انتخاب تورهای غیرمجاز؛ انتخاب سفری پر خطر و هولناک

رشت ( پانا) - شبکه های مجازی رگه های زندگی نوین را درنوردیده و در کنار دلچسبی هایش گاه خطر می آفریند؛ به طوریکه سفر به مهلکه و آسیب، ثمره انتخاب تورهای غیرمجاز از طریق فضای مجازی است و گردشگری را این روزها در کنار بحبوحه کرونا هولناک ساخته است.

کد مطلب: ۱۱۳۵۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب تورهای غیرمجاز؛ انتخاب  سفری پر خطر و هولناک

به گزارش ایرنا، هر چقدر جهان رو به سمت تخصصی شدن و نگاه حرفه ای در گردشگری می گذارد و شاخه های متعدد این صنعت چون طبیعت گردی، سلامت، فرهنگی، ماجراجویانه و غیره مخاطبان خاص می یابد، متاسفانه از برآیند کلام کارشناسان گردشگری چنین برمی آید که با افزایش میل به سفر و از دیگر سو فشار اقتصادی، تورهای غیر مجاز نیز بیشتر جان گرفته و انتخاب گردشگری هولناک را افزایش داده است.
هنوز مدت زیادی از مفقود شدن یک گردشگر در همراهی با توری غیرمجاز در استان همجوار و در نتیجه خبر کشته شدنش پس از جست و جوهای پیاپی نمی گذشت که بغض یک دوست از همراهی با توری غیر مجاز به سوباتان گیلان نگرانمان کرده بود و تکرار مدامش که دیگر هیچوقت دست به چنین ریسکی نخواهد زد در مغزم جریان داشت که از سوی نیروی انتظامی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری استان شاکی بود و خواستار پیگیری این رسانه در خصوص دلیل جلوگیری از سفرهای دسته جمعی شد.
با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری پلیس امنیت استان در مدخل ورودی شهرستانهای شفت، فومن، ماسال و در محل های تجمع شهر رشت و خروجی این شهر به سمت رودبار و فومن و محل تجمع گروه های کوهنوردی انجام شد و از حرکت تعداد هشت گروه در ۳۰ دستگاه مینی بوس حامل ۳۷۰ زن و ۱۹۰ نفر مرد جلوگیری و از ادامه مسیر آنان ممانعت شد.
همچنین ۹ دستگاه مینی بوس حامل ۱۵۰ نفر در پلیس راه سراوان و در شهرستان شفت تعداد ۵ دستگاه به تعداد ۱۰۳ نفر و فومن ۲ دستگاه حامل ۵۱ نفر و در شهرستان ماسال تعداد ۴ دستگاه حامل ۸۶ و مابقی در شهر رشت متوقف و از ادامه مسیر آنان جلوگیری شده بود.

انتخاب تورهای غیر مجاز بدلیل نا آگاهی است

مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی گیلان، انتخاب تورهای غیر مجاز از سوی مردم را تنها به دلیل ناآگاهی عنوان کرد و گفت: اطمینان دارم اگر اطلاع رسانی در این زمینه به خوبی انجام پذیرد و مردم نسبت به عواقب انتخاب سفر با این تورها آگاه شوند به هیچ عنوان حاضر به همراهی با این گروه های خطرآفرین نخواهند شد.

اگر چه گردشگری با تورهای غیرمجاز ارزان تر و آزادتر از سفر با تورهای استاندارد و مجاز از سوی دفاتر خدمات مسافرتی است، اما عواقب انتخاب تورهای غیر مجاز به قدری سنگین است که اگر مردم از آن به درستی آگاه شوند به قطع از سفر با این گروه ها صرف نظر می کنند.

وی با بیان اینکه در اتفاقی تعجب آور متوجه شده است، پرستار فرزندش اقدام به برپایی تور زیارتی با ظرفیت انبوه می کند، اظهار کرد: این فرد با داشتن سواد ناچیز و بدون آگاهی از استانداردهای تورگردانی برای یکصد نفر تور زیارتی به پا می کرد و با استقبال زیادی هم روبه رو شده بود.

وی افزود: وقتی پیگیر شدم دقیقا به همان مقوله سوءاستفاده از شرایط بد اقتصادی و ناآگاهی مردم از عواقب این گونه تورها رسیدم.
وی تاکید کرد: آگاه ساختن مردم نسبت به عواقب انتخاب تورهای غیر مجاز نیاز به فرهنگ سازی از سوی رسانه ها و هشدارهای شهری دارد که باید این موضوع از سوی متولیان جدی گرفته شود.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گیلان بیان کرد: برپایی گروه های غیرمجاز از ابتدای دهه ۹۰ توسط افراد سودجو آرام آرام پا گرفت، اما از ابتدای امسال با سوءاستفاده از فضای کرونا، برپایی این تورها افزایش یافت و گردشگران را با خطرات جدی روبه رو کرد و از همین رو برخورد با این گروه ها شدت یافت.

تورهای غیرمجاز پنجه ساییدن با مرگ

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در پاسخ به پی جویی مبنی بر علت برخورد با سفرهای دسته جمعی گفت: تامین سلامت و امنیت گردشگران اولویت این اداره کل است؛ متاسفانه اتفاقات ناخوش اخیر که منجر به تهدید جانی و امنیتی گردشگران شده بود و از سویی منجر به لطمه زدن به اعتبار استان می شود برخورد با تورهای غیر مجاز را شدت بخشیده است.
حمید رضا آذرپور بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون با بیش از ۵۰ گروه غیر مجاز که اقدام به سفرهای گروهی فاقد مجوز کرده بودند برخورد شده و پرونده برگزار کنندگان آن ها تحویل مراجع قضایی شده است.
وی اظهار کرد: برپایی تورهای غیر مجاز علاوه بر خطر آفرین بودن برای گردشگران گاه موجب لطمه ملی و بین المللی به وجهه گردشگری استان می شود؛ همچنانکه این اتفاق در تاسوعای سال گذشته در ماسوله چنان فشار عصبی را به متولیان گردشگری استان وارد کرد که هنوز صدماتش رفع نشده است.
وی ادامه داد: تور و راهنما تعریف دارد، قرار نیست هرکس گروهی را جمع کند نام تور بر آن بگذارد؛ به اینها می گوییم حرکت های دسته جمعی غیر مجاز که تحت عنوان تور هدایت می شود. اگر اتفاقی بیافتد نه بیمه پشتیبانی می کند نه به لحاظ امنیت تامین هستند؛ تورهای گردشگری دارای مجوز در مسیرهای قابل دسترسی و امن تعریف می شوند؛ مسیرهایی که در زمان بروز حادثه قابل دسترسی برای نیروهای انتظامی، امداد و درمان باشد.
آذرپور گفت: در روزهای اخیر برپاکنندگان تورهای غیرمجاز مسیرهایی را تعریف کرده بودند که حتی پلیس و نیروهای امداد با ماشین های شاسی دار هم نتوانستند به آنجا بروند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تاکید کرد: با حرکت های گروهی غیرمجاز گردشگری در استان به سبب اهمیت سلامت جان و امنیت گردشگران به شدت برخورد می شود؛ در همین راستا طی روزهای اخیر با هشت گروه که اقدام به برپایی حرکت های گروهی غیرمجاز (تحت عنوان تور بدون داشتن هیچ گونه مجوزی) کرده بودند، برخورد شد.

با حرکت های گروهی غیرمجاز گردشگری در استان به سبب اهمیت سلامت جان و امنیت گردشگران به شدت برخورد می شود؛ در همین راستا طی روزهای اخیر با هشت گروه که اقدام به برپایی حرکت های گروهی غیرمجاز (تحت عنوان تور بدون داشتن هیچ گونه مجوزی) کرده بودند، برخورد شد.
آذرپور بیان کرد: متاسفانه در تمامی گروه های توقیف شده شئونات اسلامی و پروتکل های بهداشتی مربوط به بیماری کرونا رعایت نشده بود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: یکی از آسیب‌های گردشگری در استان گیلان فعالیت‌ تورهای غیرمجاز است که در ماه های اخیر موجب خسارات جانی و مالی بسیاری شده است.
آذرپور اظهار کرد: همزمان با گشایش هتل ها و بازگشایی گردشگری در استان، اطلاعیه‌های این اداره‌ کل در خصوص گروه‌های غیرمجاز گردشگری شدت گرفته، اما متاسفانه هنوز شاهد بروز اخبار ناگوار در این خصوص هستیم و بار دیگر از گردشگران می خواهیم فریب تبلیغات تورهای غیر مجاز را نخورند.
سفر از زمانی آغاز می شود که اندیشه اش در ذهن نمایان شود و آنان که از ذوق سفر سرشارند، نیک می دانند که گیلان، سفرنامه ای است بی منتها؛ استانی که به گردشگری بلندای نام یافته و رو به سوی شکوهمندترین دریاچه جهان دارد؛ شالی و عطر چای آوازه‌اش شده و بنا به شدت باران‌هایش گیلان نام گرفته است.
دنیای مجازی، فضای انتخاب را گسترده و البته فرآیند نظارت را اندکی سخت تر کرده است، اما لازم است گردشگران آگاه باشند که انتخاب تورهای غیرمجاز، انتخاب سفری پر خطر و هولناک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار