آخرین وضع دریاچه ارومیه در آبان ماه؛ روند کاهشی تراز دریاچه متوقف شده است؟

تهران (پانا) - تراز دریاچه ارومیه هم‌اکنون یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۷ سانتی‌متر است و بنا به گفته مدیر دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه روند کاهشی تراز دریاچه متوقف شده است.

کد مطلب: ۱۱۳۵۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضع دریاچه ارومیه در آبان ماه؛ روند کاهشی تراز دریاچه متوقف شده است؟

داده‌های هیدرومتری، هواشناسی و وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه منتهی به هفته اول آبان ماه امسال نشان می‌دهد که تراز دریاچه ارومیه در ۲ آبان ۱۳۹۹ برابر با ۱۸ متر از سطح آبهای آزاد دریاها معادل ۲۷۳۲ کیلومتر مربع سطح و ۳٫۱۰ میلیارد متر مکعب حجم آب موجود است که در مقایسه با سال گذشته ۶ سانتی‌متر، معادل ۵۳ کیلومتر مربع در سطح و ۰٫۱۵ میلیارد متر مکعب در حجم کاهش یافته است. همچنین در مقایسه با سال شروع طرح نجات دریاچه ارومیه (۰۲/۰۸/۱۳۹۳) ۷۴ سانتی‌متر، معادل ۱۱۹۷ کیلومتر مربع در سطح و ۱٫۷۵ میلیارد متر مکعب در حجم افزایش یافته است.

میزان بارش تجمعی در سال آبی 00-1399 در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برابر با 11.7 میلی‌متر بوده است که در مقایسه با سال گذشته 36 درصد کاهش و میانگین بلندمدت حوضه نیز 41 درصد کاهش یافته که از منظر شاخص خشکسالی شرایط نرمال بارش است.

فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: «با توجه به اینکه فصل گرما که عموما فصل تبخیر دریاچه است به اتمام رسیده و روند کاهش تراز دریاچه نیز کُند شده و وضعیت دریاچه ارومیه اکنون به تثبیت رسیده است. اکنون تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و 271متر و 18 سانتی متر رسیده است.»

مدیر دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه با آغاز فصل بارش‌ تراز دریاچه افزایش می‌یابد، گفت: «هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ است اما دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر نیز شرایط مطلوب دارد.»

وضعیت بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه و کل کشور در مقایسه با سال گذشته و میانگین بلندمدت

به گفته وی، وسعت دریاچه ارومیه هم‌اکنون به ۲ هزار و ۷۳۲ کیلومترمربع رسیده است و حجم آب دریاچه ارومیه نیز به رقم سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است که وضعیت دریاچه نسبت به سال‌های اخیر مساعد است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است، به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار