در نشست خبری؛

خطیب‌زاده: ظریف به بولیوی، کوبا و ونزوئلا می‌رود

چارچوب گفت‌وگو میان ایران و آمریکا «برجام» است، رئیس‌جمهوری منتخب باید برگردد و جبران خسارت کند/ برای امنیت مرزها با هیچ کسی مسامحه نمی‌کنیم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه خبر داد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی فردا برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بولیوی عازم این کشور خواهد شد و بعد از آن به کوبا و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۵۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد
خطیب‌زاده: ظریف به بولیوی، کوبا  و ونزوئلا می‌رود

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تبریک میلاد پیامبر اکرم، به فرارسیدن 13 آبان اشاره کرد و گفت: سه رخداد مهم در 13 هست، از تبعید امام، کشتار دانش‌آموزان و در نهایت، اشغال لانه جاسوسی که انقلاب دوم نامگذاری شده است. آمریکا همچنان بر سیاست‌های غلط خود پافشاری می‌کند و تا سلطه هست، مقاومت هم هست.

وی به گاهشمار سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: روز ۶ آبان سفر سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به منطقه برای پیگیری طرح صلح ایران انجام شد. سی‌ام مهر نیز گفت‌وگوی تلفنی ظریف برای تبریک رئیس‌جمهوری جدید بولیوی و ۲۹ مهر سخنرانی وزیر خارجه را در نشست شورای امنیت سازمن ملل متحد را داشتیم. محمدجواد ظریف از فردا عازم یک سفر به آمریکای لاتین برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید بولیوی خواهد شد و بعد از آن به کوبا و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

خطیب‌زاده در واکنش به اخبار جعلی تعطیلی بخش اقتصادی سفارت‌خانه‌های کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در سفارت‌خانه‌های خود بخش‌های مختلفی دارد که مهمترین آن‌ها اقتصادی است و هیچ بخش اقتصادی هیچ سفارت‌خانه‌ای تعطیل نشده است بلکه اصلاحاتی در نیروها صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر محمدجواد ظریف افزود: ما برای توسعه ارتباطات با بولیوی آمادگی داریم و داشتیم و سفر آقای ظرف نشان می‌دهد که دو طرف خواهانند روابط را به بهترین شکل در راستای منافع دو کشور پیش ببرند.

وی همچنین از مواضع کره‌جنوبی در عدم بازگرداندن ارزهای جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت: چارچوب اقدامات لازم را باید بانک مرکزی توضیح دهد اما ما همچنان از اقدامات کره جنوبی راضی نیستیم و باید سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند.

سعید خطیب‌زاده درباره سفر دوره‌ای سیدعباس عراقچی به ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و روسیه برای ارائه طرح ابتکاری ایران جهت صلح قره‌باغ و نیز هشدارهای روز گذشته وزیر خارجه کشورمان به تروریست‌ها در مرزها، گفت: مناقشه قره‌باغ سه دهه است که هنوز حل نشده است. طرح ایران براساس منافع دو کشور است براساس واقعیت‌های موجود است، جمهوری اسلامی ایران زمینه را آماده کرده است و امیدواریم در روزها و هفته‌های آینده بتوانیم در راستای صلح، اقدامات لازم انجام شود. در سفر آقای عراقچی نگرانی جدی ایران اعلام شده و هشدارهای لازم در زمینه حضور تروریست‌ها در مرزها داده شده است و در این زمینه با هیچ کسی مسامحه نخواهیم کرد.

وی به عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف در شرایط اقتصادی کشور و فشار مضاعف به کشور به علت عدم تصویب آن، گفت: در حوزه اف‌ای‌تی‌اف موضع دستگاه دیپلماسی و دولت روشن است و بارها مواضع خود را اعلام کرده‌ایم و در این زمینه باید دستگاه‌های حاکمیتی تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آمریکا هم گفت: برای ما فرق نخواهد کرد، ما نگاه خواهیم کرد که رئیس جمهور بعدی آمریکا چه سیاستی در پیش خواهد گرفت. چارچوب گفت‌وگو مشخص است، چارچوب برجام است که هر کس برگردد و جبران خسارت کنند می‌تواند به همراه دیگر کشورها، با هم پیش برویم.

رئیس مرکز رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات محمدرضا باهنر مبنی بر اینکه روحانی و ظریف نقشی درباره ارتباط‌گیری با کشورها ندارند و همجنین اظهارات وی درباره تلاش مجلس برای نظارت بر روابط خارجی گفت: وزارت خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی است و به تعبیر مقام معظم رهبری، نیمی از دولت است. جمهوری اسلامی ایران سازوکارهای خود را دارد و براساس آنها، هماهنگی میان قوا و بخش‌های مختلف نظام وجود دارد. من این اظهاراتی که گفتید ندیدم ولی وظایف وزارتخانه‌ها براساس قانون مشخص است.

وی درباره آخرین پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی نیز افزود: درباره پرونده شهادت سردار سلیمانی بیانیه‌ مبسوطی صادر کردیم. وزارت خارجه بخشی از پیگیری است. پرونده قضایی باید در قوه قضاییه شکل بگیرد. به دوستان پیشنهاداتی دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بدهی انگلیس به ایران و علت خودداری این کشور از پرداخت این بدهی گفت: بدهی انگلیس به ایران قطعی است و آن چیزی که در این زمینه به تأخیر افتاده یک موضوع کوچک است ولی مابقی این مسئله روشن است، اصل این بدهی و سود آن روشن است و دولت انگلیس هیچ بهانه‌ای ندارد که این بدهی را پرداخت نکند، لندن در پرداخت این بدهی تاخیر ناموجه دارد به خاطر برخی از ادعاهایی که مطرح می‌کند. ما در حال پیگیری هستیم که این بدهی هرچه زودتر به ایران پرداخت شود و همان‌طور که اشاره کردم اصل این بدهی و سود آن روشن است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ایران به همراه کشورهای روسیه و چین به‌صورت سایبری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت می‌کند، گفت: ما علاقه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نداریم و به نفع کسی نیز نمی‌دانیم که دخالتی انجام شود و این مردم آمریکا هستند که باید انتخاب کنند گرچه معتقدیم انتخابات‌ آمریکا بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یک نمایش است. ما تمام اتهاماتی که در این زمینه مطرح می‌شود را رد می‌کنیم و آن را کاملا بی‌اساس می‌دانیم. تاریخ نشان داده است چه کشوری با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها اقدام به کودتا کرده است، روسای کشورها را عوض کرده است و نیروهای CIA به دیگر کشورها اعزام کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار