ترخیص ۶ قلم کالای اساسی با ارز ترجیحی و بدون کد رهگیری

تهران ( پانا) - به گفته رییس کل گمرک ایران در راستای اجرای تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، در ۳۷ روز گذشته بیش از نیمی از کالاهای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شده است.

کد مطلب: ۱۱۳۷۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ترخیص ۶ قلم کالای اساسی با ارز ترجیحی و بدون کد رهگیری

به گزارش گمرک، «مهدی میراشرفی» افزود: در پی افزایش موجودی کالا در گمرکات و بنادر کشور از چهار ماه پیش، تصمیمات اتخاذ شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و همچنین مصوبه سفر معاون اول رییس جمهوری به استان هرمزگان، از یازدهم مهرماه ‌جاری تا ۱۸ آبان‌ماه، در مجموع دو میلیون و ۲۸۲ هزار تن از مجموع چهار میلیون تن کالاهایی اساسی ترخیص شده است که یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن آنها را نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهد.

وی گفت: ۱۲۲ هزار تن روغن، ۳۱۱ هزار تن دانه‌های روغنی، ۹۱ هزار تن برنج، چهار هزار تن گوشت، ۹ هزار تن لاستیک وسایل نقلیه سنگین و یک‌هزار و ۱۶۵ تن دارو نیز در این مدت ترخیص شده است.

رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تسریع و تسهیل ترخیص کالا از گمرکات و ابلاغ آخرین مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک، در ابتدای هفته جاری بخشنامه‌ای به گمرکات ابلاغ شد که ناظر بر دو بخش شامل کالاهای اساسی و کالاهای مرتبط با تولید است.

وی خاطرنشان‌کرد: کالاهای اساسی مشتمل بر ۶ قلم که ارز ترجیحی به آنها تعلق می‌گیرد، می‌توانند بدون ارائه کد رهگیری به صورت تعهدی از گمرک ترخیص شوند و افرادی که نمی‌خواهند به این شکل کالاهای خود را ترخیص کنند، می‌توانند تا ۹۰ درصد کالاهای خود را به صورت اعتباری از گمرک ترخیص کرده و در نوبت تامین ارز قرار گیرند.

میراشرفی ادامه‌داد: برای کالاهای مرتبط با تولید نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده تا افرادی که در انتظار تامین ارز نیمایی هستند ۹۰ درصد کالا را بدون ارائه کد رهگیری از گمرک ترخیص کنند، در غیر این صورت صاحبان کالاهای مرتبط با تولید که اولویت آنها را وزارت صنعت تعیین و به گمرک ابلاغ می‌کند، می‌توانند با ارز متقاضی و ارز واردات در برابر صادرات کالاها را ترخیص کنند.

رییس کل گمرک ایران ابراز امیدواری کرد با ابلاغ و اجرای این مصوبه طی روزها و هفته‌های آینده شاهد تسریع و تسهیل ترخیص کالاها در گمرک باشیم تا هم بازار به وضعیت پایدارتری برسد و هم ماندگاری کالا در گمرک به حداقل برسد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح‌کرد: این مصوبه ناظر بر همه کالاها نیست و فقط مربوط بر آن بخش از کالاهایی است که اولویت آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود و فقط مرتبط با تولید است.

به گفته وی، در صورتی که مدت ماندگاری این‌گونه کالاها در گمرک از مدت مقرر بگذرد و کالاهای غیرضروری وارد شده باشد به‌طور حتم متروکه شده و تشریفات متروکه در مورد آنها اعمال خواهد شد.

ماه‌های گذشته اعلام شده بود که نزدیک به هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر کشور دپو شده است که از این میزان، بیش سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی و برابر همین میزان کالای غیر اساسی است و ۸۰ درصد این اقلام مربوط به نهادهای تولیدی و پروژه های راهبردی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار