انبارهای غیر استانداردی که در مرکز شهر قزوین با یک کبریت شعله می‌کشند

بحران زیر گوش «سعدالسلطنه»

تهران (پانا) -  بازار سنتی قزوین در کنار سرای سعدالسلطنه یکی از مکان‌های ارزشمند فرهنگی و گردشگری شهر قزوین محسوب می‌شود، اما این بازار که به عنوان نبض اقتصادی شهر و مرکز فعالیت کسبه و تجار نیز فعالیت می‌کند، به دلایل زیادی در کانون بحران قرار دارد و سال‌هاست کارشناسان درباره خطر پیش روی آن هشدارهای لازم را می‌دهند.

کد مطلب: ۱۱۳۴۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
بحران زیر گوش «سعدالسلطنه»

به‌گزارش ایران، بافت قدیمی، فرسوده و متمرکز باعث شده این منطقه با نقص ایمنی روبه‌رو و در برابر حوادث غیرمترقبه آسیب پذیر باشد.
قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در این‌باره گفت: «مرکز شهر قزوین یکی از پرتردد‌ترین مکان‌های شهر محسوب می‌شود و بازار قزوین و انبارهای اطراف آن به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مجموعه مدیریت شهری تبدیل شده است. بافت فرسوده، دسترسی دشوار و مواد اشتعالزا 3 عامل مهم در به وجود آمدن نگرانی در این ارتباط است. انبارهای غیر استاندارد نزدیک به بازار قزوین نیز یکی از مهم‌ترین کانون‌های خطر شهر قزوین است که نیازمند بررسی و رسیدگی فوری است. اکثر این انبارها در ساختمان‌های فرسوده متصل به بازار شهر قرار دارند که حتی در برخی از موارد مواد اشتعالزای فراوانی در آن انبار شده که همین موضوع می‌تواند خطر بزرگی برای شهر قزوین محسوب شود.»

وی در ادامه افزود: «گازرسانی غیر استاندارد، سیم‌کشی‌های فرسوده و چاه‌های قدیمی موارد دیگری هستند که خطر وقوع حادثه را افزایش می‌دهند و نمی‌توان از کنار آنها بی‌تفاوت گذشت. یکی دیگر از نگرانی‌ها معابر باریک و تو در توی بازار است که اجازه ورود ماشین‌ها و تجهیزات امداد رسانی را با مشکل روبه رو می‌کند. باید قبول کنیم ایمن‌سازی بازار هنوز به یک خواست عمومی، بویژه بین کسبه و بازاریان تبدیل نشده و اهمال در تشکیل نهاد مدیریتی در درون بازار موجب چندصدایی و چنددستگی در پیگیری مشکلات توسعه این سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است. بنابراین از نهادهای مسئول انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر برای رفع مشکلات ایمنی در بازار اقدام کنند تا شاهد رخداد تلخی نباشیم.»

لزوم انتقال انبارها به بیرون شهر
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین خرید، فروش و انبار کردن مواد قابل اشتعال در خیلی از مغازه‌های بازار سنتی را خطرناک عنوان کرد و گفت: در صورت وقوع آتش سوزی در یکی از این مکان‌ها در محیط بازار قطعاً با تلفات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد. بنابراین لازم است انبار‌هایی که در محدوده بازار هستند و به نوعی برای بازار و ساکنان آن خطر دارند، تخلیه کنیم و به بیرون از شهر منتقل کنیم. باید برای حل مشکلات بازار سنتی قزوین از خود کسبه نظرخواهی کنیم و از آنها بخواهیم در امر ایمن‌سازی مشارکت کنند. البته مقرر کرده‌ایم که کسبه حتماً دوره آموزش آتش‌نشانی ببینند و پس از کسب گواهینامه این دوره مجاز به تمدید پروانه کسب هستند.

محمد بابایی، یکی از مغازه‌داران باسابقه بازار قزوین با بیان اینکه دسترسی مؤثری برای مأموران امدادی و آتش‌نشانی وجود ندارد، گفت: «به دلیل اینکه در گذشته و در زمان ساخت بازار قزوین نظارتی نبوده و هر کس هر طور دلش خواسته مغازه ساخته است همین موضوع باعث شده که بافت بازار ناهمگون شود به طوری که معبر و دهانه ورودی بازار پهن است اما هر چه به انتهای بازار نزدیک‌تر می‌شوید راه و معبر باریک‌تر می‌شود به طوری که در برخی جاها با عرض معابری کمتر از دو متر مواجهیم. در کنار آن وجود دستفروش‌ها و بساط گسترده برخی مغازه داران در معابر نیز باعث می‌شود تردد و رفت و آمد بویژه در مواقع اضطراری بسیار دشوار شود.»

لزوم احداث ایستگاه آتش نشانی
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با بیان اینکه ایمن‌سازی بازار در گرو همکاری کسبه و البته هماهنگی دستگاه‌های ذیربط است، از احداث ایستگاه آتش‌نشانی در نزدیکی بازار خبر داد و گفت: «زمینی برای این کار در نظر گرفته شده تا پس از تملک، ایستگاهی در آنجا بسازیم. البته در حال حاضر در کاروانسرای شرق که مجاور بازار است، ایستگاه آتش‌نشانی موقت داریم که دو خودروی آتش‌نشانی و 6 نفر نیروی فعال در آنجا فعالیت می‌کنند. البته صرف وجود نیرو، تجهیزات و ماشین‌آلات نمی‌تواند در اطفای آتش‌سوزی‌‌های احتمالی بازار سنتی قزوین راهگشا باشد. متأسفانه فضای بازار برای تردد، دسترسی و گذر نیروهای سازمان آتش‌نشانی مهیا نیست؛ به طوری که در بعضی از گذرها مجبوریم تنها از کپسول استفاده کنیم. بنابراین و با توجه به پیچیدگی‌ مشکلات بازار، باید دستگاه‌های مرتبط دست به دست هم بدهند و این مشکلات را مرتفع کنند.» مجتبی منتظری، دلیل برخی آتش‌سوزی‌ها در فضاهای تاریخی و قدیمی را سیم‌کشی‌های فرسوده‌ و تأسیسات الکتریکی کهنه دانست و اضافه کرد: «همه‌ دستگاه‌های خدمات‌رسان ضمن تعامل با همدیگر باید تأسیسات مختلف بازار سنتی را ساماندهی کنند و در این زمینه بهترین الگوی ما سرای سعدالسلطنه است. ضمن اینکه لزوم تخصیص و جذب بودجه‌ای ویژه برای ایمن‌سازی بازار سنتی ضروری است و در این رابطه باید سازمان‌هایی مانند شهرداری، میراث فرهنگی، ادارات آب، برق و گاز به طور دقیق ابعاد مختلف ایمن‌سازی بازار سنتی شهر را بررسی کنند و ضمن هماهنگی و همفکری با همدیگر، روند ایمن‌سازی بازار سنتی را شروع کرده و پیش ببرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار