افزایش آگاهی مردم بهترین راهکار پیشگیری از مسمومیت است

کاشان (پانا) - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان عنوان کرد مسمومیت ها چه عمدی و چه غیرعمدی قابل پیشگیری است که آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم بهترین راهکار پیشگیری از بروز مسمومیت به شمار می رود.

کد مطلب: ۱۱۳۴۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش آگاهی مردم بهترین راهکار پیشگیری از مسمومیت است

محسن تقی زاده، در گفت و گو با پانا افزود: با توجه به شیوع کرونا و افزایش استفاده از ضدعفونی کننده ها، میزان مسمومیت ناشی از شوینده ها در آمار امسال نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: بیشترین آمار مسمومیت مربوط به گروه سنی کودکان 5 تا 6 سال و سالمندان است. کودکان به صورت ناآگاهانه دست به این کار می زنند و سالمندان نیز به علت آلزایمر و مصرف چندباره دارو یا مصرف همزمان چند دارو و تداخلات دارویی منجر به مسمومیت می شود.
وی تصریح کرد: مهمترین اقدام در هنگام مواجهه با فرد مسموم، از دست ندادن زمان و تماس با سامانه 190 مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم و یا مرکز فوریتهای پزشکی 115 است.
وی تاکید کرد: گزارش اطلاعات کافی به تیم درمان و انجام اقدامهای اولیه با راهنمایی کارشناس بهداشت تا رسیدن تیم اعزامی و پرهیز از اقدام غیرعلمی مثل وادار کردن فرد مسموم به تهوع مهمترین رفتار برای نجات فرد مسموم است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مهمترین علامت در انواع مسمومیت ها کاهش سطح هوشیاری و تغییر در علایم حیاتی بیمار است بنابراین اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از مسمومیت ناشی از منوکسید کربن هنگام شروع فصل سرما یک ضرورت است.
وی افزود: مسمومیت ناشی از تماس با گیاهان تزیینی از جمله گیاه آپارتمانی وارداتی دیفن باخیا، مسمومیت با شربت متادون، مسمومیت کودکان با فلزات سنگین و سرب نیز از دیگر مسمومیت های حال حاضر است.
تقی زاده تاکید کرد: جهت پیشگیری از مسمومیت با شوینده های خانگی مواردی مثل نگهداری این مواد در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل و دور از دید و دسترس کودکان و همچنین از خودداری از مخلوط کردن مواد شیمیایی باید رعایت شود زیرا گازهای ناشی از آن بسیار سمی و خفه کننده است.
به گزارش پانا، هفته اول آبان، به نام هفته پیشگیری از مسمومیت نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار