قیمت طلا در آستانه انتخابات آمریکا افزایش می‌یابد یا کاهش؟

تهران ( پانا) - شیب نزولی طلای جهانی تندتر شده است اما نظرسنجی‌ مراکز معتبری مانند کیتکو نشان می‌دهد انتظارهایی برای افزایش قیمت طلا وجود دارد و بسیاری منتظر نتیجه انتخابات آمریکا هستند و معتقدند به دلیل ادامه تبعات سنگین بیماری کرونا بر اقتصاد جهان قیمت این فلز ارزشمند کاهش چشمگیری نخواهد داشت.

کد مطلب: ۱۱۳۴۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
قیمت طلا در آستانه انتخابات آمریکا افزایش می‌یابد یا کاهش؟

حسین ارجمند، بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان در گفت‌وگو با پانا درتحلیل وضعیت بازارداخلی و جهانی طلا اظهار کرد:‌ « در بازار جهانی نتایج متعدد نظرسنجی‌ها و رای‌گیری در ایالات مختلف آمریکا این فلز ارزشمند را تحت تاثیر قرار داده است و در معاملات دیروز جمعه هر اونس طلا تا 15 تا 20 دلار کاهش را تجربه کرد. بورس این کشورها نیز تاثیرات متفاوتی را از نتایج اولیه آرای برگزاری انتخابات به خود دیده است و طبیعی است که کاهش یا افزایش نرخ اونس در بازار جهانی بر قیمت طلا در بازار داخلی هم تاثیرگذار است.»

چرا قیمت طلا در بازار داخلی کاهش یافت

وی افزود:‌ « همچنین کاهش نرخ دلار در کنار روند نزولی نرخ اونس و مسدودشدن اتاق‌های معاملاتی طلا در فضای مجازی موجب کاهش نرخ طلا و سکه در بازار شده است.»

ارجمند با اشاره به نقش مخرب اتاق‌های معاملاتی طلا در ایجاد فضای کاذب در قیمت طلا و سکه در کشور عنوان کرد: « بیشتر معاملات در اتاق‌های معاملاتی مجازی به صورت کاغذی است و برای خریداران این حسن را داشت که برای خریدی مشخص بخشی از هزینه خرید را پرداخت و با افزایش قیمت طلا از اتاق‌ها می‌خواستند که طلای آنها را با قیمت جدید و افزایش یافته به فروش برسانند که البته در مواقع بسیاری برای آنها سودآور بود اما موجب افزایش قیمت کاذب در بازار طلا و سکه داخلی شده بود.»

وی اضافه کرد:‌ « وقتی پس انداز یا ذخیره معامله‌گر پایان می‌یافت او از چرخه معاملات خارج می‌شد که ضربه زیادی به افرادی وارد می‌کرد که سرمایه‌گذار خانگی یا با سرمایه کم بودند.همچنین افرادی که با اطلاعات اندک وارد فضای معاملات آنلاین طلا می‌شدند سرمایه خود را از دست می‌دادند. معاملات کاغذی طلا حتی موجب باخت بسیاری از طلافروشان شده است و بالا و پایین بردن‌های نرخ در اتاق‌های آنلاین معاملات تاثیر نامناسبی برقیمت طلا داشته است.»

ارجمند با تاکید بر اینکه جو آرام اکنون آرام شده است، اظهار کرد:‌« متاسفانه اتحادیه‌های طلا و جواهر ابزار اجرایی و قدرت لازم را برای جلوگیری از تخلفات این بازار ندارند و حتی نمی‌توانند از معاملات طلای آبشده جلوگیری کنند. فقط در شرایطی که دولت ورود پیدا می‌کند می‌تواند از فعالیت‌های مخرب که موجب زیان سرمایه‌گذاران بازار می‌شود، جلوگیری کرد.»

مردم باز هم طلای آب شده می‌خرند

وی با اشاره به تداوم خرید طلای آب شده توسط مردم خاطرنشان کرد:‌ « با وجود تمامی هشدارهایی که به طور متعدد از طرف اتحادیه‌ها اعلام می‌شود هنوز هم طلای آبشده خریداری می‌شود که در موارد زیادی عیار آن پایین بوده است اما باز هم برخی طمع می‌کنند و خرید می‌کنند.»

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان عنوان کرد:‌ « تجربه نشان داده است که طلا یک کالای سرمایه‌ای است و اگر مصنوعات طلا خرید و فروش شود تاثیر مثبتی بر رونق اقتصاد این بخش خواهد داشت. طلا در درازمدت یک پس‌انداز مثبت است.»

وی تاکید کرد: « بهتر است خریداران برای سرمایه‌گذاری به بازار طلا ورود کنند اما با هدف دلالی،‌کاسبی و خرید و فروش وارد این بازار نشوند تا هم ارزش پولشان حفظ شود و اینکه بخواهند روزانه به دنبال افت و خیز ارزش طلا باشند نفعی به حال آنها نخواهد داشت و تنها به استرس روزانه آنها خواهد افزود.»

ارجمند با اشاره به تشکیل پرونده‌های شکایت برای خرید طلای آبشده خاطرنشان کرد:‌ « این شکایات چندان قابل پیگیری نیست و نمی‌تواند مالباختگان را به حقشان برساند.»

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان با تاکید براینکه نتایج انتخابات آمریکا بر بازار طلا موقت است و طولانی‌مدت نخواهد بود، خاطرنشان کرد:‌ « اگرچه نمی‌توان به طور دقیق گفت که نتایج انتخابات آمریکا چه تاثیری در بازار طلا وجواهرات دارد اما آنچه قابل پیش‌بینی است نتیجه هرچه باشد ماندگار و ثابت نخواهد بود به این دلیل که بازارهای اقتصادی سیال هستند و برای طولانی‌مدت ثابت نخواهند ماند.»

نظرسنجی و پیش‌بینی‌ها در بازار جهانی چه می‌گویند؟

در میان تحلیلگران وال استریت، بسیاری منتظر پایان انتخابات آمریکا و معطوف شدن به عوامل بنیادین بلندمدت و ضرورت اقدام محرک مالی بیشتر به دلیل ادامه تبعات سنگین شیوع کووید ۱۹ بر اقتصاد جهانی هستند.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در شرکت ساکسو بانک اظهار کرد: تصور می کنم ۴۸ ساعت بعد از انتخابات قیمت طلا بالاتر خواهد رفت زیرا پاندمی دوباره مورد توجه بازار قرار می گیرد. هر کسی انتخاب شود، ویروس همچنان به اقتصاد آسیب می زند و وخامت اوضاع به معنای آن است که دولت ها باید اقدام کنند. در مقطع فعلی، انتخابات آمریکا یک فاکتور تعیین کننده که عوامل بنیادین تاثیرگذار را بتواند تغییر دهد، نیست.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر معادل ۶۷ درصد افزایش قیمت، دو نفر معادل ۱۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر معادل ۲۲ درصد نظر خنثی داشتند.

شیب نزولی طلای جهانی تندتر شد

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ارزش دلار، نزدیک به پایین ترین قیمت یک ماه گذشته که روز پنج شنبه به آن سقوط کرده بود، ایستاد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۸۶۷ دلار و ۳۰ سنت ایستاد و در مسیر ثبت بزرگترین کاهش هفتگی در بیش از یک ماه گذشته قرار گرفت.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۶۶ دلار و ۲۰ سنت رسید.

بهای معاملات طلا از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون بیش از یک درصد سقوط کرده است.

شاخص دلار در معاملات روز جمعه ثابت بود و نزدیک به بالاترین حد یک ماه اخیر که روز پنج شنبه به آن صعود کرده بود، قرار گرفت و در مسیر ثبت بهترین رشد هفتگی از اواخر ماه سپتامبر تاکنون گام برداشت.

طلا پس از این که در ماه اوت به رکورد ۲۰۷۵ دلار صعود کرد، از پیشروی بیشتر بازماند زیرا از نظر بسیاری از افراد در بازار، صعود قیمت این فلز ارزشمند بیش از حد و بسیار سریع اتفاق افتاده بود.

با این حال موجودی طلای صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که تحت پشتوانه طلا قرار دارند، در رکورد بالایی باقی مانده و از قیمت طلا حمایت کرده است. بانک استاندارد چارترد اعلام کرد فضای کلان برای صعود طلا مثبت مانده است و اگر بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود و دموکراتها کنترل سنا را بدست بگیرند، احتمال صعود بیشتر قیمت طلا وجود دارد.

مقایسه قیمت سکه و طلا با نرخ‌های مدت مشابه در سال گذشته

بررسی روند قیمت و نوسانات سکه در بازار داخلی ، گویای این است که قیمت آن در روزهای مشابه سال گذشته یعنی در مورخ اوایل آبان 98 برابر با 39,090,000 ریال معامله شده بود که این به معنای افزایش 96,400,000 ریالی سکه در یک ساله گذشته می باشد. این در حالی است که بازار سکه در بازه 6 ماهه، نوسانی برابر با 109.28 درصد یا 70,750,000 ریال را پشت سر گذاشته و این رقم برای دوره زمانی سه ماهه 21,880,000 ریال و برای دوره یک ماهه برابر با 4,700,000 ریال می باشد.

گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار