حریرچی: رعایت پروتکل های بهداشتی تا به 80 درصد نرسد، مبارزه با کرونا فایده ندارد

تهران (پانا) - معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد هر چند که رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور برای مقابله با ویروس کرونا از ۴۲ به ۵۵ درصد افزایش یافته اما تا زمانی که این مهم به مرز ۸۰ درصد نرسد مقابله با انتشار ویروس کرونا فایده ای ندارد.

کد مطلب: ۱۱۳۴۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
حریرچی: رعایت پروتکل های بهداشتی تا به 80 درصد نرسد، مبارزه با کرونا فایده ندارد

به گزارش ایرنا، «ایرج حریرچی» چهارشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت: فوت ۴۱۵ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا طی امروز در کشور زنگ خطر بزرگی است که مردم باید پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

معان وزیر بهداشت تاکید کرد: مردم فکر می‌کنند که رعایت پروتکل ها باید به سرعت نتیجه دهد، اما این بحران و نگرانی شامل همه هموطنان ما در سطح کشور است.

وی تاکید کرد: آموزش همگانی، تشخیص زودرس بیماران، شناسایی موارد مشکوک، اعمال درمان مناسب، توسعه زیر ساخت های نظام سلامت، تدوین شیوه نامه ها و محوریت در تعیین عالمانه مصادیق محدودیت‌ها هفت استراتژی کلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدیریت و کنترل کرونا در کشور است و امیدواریم با این سیاست ها بتوانیم بر این مشکل و نگرانی بزرگ کشور غلبه کنیم.
حریرچی گفت: در صورتی که ۹۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند در این صورت در کشور شاهد روند نزولی مبتلایان به کرونا هستیم و اگر دو هفته مردم بتوانند ماسک بزنند روند مرگ و میر در کشور نزولی خواهد شد در غیر این صورت مجبور خواهیم شد در این زمینه قرنطینه های سختی را اعمال کنیم.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد هم اکنون 60 درصد مردم در مراجعات خود به مراکز تجاری و پاساژها ماسک نمی‌زنند، در مراجعه به نانوایی ها و سوپر مارکت ها 33 درصد ماسک ندارند و در سامانه های مسافربری نیز ۳۲ درصد مراجعه کننده ها ماسک نمی زنند.
وی گفت: خوشبختانه میزان استفاده از ماسک توسط خدمت دهندگان که قبلا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بود، هم اکنون به ۶۷ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد خدمت دهندگان در استفاده از ماسک برای خدمت به مردم رغبت بیشتری نشان می دهند.
وی تاکید کرد: در یک اقدام پژوهشی مشخص شده است که اگر از یک میلیون نفر جمعیت فوتی های بیماران کرونایی به ۸ نفر برسد این نشان می دهد که دولت و ملت پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت می‌کنند.
حریرچی اظهار داشت: با تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا که وزیر کشور مسئولیت آن را بر عهده دارند، امیدواریم در کشور ما احتیاج به قوه قهریه نباشد، اما عنصر قانون و آمریت قانون تاکید دارد با کسانی که زندگی دیگران را به خطر می‌اندازند، باید مقابله شود.
این مقام مسئول در حوزه بهداشت و سلامت بیان کرد: امروز ۲۴۰۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای کشور بستری شده اند، اما تعداد بیماران شبه کرونا بیش از ۴ هزار نفر برآورد می‌شود، بنابراین هرچه رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد میزان مرگ و میر در کشور کاهش خواهد یافت.
معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآورشد: راه موفقیت در مبارزه با کرونا از بهداشت و پیشگیری می گذرد و باید با ارائه راه حل های مناسب و تغییر رفتارهای اجتماعی با این ویروس مقابله کنیم، زیرا در روزهای اخیر مرگ و میر و بستری های و مراجعان سرپایی های ما در بیمارستانها روند صعودی گرفته و در نتیجه کار آرامستان ها در روزهای اخیر بسیار افزایش یافته است.
حریرچی با بیان اینکه اقدامات مناسبی برای مقابله با کرونا در دستور کار قرار گرفته است، گفت: قرار است همه بیماران در بیمارستان ها تحت پوشش بیمه قرار گیرند و حتی بیماران کرونایی در خانه بیمه شوند و داروهای مقابله با کرونا نیز تحت پوشش بیمه ها قرار بگیرد.
به گفته وی، به طور متوسط روزانه ۲۵ هزار تست کرونا در کشور انجام می‌شود که روزی شش و نیم میلیارد تومان هزینه دارد و اگر طبق نظر وزیر بهداشت بتوانیم آن را به صد هزار نفر در روز برسانیم در این صورت در این شرایط بد اقتصادی، هزینه‌های ما ۴ برابر افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر بهداشت یادآورشد: در حالی امروز شاهد فوت ۴۱۵ نفر از هموطنان عزیز بودیم که تا مدتی پیش با اقدامات مناسب تعداد فوتی های کشور به ۳۴ نفر در روز رسیده بود، اما هم اکنون فوت ها ۱۳ برابر افزایش یافته و این نشان می دهد که مردم مقابله با این بیماری را بسیار ساده در نظر گرفته اند.
وی گفت: آمارها نشان می‌دهد امروز در آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد ۱۰۳۰ نفر بر اثر بیماری کرونا فوت کرده اند و در فرانسه تعداد فوتی های ناشی از بیماری کرونا به بیش از ۵۳۰ نفر رسیده و در کشورهای مثل هند و برزیل روند فوت بیماران کرونایی بسیار صعودی شده است.
به گفته حریرچی، با اینکه در گذشته در استان آذربایجان غربی تلاش زیادی شده بود که میزان فوتی ها در این استان با رعایت پروتکل های بهداشتی کمتر شود و مسئولان این استان به خوبی توانسته بودند این بیماری را کنترل کنند، اما با روند صعودی بار دیگر تعداد فوتی های این استان در روز جاری به ۵۵ نفر رسید.
معاون وزیر بهداشت گفت: هم اکنون در خیلی از کشورهای اروپایی تجمع بیش از شش نفر ممنوع شده است و میهمانی ها نیز به حداقل ممکن رسیده است و حتی در برخی از کشورها برای برگزاری مهمانی ها با مردم برخورد می کنند، زیرا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی سبب می شود یک دشمن بدون فکر و هوش(ویروس کرونا) ضربه نهایی را بزند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار