آشنایی با زندگی و اقدامات خیّر مدرسه ساز سید حسن طباطبایی رفیعی

تهران (پانا) - «سید حسن طباطبایی رفیعی» خیّر مدرسه سازی است که تا کنون 5 مدرسه در نقاط مختلف کشور ساخته و کلنگ احداث 3 مدرسه دخترانه را نیز بر زمین زده است و همچنان پرتوان در این مسیر گام بر می دارد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با زندگی و اقدامات خیّر مدرسه ساز  سید حسن طباطبایی رفیعی

به گزارش جامعه خیرین مدرسه ساز کشور آنچه می‌خوانید شرح زندگی و ورود به مسیر مدرسه سازی و ادامه راه این خیر نیک اندیش در گفت و گو با خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز است.

بچه روستای محمد آباد عرب

در سال 1323 در «محمد آباد عرب» یکی از روستاهای توابع بخش جوادآباد ورامین به دنیا آمد و تا سن 18 سالگی در جغرافیای همین روستا قد کشید و بزرگ شد و تجارب بسیاراندوخت و در هجدهمین بهار زندگیش عازم تهران شد و در این شهر سکونت یافت. «سید حسن طباطبایی رفیعی» از زمانیکه به خاطر دارد همواره علاقه مند به انجام کار خیر و عام المنفعه بود و بر محوراین مدار همیشه در انجام کارهای خیر پیشگام و فعال بود وبه گفته خودش در سال های اخیرنیز علاقه مند شد که در زمینه کار خیر و فرهنگی مدرسه سازی نیز فعالیت کند و از این رو جوششی در درونش او را به انجام این کار رهنمون ساخت. آنقدر که بلافاصله نخستین مدرسه را در زادگاهش روستای «محمد آباد عرب» بنا نمود.

انجام کاری ماندگار در زادگاهم

مسیر خیر مدرسه سازی همواره برای خیّران مدرسه ساز در نقطه ای خاص رقم خورده و این میان سید حسن طباطبایی نیز از این امر مستثنی نبوده است. او که همیشه دوست داشت در روستای محل تولدش کار ماندگاری انجام دهد این اندیشه نیک را به زیباترین شکل ممکن به واقعیت بدل ساخت. خودش در این باره می گوید:«همیشه دوست داشتم در روستای محل تولدم کاری ماندگار انجام دهم و بنابراین وقتی تصمیم به انجام کار خیر مدرسه سازی گرفتم مصم شدم که نخستین مدرسه را در روستای خودمان احداث کنم و به لطف خدا اولین مدرسه را به نام برادر شهیدم سید مرتضی طباطبایی رفیعی از شهدای 15 خرداد سال 1342 به اتفاق فرزند این شهید گرانقدر در روستای محمد آباد عرب بنا نمودیم.»

مدرسه ای به نام نخستین شهید قیام 15 خرداد

بهمن ماه سال 1398 بود که مدرسه خیّرساز شهید سید مرتضی طباطبایی در روستای محمدآباد عرب‌ مورد بهره برداری قرار گرفت. شهید سیدمرتضی طباطبایی رفیعی، نخستین شهید قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ است که خبر دستگیری امام راحل (ره) را به مردم روستا داد و زمینه قیام خونین آن سال را رقم زد. این مدرسه 6 کلاسه از فضای اداری، کتابخانه، آزمایشگاه و نمازخانه برخورداراست و مساحتی حدود 3 هزار متر مربع و زیربنای 600 متر مربعی را به خود می بیند.

دومین مدرسه درسراوان

شیرینی ساخت نخستین مدرسه آنچنان شوری در وجود سید حسن پدید آورد که بلافاصله و در همان سال کلنگ ساخت دومین مدرسه را نیز بر زمین زد. این بار اما در شهرستان سراوان. این مدرسه خیّر ساز نیز به نام شهید سیدمرتضی طباطبایی رفیعی زینت یافت تا بار دیگر و در دیار دیگری نام این شهید و حماسه خونینش زنده و ماندگارشود. طبق توضیحات طباطبایی رفیعی این مدرسه دارای 980 دانش آموز و در 2 شیفت صبح و بعد از ظهر فعال است. حس عجیب و به یاد ماندنی مراسم افتتاح این مدرسه هیچ گاه از خاطر حاج سید حسن نخواهدرفت. شور و شعف وصف ناشدنی دانش آموزان که به گفته خودش شدیدا اورا تحت تاثیر قرار داد و شوق او را به مدرسه سازی صد چندان کرد:« بسیار بیش از قبل بر ادامه این مسیر راسخ و مصصم تر شدم و تصمیم گرفتم این کار خیر و ماندگار را که باعث اعتلای فرهنگ جامعه می شود را ادامه دهم.»

مدارسی در نیک شهر و خوزستان

اشتیاق ساخت مدرسه و طعم شیرین این کار خیرخیلی زودتراز آنچه که فکرش را کنید سید حسن را بر آن داشت که مقدمات ساخت سومین مدرسه را نیز فراهم کند و به این ترتیب سومین مدرسه این بار در نیک شهر احداث و به نام همسرش «سهیلا طباطبایی» ماندگار شود. مهره های این تسبیح خوش آب و رنگ یکی پس از دیگری گرد هم آمدند و چهارمین مدرسه نیز باعشق و ذوق فراوان این بار نیز به نام برادر شهیدش سید مرتضی زینت یافت و به عنوان خانه دوم کودکان محروم خوزستان برای همیشه جاودان شد. شعله خروشان این مهر و شوق در وجود طباطبایی رفیعی، خیّر نیک اندیش مدرسه ساز، با ساخت چهارمین مدرسه خاموش نشد و البته با جوششی پر خروش منجر به تولد پنجمین مدرسه در همان زادگاهش شد.

6 مدرسه به نام 6 نوه ام

حاج سید حسن طباطبایی مدرسه سازی را عرصه ای مقدس می داند و بنا دارد به نام 6 نوه دوست داشتنی اش 6 مدرسه دیگر در نقاط محروم کشور احداث کند. او در این باره می گوید:«از زمانیکه این تصمیم گرفته شد تا کنون کلنگ ساخت 2 مدرسه دخترانه از این 6 مدرس به نام نرگس سادات و ثنا سادات همچنین یک مدرسه دخترانه تیزهوشان به نام باران زده شده که ان شا ء الله به فضل الهی در سال 1400 شاهد افتناح این 3 مدرسه خواهیم بود.»

سید حسن طباطبایی رفیعی قصد دارد دراین سنگر مقدس اقدامات ماندگار بیشتری را برای تسهیل هر چه بهتر محیط تحصیل فرزندان سرزمینش و به تبع آن اعتلای فرهنگ و دانش در کشورمان رقم زند و از خدواند متعال خواستار توفیق روز افزون در استمرارو ثابت قدمی در در این مسیر ارزشمند دارد. اقدام نیکویی که علاوه بر اجر اخروی، از حلاوت و شیرینی خاصی نزد خیّران برخوردار و دل کندن از آن برای آنان ناشدنی و غیر قابل تصور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار