰ درصدی معتادین ترک اعتیاد قابل تامل است

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان کرمان "سید مهدی قویدل" در نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر پیرامون مراکز ترک اعتیاد، مراقبت های پس از خروج و بازتوانی معتادین متجاهر افزود: معمولاً در مبحث اعتیاد بیشتر اقدامات مقابله ای انجام شده است و طی سال های گذشته عدالت کیفری چندان پاسخ مناسبی در کاهش و پیشگیری از این آسیب نبوده است.

وی ادامه داد: در زمینه ترک اعتیاد و بازتوانی معتادین برنامه هایی که تاکنون انجام شده به نحو احسن و کاربردی و یا به اصطلاح به صورت چرخه تکمیلی اجرا نشده است به همین جهت شاهد ریزش، لغزش و بازگشت مجدد معتادین هستیم که پذیرفتنی نیست.

این مقام قضایی گفت: در قانون مبارزه با مواد مخدر، آیین نامه و دستورالعمل های مرتبط، وظایف دستگاه ها در خصوص پیشگیری، ترک اعتیاد و کاهش آسیب‌های آن احصا شده است ولی آنطور که باید دستگاه‌های دولتی به این مسئله ورود نکرده اند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه قضایی و تعداد اندکی از دستگاه های مرتبط در موضوع جمع آوری و درمان معتادین نقش خود را ایفا کرده اند، اما در مرحله مراقبت پس از درمان به دلیل عدم ورود سایر دستگاه های ذیربط با مشکل جدی مواجه هستیم، هرچند که در مواد ۱۵ و ۱۶ اقداماتی انجام می شود و نهادهای مردمی نیز بعضاً به این مقوله ورود کرده اند اما نیاز به ورود جدی، علمی، انسجام و همگرایی دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: دغدغه ما در کارگروه فرهنگی-اجتماعی این است که در بحث بازتوانی معتادین چه کنیم تا اقداماتی علمی و هدفمند و به دور از پراکندگی انجام شود.

وی تصریح کرد: هرچند که قوانین، دستورالعمل مراقبت های پس از خروج و سایر دستورالعمل ها و آیین نامه های مرتبط با اعتیاد و همچنین نظریات متعددی پیرامون درمان آن وجود دارد اما ضرورت تدوین شیوه نامه های بومی و مختص استان کرمان احساس می شود تا از طریق شیوه نامه استانی وظایف دستگاه‌ها را پس از درمان تدوین و با برنامه ریزی، مدیریت و مداخله موثر، مسیر بازگشت مجدد فرد معتاد به سوی مواد را مسدود کنیم.

قویدل سپس به وضعیت اسف بار و نگران کننده اعتیاد اشاره و تاکید کرد: در چرخه کنونی معتادین متجاهر بارها دستگیر شده و به مراکز ترک اعتیاد فرستاده می شوند و با وجود تحمیل هزینه بسیار سنگین به دولت اما بلافاصله پس از خروج به چرخه اعتیاد باز می گردند، از طرفی مراکز خصوصی هم نیاز به نظارت و راهبری بیشتری دارند و برای توانمندسازی و حمایت های پس از خروج در این مراکز هیچ اختیار، توجه و اِشرافی وجود ندارد.

این مقام قضایی بیان کرد: طی سال های گذشته طرح بازتوانی معتادین متجاهر در برخی از مراکز استان ها به صورت موفقیت آمیز اجرا شده است که می ‌توان از این تجربه در مرکز استان کرمان هم استفاده کرد چراکه این طرح با نیاز سنجی شرایط فرد معتاد و تشویق وی همراه بود.

وی در پایان با بیان اینکه حضور مشاور، روانشناس و مددکار اجتماعی کمک زیادی به روحیه و تسهیل مسیر فرد بهبود یافته می ‌کند، گفت: همچنین اعتمادسازی بین خیرین و پذیرش فرد بهبود یافته از سوی اجتماع نیازمند اقدامات مستمر و منسجم است.

یادآور می شود: در این نشست از سوی فعالین در حوزه پیشگیری و ترک اعتیاد مواردی همچون ایجاد مرکز آموزش و مراقبت معتادین، تعیین نقش سازمان های مردم نهاد در حوزه اعتیاد، نیازسنجی معتادین و اعلام ترک فعل های مسئولین در حوزه اعتیاد، عدم اجرای کامل ماده ۱۶ و استفاده از کمک های خیرین بحث و تبادل نظر شد.

همچنین توجه به درمان فرآیندی اعتیاد، آموزش های شغلی و مهارت های زندگی به بهبودیافتگان، عدم نگاه صرفاً قضایی به مقوله اعتیاد و فرد معتاد، حمایت نهادهای دولتی در بازتوانی معتادین، وجود مکان ثابت برای جمع آوری معتادین، الگوسازی شیوه نامه معتادین استان کرمان، انتظام بخشی به فعالان حوزه اعتیاد و پرهیز از موازی کاری و راه اندازی پناهگاه بعد از خروج برای معتادین واجد شرایط از دیگر مباحث مورد بحث در این نشست بود که مقرر شد مستمراً با دعوت از کارشناسان امر مورد پیگیری قرار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار