استاندار آذربایجان شرقی:

بازسازی مناطق زلزله زده میانه و سراب الگویی جامع و روشی نو برای بازسازی و نوسازی است

میانه (پانا) - استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت بعد فیزیکی در بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده، بعد فرهنگی، معنوی و همدلی و همراهی بین اعضای ستاد و مسوولین شهرستانهای میانه و سراب را مهم خواند و تاکید کرد بازسازی مناطق زلزله زده میانه و سراب می تواند به عنوان الگویی جامع و روشی نو برای بازسازی و نوسازی مورد استفاده قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۳۴۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد
بازسازی مناطق زلزله زده میانه و سراب الگویی جامع و روشی نو برای بازسازی و نوسازی است

پورمحمدی در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در شهرستان میانه به اسکان اضطراری و موقت در کمتر از یکماه در این شهرستانها بعد از وقوع زلرله اشاره کرده و افزود: می توانیم با افتخار بگوییم که 100 درصد واحدهای نیازمند مرمت و بازسازی در دو شهرستان تکمیل شده و 90 درصد بازسازی منازل مسکونی نیز به اتمام رسیده که می توان گفت: افزایش قیمت مصالح و ناکافی بودن تسهیلات از عوامل عدم تکمیل بازسازی ها و رساندن آن به 100 درصد شده است.

وی متوسط بازسازی اماکن دامی در دو شهرستان میانه و سراب را 52 درصد خواند و تصریح کرد: این امر به جهاد کشاورزی تکلیف نشده بود اما با تکلیف به این سازمان به زودی شاهد تکمیل واحدهای دامی نیز خواهیم بود.

پورمحمدی 2 الی سه ماه باقی مانده از فصل کاری را بهترین فرصت برای بررسی و رفع نواقص موجود خواند و افزود: در خصوص رفع مشکلات از قبیل افزایش قیمت مصالح تنها راه چاره در افزایش تسهیلات است.

استاندار آذربایجان شرقی از بارگیری 100 تن سیمان برای حمل به استان خبر داده و از بنیاد مسکن خواست تا پیگیر تامین مصالح لازم از سوی بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و سایر بنیادهای مربوطه باشد.

وی در پایان خواستار تهیه لیست افراد مستاصل و درمانده شهرستان میانه به استان جهت هماهنگی با بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی برای رفع مشکلات آنها شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه، با اشاره به تخریب 2000 واحد مسکونی نیازمند بازسازی و بهسازی در بخش های ترکمانچای و کندوان افزود: از این میزان یک هزار و 950 واحد از پیشرفت فیزیکی به طور میانگین بالای 90 درصد برخوردار هستند.

محمدرضا مشایخی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در شهرستان میانه با حضور استاندار آذربایجان شرقی و هیئت همراه اضافه کرد: یک هزار واحد دامی در این دو بخش تخریب شده که بالای 50 درصد این واحدهای دامی تکمیل شده و در صورت تامین منابع لازم شاهد تکمیل مابقی واحدهای دامی و مسکونی در شهرستان خواهیم بود.

وی وضعیت اقلیمی و محدودیت آن، شیوع کرونا و فصل برداشت گندم و سیب در شهرستات را عامل معطلی بازسازی ها عنوان و تصریح کرد: پس از وقوع زلزله در حدود 5 الی 6 ماه تمامی اقدامات به انجام رسیده است.

وی با اشاره به درگیر شدن 76 روستا از زلزله اخیر که 18 روستا با شدت بیشتر درگیر شده اند، خواستار رفع مسائل موجود در رابطه با مسائل زلزله 98 در شهرستان شد.

مشایخی در خصوص افزایش قیمت مصالح خواستار افزایش سقف تسهیلات اعطایی و یا تخصیص اعتبارات تعمیر به ساخت و سازها شد و بر لزوم رعایت توزیع ویژه ی اعتبارات اختصاص یافته تاکید کرد.

وی عدم کفاف پیمانکاران موجود برای بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده، تامین اعتبارات خاص برای جبران خسارت به تاسیسات زیربنایی، جابجایی روستای خناوند در بخش کندوان با بلاتکلیفی 35 خانوار، دستور برای تخصیص مبالغی از محل اعتبارات حوادث استان برای 16 خانوار مستاصل مانده که تحت پوشش نهاد حمایتی نیستند را از دیگر خواسته های شهرستان خواند و بیان کرد: در خصوص این خانوارها از محل خیرین و دستگاههای حمایتی نیز کمک خواهیم گرفت تا اقدامات لازم برای اسکان آنها در محل های دائمی را شاهد باشیم.

فرماندار ویژه میانه احداث آشیانه بالگرد در اسرع وقت را از دیگر ضروریات برشمرد و تصریح کرد: اورژانس هوایی شهرستان به عنوان مرکز ترومای جنوب استان به شهرستانهای هم جوار سرویس می دهد که با سلب این نعمت این شهرستانها نیز از خدمات این اورژانس محروم خواهند شد.

فرماندار ویژه میانه در پایان از آماده شدن کامل مکان برای راه اندازی سی تی اسکن دوم در شهرستان خبر داد و خواستار دستور تامین نیاز مالی هیئت امنایی برای اقدام به موقع سرمایه گذار مربوطه که توجیه مالی این مرکز را متقبل شده اند، شد تا با راه اندازی سی تی اسکن دوم زمینه رضایت هر چه بیشتر مردم شهرستان فراهم شود، زیرا سی تی اسکن فعلی با ارائه خدمات به شهرستانهای هم جوار جوابگو نیست.

امام جمعه میانه نیز با حضور در این جلسه با قدردانی از همراهی و کمک بانکها بویژه بانک ملی در تسریع برای پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان گفت: به برکت نظام، خون مطهر شهدا و مدیران لایق و توانمند شهرستان شاهد موفقیت در بازسازی و تعمیر مساکن خسارت دیده هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبدلله محمدی با توجه به کمبود سیمان خواستار تامین سیمان لازم شد.

وی برای هر گونه پیگیری از مرکز کشور و استان و برای حمایت و همراهی در جهت تسریع به روند بازسازی اماکن مسکونی و دامی اعلام آمادگی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار