انتشار دقیق‌ترین و به‌روزترین تصویر از ویروس کووید-۱۹

تهران (پانا) - محققان با انتشار به روزترین تصویری که تا کنون از ویروس کرونا ساخته شده است، ظاهر خارجی و ساختار داخلی این ویروس را نشان دادند.

کد مطلب: ۱۱۳۷۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
انتشار دقیق‌ترین و به‌روزترین تصویر از ویروس کووید-۱۹

به گزارش دیلی میل، این تجسم از طریق یک مدل سه بعدی ایجاد شده است و آخرین داده ها را در مورد ساختار ویروس SARS-CoV-۲ که باعث بروز همه گیری کووید-۱۹ شده است، درکنار هم قرار می دهد.

کارشناسان دانشگاه «علم و صنعت ملک عبدالله» (KAUST) در عربستان سعودی این مدل را ایجاد کرده اند و امیدوارند بتواند به ابداع شیوه های درمانی برای کووید-۱۹ کمک کند.

این محققان در یک ویدیو، مدل خود را به نمایش می گذارند که شامل خوشه های پروتئینی در سطح آن و همچنین مواد ژنتیکی در داخل غشای ویروسی است.

آنها اظهار داشتند: این الگوی سه بعدی، ساختار فعلی پیشرفته SARS-CoV-۲ را در سطح اتمی نشان می دهد و جزییاتی از ویروس را نمایان می سازد که قبلاً مشاهده آن غیرممکن بود.

این محققان افزودند: رویکردی که برای ابداع این مدل استفاده کردیم می تواند تحقیقات بیولوژیکی را به سمت مسیرهای جدید و امیدوار کننده برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ هدایت کند؛ زیرا می تواند به دانشمندان کمک کند تا به سرعت اطلاعات تازه کشف شده را در مدل بگنجانند و بنابراین یک ساختار به روز از این ویروس ارایه دهد.

محققان برای ایجاد این مدل با استفاده از میکروسکوپ های الکترونی روبشی از سطح ویروس تصاویری با وضوح بالا گرفتند. این تصاویر ظاهر خاص سطح ویروس را نمایان می سازد و پروتیین ها و گیرنده های بیرون زده از سطح آن را نشان می دهد.

در این تصاویر پروتیین اسپایک ویروسی نیز وجود دارد که به گیرنده ACE۲ برخی سلول های انسانی می چسبد. پروتیین اسپایک این گیرنده را فریب می دهد تا راهی به سلول باز کند و به ویروس کرونا اجازه می دهد تا از سیستم دفاعی عبور کرده و فرد را آلوده کند.

پروتیین اسپایک هدف اصلی بسیاری از تحقیقات برای تولید واکسن و ابداع درمان برای کووید-۱۹ بوده است. برای مثال شرکت داروسازی فایزر که روز دوشنبه اعلام کرد واکسن کرونای این شرکت بیش از ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است، این منطقه خاص از ویروس را هدف قرار داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار